Ούριος άνεμος πνέει το τελευταίο διάστημα στο Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών καθώς εγκρίθηκε η χρηματοδότηση για την κατασκευή νέου ερευνητικού σκάφους με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Η κατασκευή εντάσσεται σε πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής που, εκτός των άλλων, έχει και οικονομικές επιπτώσεις για τις ευρωπαϊκές χώρες και όχι μόνο. Η χρηματοδότηση ξεπερνά τα 50 εκατομμύρια ευρώ.
Έχουν γίνει επαφές με το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης και θα ακολουθήσουν τα επόμενα βήματα μέχρι να έρθει η στιγμή που το ΕΛΚΕΘΕ θα αποκτήσει το υπερσύγχρονο σκάφος.
Θα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί πιο μακρινά ταξίδια, να παραμένει περισσότερο χρόνο μακριά από τη στεριά. Θα διαθέτει προηγμένα συστήματα συλλογής δεδομένων, μηχανήματα που επεξεργάζονται τις πληροφορίες, θα γίνεται, πλέον, η όλη διαδικασία πιο γρήγορα, με ακρίβεια και για περισσότερα είδη.
Θα αυξηθεί η επιχειρησιακή δυνατότητα του ΕΛΚΕΘΕ που θα αποτελεί έναν περιζήτητο εταίρο για άλλους φορείς που θα θέλουν να πραγματοποιήσουν έρευνα στην Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο.
Πρόκειται για τη δικαίωση μίας προσπάθειας που ξεκίνησε πριν από δώδεκα περίπου χρόνια, ενώ το νέο σκάφος αναμένεται να ενταχθεί στο στόλο του ΕΛΚΕΘΕ τα επόμενα πέντε με έξι χρόνια.
Μέχρι τότε, οι άνθρωποι του Κέντρου θα προσπαθήσουν να κρατήσουν με νύχια και με δόντια “ζωντανό” το ωκεανογραφικό “ΑΙΓΑΙΟ”, το οποίο και θα αντικαταστήσει το νέο, σύγχρονο, πλήρως εξοπλισμένο και έξυπνα σχεδιασμένο σκάφος.
Το “ΑΙΓΑΙΟ” ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Χαλκίδας και καθελκύστηκε το Δεκέμβριο του 1985. Το 1996 ξεκίνησε ευρείας κλίμακας μετασκευή, με αύξηση του μήκους στα 61,51 μέτρα, η οποία ολοκληρώθηκε το 1999.
Σημειώνεται πως το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Βιολογίας, Βιοτεχνολογίας και Υδατοκαλλιεργειών χρησιμοποιεί περισσότερο το “ΦΙΛΙΑ”, που προσφέρεται για έρευνα στην παράκτια ζώνη. Εξάλλου, στα σχέδια του ΙΘΑΒΒΥΚ είναι το “ΦΙΛΙΑ” να επεκταθεί και να βελτιωθεί μέσω προγράμματος. Το “ΦΙΛΙΑ” ναυπηγήθηκε στον Πειραιά το 1986.