Ο καθηγητής Ιωάννης Γιαννάς

Μία από τις διεθνώς αναγνωρισμένες επιστημονικές φυσιογνωμίες στο χώρο της εμβιομηχανικής ιστών και της αναγεννητικής ιατρικής, επισκέπτεται το Ηράκλειο και πραγματοποιεί μια σημαντικότατη ομιλία την ερχόμενη Παρασκευή 27 Ιουλίου στις 12:00 το μεσημέρι στο κεντρικό αμφιθέατρο του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας.

Πρόκειται για τον καθηγητή του ΜΙΤ Ιωάννη Γιαννά, ο οποίος  έχει ανακαλύψει το τεχνητό δέρμα, το οποίο χρησιμοποιείται σε δεκάδες χιλιάδες εφαρμογές σε ασθενείς σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο καθηγητής Γιαννάς είναι προσκεκλημένος της ερευνητικής ομάδας του Καθηγητή Φαρμακολογίας στην Ιατρική Σχολή Κρήτης και ερευνητή του ΙΤΕ, Αχιλλέα Γραβάνη, με την οποία συνεργάζεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην ανάπτυξη νευροεμφυτευμάτων από κολλαγόνο που φιλοξενούν νευρικά βλαστικά κύτταρα, με στόχο την αντιμετώπιση των τραυμάτων του νωτιαίου μυελού και του εγκεφάλου.

Τα πρώτα ερευνητικά αποτελέσματα των δυο ομάδων στο ΙΤΕ και στο ΜΙΤ έχουν ήδη σταλεί προς δημοσίευση. Στην ομάδα του καθηγητή Γραβάνη στο ΙΤΕ ήρθε πρόσφατα και συνεργάζεται ο μαθητής του κ. Γιαννά, δρ. Δημήτριος Τζεράνης. Η ομιλία του στο ΙΤΕ θα εστιάσει στους μηχανισμούς αναγέννησης του δέρματος με τη χρήση τεχνητών εμφυτευμάτων κολλαγόνου.

Ο Ιωάννης Γιάννης γεννήθηκε στην Αθήνα. Το 1957 πήρε το πτυχίο Χημείας, από το Παν/μιο Harvard. Μετά από μια περίοδο εργασίας στη βιομηχανική έρευνα στα πολυμερή στη Βοστώνη, το 1966 απέκτησε το διδακτορικό του στη Φυσικοχημεία από το Παν/μιο του Princeton.

Ο Ιωάννης Γιαννάς είναι καθηγητής στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ) στη Βοστώνη. Είναι επίσης συνεργαζόμενος ερευνητής στο κοινό Πρόγραμμα Επιστημών Υγείας και Τεχνολογίας των κορυφαίων πανεπιστημίων Harvard-ΜΙΤ. Σήμερα διδάσκει μαθήματα πάνω στις αλληλεπιδράσεις βιουλικων-ιστών και στον σχεδιασμό ιατρικών συσκευών και εμφυτευμάτων.

Για τις ανακαλύψεις του στην αναγέννηση οργάνων, ο καθηγητής Γιαννάς εξελέγη το 1987 μέλος στην Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής και το 2017 μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Μηχανικών, ενώ το 2015 εκλέγεται μέλος του περίφημου National Inventors Hall of Fame της Αμερικής που περιλαμβάνει τους κορυφαίους εφευρέτες.

Το κύριο ερευνητικό ενδιαφέρον του καθηγητή Γιαννά είναι η μελέτη της διαδικασίας της επαγόμενης αναγέννησης ιστών και οργάνων και στοχεύει στην ανάπτυξη εμφυτευμάτων για την αντικατάσταση οργάνων που είτε τραυματίζονται σοβαρά είτε νοσούν. Το 1976 ο καθηγητής Γιαννάς (ΜΙΤ) και με τον συνεργάτη του John F. Burke (Harvard) ανακάλυψαν το πρώτο ικρίωμα με αναγεννητική δραστηριότητα που βασίζεται στο κολλαγόνο τυπου Ι, μια πρωτεΐνη των ανθρώπινων ιστών.

Όταν αυτό το μη κυτταροειδές ικρίωμα μεταμοσχεύτηκε το 1976 σε τραύματα βαθιάς επιδερμίδας σε ινδικά χοιρίδια, παρατηρήθηκε απροσδόκητα ότι οδήγησε σε ισχυρή καθυστέρηση της συστολής του τραύματος και τελικά στο κλείσιμό του με σχηματισμό ιστού χωρίς ουλές που είχε την εμφάνιση σχεδόν απόλυτα φυσιολογικού δέρματος.

Η ερευνητική αυτή προσπάθεια οδήγησε τελικά στην ανάπτυξη μιας ιατρικής βιοσυσκευής (IntegraTM) που χρησιμοποιείται σήμερα με αυξανόμενη συχνότητα για τη θεραπεία ασθενών που έχουν χάσει το δέρμα λόγω τραύματος ή υποβάλλονται σε πλαστική χειρουργική επέμβαση ή σε ασθενείς που πάσχουν από χρόνιες δερματικές πληγές.

Η χρήση της στην αναγέννηση του δέρματος έχει τεκμηριωθεί σε πάνω από 300 διεθνείς κλινικές μελέτες. Η ανωτέρω τεχνολογία βοηθά επίσης στην αναγέννηση των τραυματισμένων ή των πασχόντων περιφερικών νεύρων.