ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ ΑΚΟΜΑ ΔΥΟ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ: Οι Δρ. Κωνσταντίνος Τάσσης, του Ινστιτούτου Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ, και Δρ. Μαρίνος Σαρηγιάννης, ερευνητής του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών στο ΙΤΕ

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ ΓΙΑ ΔΥΟ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ

Το ΙΤΕ προσελκύει τους κορυφαίους και αυτοί φέρνουν… εκατομμύρια

Σπάει τα ρεκόρ και το κοντέρ συνεχίζει να γράφει για το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας που, για ακόμα μια χρονιά, ξεχωρίζει στις χρηματοδοτήσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας.

Το ERC ανακοίνωσε τη χορήγηση «επιχορηγήσεων εδραίωσης» (Consolidator Grants) σε 329 ερευνητές από 22 χώρες της Ευρώπης, επτά από τους οποίους είναι ελληνικής καταγωγής. Οι τρεις διεξάγουν έρευνα στην Ελλάδα, εκ των οποίων οι δύο στο ΙΤΕ,  και οι υπόλοιποι τέσσερις σε άλλες χώρες.

Πρόκειται για τους Δρ. Κωνσταντίνο Τάσση, συνεργαζόμενο μέλος ΔΕΠ του Ινστιτούτου Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ και στον Δρ. Μαρίνο Σαρηγιάννη, Ερευνητή του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών.

«Για ακόμα μια φορά, οι σημαντικές αυτές επιβραβεύσεις αποτελούν έμπρακτες αποδείξεις της αριστείας των ανθρώπων του ΙΤΕ και μας κάνουν όλους να αισθανόμαστε υπερήφανοι», γράφει σε μήνυμά του ο πρόεδρος του ΙΤΕ, κ. Νεκτάριος Ταβερναράκης.

Πείραμα PASIPHAE

Τα 2 εκ. ευρώ αγγίζει η χρηματοδότηση που θα λάβει ο κ. Τάσσης συνεργαζόμενο μέλος ΔΕΠ του ΙΗΔΛ και επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, ο οποίος έλαβε το ανταγωνιστικό Consolidator Grant για 5 χρόνια, για να υλοποιήσει το πείραμα PASIPHAE (http://pasiphae.science).

«Είμαι πολύ χαρούμενος, το πείραμα επεκτείνεται και εμείς διατηρούμε τη θέση μας ως επικεφαλής του», τονίζει στην «Π» ο κ. Τάσσης.

Εξηγεί πως στο τέλος του επόμενου έτους θα έχουμε τα πρώτα δεδομένα.

Το πείραμα PASIPHAE θα πραγματοποιηθεί από διεθνή κοινοπραξία, υπό τον συντονισμό του κ. Τάσση και θα χαρτογραφήσει, με πρωτοφανή ακρίβεια, την πόλωση του φωτός από εκατομμύρια αστέρια του Γαλαξία μας.

Δημοσίευμα "Π" : Το πείραμα PASIPHAE από τα αστεροσκοπεία του Σκίνακα στην Κρήτη και του Σάδερλαντ στη Νότιο Αφρική.

Οι παρατηρήσεις θα γίνουν με ειδικά όργανα πρωτοποριακής τεχνολογίας από τα αστεροσκοπεία του Σκίνακα στην Κρήτη και του Σάδερλαντ στη Νότιο Αφρική.

Με βάση τις νέες αυτές μετρήσεις θα δημιουργηθεί για πρώτη φορά ένας τρισδιάστατος χάρτης του μαγνητικού πεδίου του γαλαξία μας.

Έτσι θα καταστεί δυνατό να προσδιοριστούν οι πλέον κατάλληλες περιοχές του ουρανού, όπου οι αστρονόμοι μπορούν να  αναζητήσουν το αποτύπωμα στο αρχέγονο φως των πρώτων στιγμών της δημιουργίας του Σύμπαντος.

Επιπλέον χορηγοί του προγράμματος είναι το  Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Ίδρυμα Infosys στην Ινδία, το National Equipment Program της Νοτίου Αφρικής και το National Science Foundation των Ηνωμένων Πολιτειών.

Οθωμανικός διαφωτισμός (;)

Ο Δρ. Μαρίνος Σαρηγιάννης έλαβε χρηματοδότηση  ύψους περίπου 1,2 εκ. ευρώ, από το European Research Council Consolidator Grant (H2020-ERC-COG-2017) με το ερευνητικό πρόγραμμα GHOST  (Geographies and Histories of the Ottoman Supernatural Tradition: Exploring Magic, the Marvelous, and the Strange in Ottoman Mentalities).

Ο ίδιος τονίζει στην “Π” πως είναι μία επιτυχία, την οποία χρωστά στο ΙΤΕ και το ΙΜΣ καθώς δίνουν κίνητρα στους ερευνητές να αναζητούν πηγές χρηματοδότησης και το γόνιμο περιβάλλον που υπάρχει, γίνεται πάντα πόλος εξαιρετικής έρευνας.

Ο κ. Σαρηγιάννης τονίζει ότι επιβραβεύεται, παράλληλα, ένας ολόκληρος κλάδος, η οθωμανολογία, που αναπτύχθηκε, και στο Ρέθυμνο, τη δεκαετία του ’80. Δείχνει ότι ο συγκεκριμένος επιστημονικός τομέας έχει σήμερα ωριμάσει και έχει φτάσει σε ένα ανώτερο επίπεδο.

Αναλυτικά, το πρόγραμμα θα ερευνήσει τις οθωμανικές έννοιες και πεποιθήσεις που αφορούν το υπερφυσικό. Κύριοι στόχοι του θα είναι να εξετάσει τη σημασία και το περιεχόμενο των διαφόρων αντιλήψεων για το «υπερφυσικό», να τις τοποθετήσει μέσα στις διάφορες οθωμανικές κοσμοεικόνες, να αναλύσει τις αλλαγές που επήλθαν στο πέρασμα του χρόνου και να τις συσχετίσει με την ανάδυση διαφορετικών πολιτισμικών επιπέδων και κοινωνικών ομάδων.

Το πρόγραμμα θα δώσει ώθηση σε ευρύτερες συζητήσεις στην πρόσφατη ιστοριογραφία σχετικά με έννοιες όπως η «απομάγευση του κόσμου» ή ο «διαφωτισμός», ενσωματώνοντας έτσι την οθωμανική διανοητική ιστορία στην ευρύτερη πολιτισμική ιστορία της πρώιμης νεωτερικότητας.

Η ερευνητική ομάδα περιλαμβάνει επιστήμονες από την Ελλάδα, τη Μεγάλη Βρετανία, την Τουρκία και τις ΗΠΑ, οι οποίοι θα συμμετέχουν ως μεταδιδακτορικοί ερευνητές, επισκέπτες ερευνητές και υποψήφιοι διδάκτορες.