Ένα... χόμπιτ στην υπηρεσία των ηλικιωμένων

Σκηνή από ταινία του Hollywood θυμίζει ένα ρομπότ που βρίσκεται στο σπίτι μας και βοηθά τους γονείς ή τους παππούδες μας.

Όμως, το HOBBIT (Χόμπιτ), ένα “κοινωνικό ρομπότ”, ένα ρομπότ-βοηθός-σύντροφος για ηλικιωμένους ανθρώπους είναι πραγματικότητα!

«Δεδομένης της αύξησης του μέσου όρου ζωής των ανθρώπων και της γήρανσης του πληθυσμού, πρέπει να βρούμε νέους τρόπους ενίσχυσης της φροντίδας των ηλικιωμένων.  Ένα ρομπότ σαν το HOBBIT μπορεί να είναι μία από τις λύσεις» αναφέρει στην «Π» ο κ. Αντώνης Αργυρός, επιστημονικός υπεύθυνος έργου HOBBIT για το ITE, καθηγητής στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και συνεργαζόμενο μέλος ΔΕΠ στο Ινστιτούτο Πληροφορικής του ΙΤΕ.

Στη “Βραδιά του Ερευνητή” που διοργανώνεται στις 29 Σεπτεμβρίου στο ΙΤΕ, το HOBBIT θα συμμετέχει, επιδεικνύοντας κάποιες από τις ικανότητές του…

Σας φέρνει και τον καφέ!

Όπως εξηγεί ο κ. Αργυρός, το HOBBIT μπορεί να βοηθήσει σε πρακτικά πράγματα, όπως στο να σας φέρει τον καφέ σας ή ένα ποτήρι νερό, να βρει και να σας φέρει τα γυαλιά σας ή τα κλειδιά σας και να μαζεύει πράγματα πεσμένα στο πάτωμα και να τα βάζει στη θέση τους.  Μπορεί να σας διαβάζει βιβλία, να σας ενημερώνει για τα νέα της ημέρας, να σας θυμίζει να πάρετε τα φάρμακά σας, καθώς και να σας καθοδηγεί να κάνετε γυμναστικές ασκήσεις ώστε να παραμένετε σε φόρμα. Μια άλλη ικανότητά του είναι να εποπτεύει τον χώρο και να σας ενημερώνει αν συμβαίνει κάτι ασυνήθιστο (για παράδειγμα, αν αφήσατε ανοιχτό το μάτι της κουζίνας). Επίσης, μπορεί να πάρει τηλέφωνο το ΕΚΑΒ ή κάποιο συγγενή/φίλο που εσείς έχετε προεπιλέξει  στην περίπτωση που θεωρήσει ότι βρίσκεστε σε κίνδυνο ή ανάγκη.

Μπορεί να προορίζεται για άτομα τρίτης ηλικίας, αλλά τα μικρά παιδιά ενθουσιάζονται με το HOBBIT

«Όλα αυτά τα κάνει προκειμένου να επιτρέψει σε ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας να συνεχίσουν να ζουν στο σπίτι τους με αυτονομία και με αίσθημα ασφάλειας»  τονίζει ο ερευνητής. Η αλληλεπίδραση με το HOBBIT είναι φυσική, προκειμένου η χρήση του να είναι εφικτή από όλους, ακόμη και από άτομα χωρίς εξοικείωση με την τεχνολογία. Το HOBBIT μπορεί να καταλαβαίνει συγκεκριμένες φράσεις που του λέτε και να αντιλαμβάνεται οδηγίες που του δίνετε μέσω χειρονομιών ή μέσω μιας οθόνης αφής που είναι προσαρμοσμένη στο… στήθος του. Ωστόσο, παρά τον ανθρωπόμορφο σχεδιασμό του, το HOBBIT ούτε μπορεί, ούτε επιδιώκει να υποκαταστήσει την ανθρώπινη παρουσία και τις ανθρώπινες σχέσεις!

Σενάριο επιστημονικής φαντασίας ή πραγματικότητα; «Ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Η απόσταση που χωρίζει το HOBBIT από το να γίνει εμπορικό προϊόν είναι πιο μεγάλη από όσο θα θέλαμε αλλά ίσως πιο μικρή από όσο πολλοί πιστεύουν» απαντά ο κ. Αργυρός. Το HOBBIT δοκιμάστηκε λειτουργώντας για πολλές εβδομάδες σε σπίτια ηλικιωμένων (εθελοντών) σε Ελλάδα, Αυστρία και Σουηδία. Κάποιοι χρήστες το αντιμετώπισαν με ενθουσιασμό, άλλοι με σκεπτικισμό, αλλά κανείς με αδιαφορία. Σε κάθε περίπτωση, οι εκτεταμένες αυτές δοκιμές έδωσαν εξαιρετικά πολύτιμα συμπεράσματα στους ερευνητές, ώστε να βελτιώσουν αδυναμίες του υπάρχοντος σχεδιασμού και να σχεδιάσουν νέα χαρακτηριστικά, προκειμένου η νέα εκδοχή του HOBBIT να είναι βελτιωμένη, πιο αποδεκτή από τους τελικούς χρήστες αλλά και οικονομικά προσιτή. Ήδη το Ινστιτούτο Πληροφορικής του ΙΤΕ συμμετέχει και σε άλλα συναφή ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά προγράμματα που έχουν αυτή τη στόχευση.

Το HOBBIT αναπτύχθηκε στο πλαίσιο ενός ερευνητικού προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από μία κοινοπραξία ακαδημαϊκών και βιομηχανικών εταίρων στην οποία συμμετείχαν το Πολυτεχνείο της Βιέννης (Αυστρία), το Πανεπιστήμιο της Lund (Σουηδία), η Ακαδημία Ερευνών για τη Γήρανση (Αυστρία) και οι εταιρείες MetraLabs GmbH (Γερμανία), Hella Automation GmbH (Αυστρία) και Blue Danube Robotics (Αυστρία). Στην κοινοπραξία συμμετείχε και το δικό μας Ινστιτούτο Πληροφορικής του ΙΤΕ με δύο εργαστήριά του, το Εργαστήριο Υπολογιστικής Όρασης και Ρομποτικής, που ήταν υπεύθυνο για την όραση του ΗΟΒΒΙΤ, και το Εργαστήριο Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου Υπολογιστή, που ήταν υπεύθυνο για τις δοκιμές του HOBBIT με τους χρήστες στην Κρήτη, καθώς και για κάποιες από τις εφαρμογές του, όπως η εφαρμογή που υποθοηθά στη φυσική άσκηση.