Είδη ηλεκτρονικής απάτης

Το γεγονός αυτό μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους με πολλούς περισσότερους τρόπους από ότι φανταζόμαστε.

Εκμεταλλευόμενοι αυτή την κατάσταση, πολλοί είναι εκείνοι που προσπαθούν να εξαπατήσουν κόσμο στο διαδίκτυο αποσπώντας τους χρηματικά ποσά και παραβιάζοντας προσωπικά δεδομένα.

Τι πρέπει να προσέχετε λοιπόν;

Ενημερωθείτε για τις 7 πιο συχνές διαδικτυακές απάτες και λάβετε τα απαραίτητα μέτρα ώστε να προστατευτείτε από αυτές!

Τι είναι διαδικτυακή απάτη;

Η διαδικτυακή απάτη είναι είδος εξαπάτησης του ηλεκτρονικού εγκλήματος και περιλαμβάνει την απόκρυψη ή παροχή λανθασμένων πληροφοριών με στόχο την εξαπάτηση των θυμάτων για την απόσπαση χρημάτων.

Οι απάτες αυτές καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα παράνομων ενεργειών στον κυβερνοχώρο. Δε θεωρούνται ωστόσο κλοπή γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις το θύμα παρέχει εκούσια τις πληροφορίες που του ζητά ο δράστης.

Υπάρχουν λοιπόν πολλά είδη ηλεκτρονικής απάτης. Ποια είναι αυτά;

Απάτες μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Οι απάτες χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά ταχυδρομεία (phishing) είναι από τις πιο συνηθισμένες πλέον στο διαδίκτυο. Τα θύματα λαμβάνουν μηνύματα στα email τους που φαίνεται να έχουν σταλθεί συνήθως από την τράπεζά τους τα οποία τους ζητούν να συνδεθούν στον τραπεζικό τους λογαριασμό χρησιμοποιώντας κάποια πρόφαση. Με αυτόν τον τρόπο αποσπούν πολλές προσωπικές πληροφορίες και με αυτές συνδέονται στο λογαριασμό σας για να αποσπάσουν χρήματα.

Υπάρχουν φυσικά και άλλες περιπτώσεις ψευδών email που παρουσιάζονται ως διαφημίσεις, ενημερωτικά δελτία κλπ και περιέχουν συνδέσμους στους οποίους σας παραπέμπουν να πατήσετε.

Πώς μπορείτε να προστατευτείτε;

Θα πρέπει να προσέχετε όχι μόνο το όνομα του αποστολέα αλλά και τη διεύθυνση του email. Αν παρατηρήσετε οτιδήποτε περίεργο και ύποπτο σε κάποιο από αυτά μην απαντήσετε και φυσικά μην πατήσετε κανένα σύνδεσμο.

Απάτη μέσω υποτιθέμενης βλάβης υπολογιστή

Εμφανίζεται συχνά πλέον αυτή η μορφή απάτης όπου διάφοροι απατεώνες ισχυρίζονται ότι παρέχουν υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης υπό την αιγίδα κάποιας μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας. Πείθουν τα θύματά τους πως η συσκευή τους έχει «μολυνθεί» από κάποιο κακόβουλο λογισμικό και προσφέρονται να τους το επισκευάσουν.

Με αυτόν τον τρόπο τα θύματα εγκαθιστούν ένα λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης που δίνει τη δυνατότητα στους απατεώνες να συνδεθούν στη συσκευή τους και να έχουν πλήρη έλεγχο. Υποκλέπτουν έτσι τραπεζικά στοιχεία, κωδικούς και λοιπά προσωπικά δεδομένα ώστε να τα χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους.

Για βλάβες υπολογιστών θα πρέπει να απευθύνεστε μόνο σε έγκυρες εταιρείες. Στο tictac για παράδειγμα προσφέρονται επαγγελματικές λύσεις σε θέματα κυβερνοασφάλειας και ανάκτησης δεδομένων αν έχει υποστή βλάβη ο υπολογιστής σας.

Απάτη μέσω ψευδών φιλανθρωπικών οργανώσεων

Οι απατεώνες παρουσιάζονται ως φιλανθρωπικές οργανώσεις και ζητούν δωρεές ώστε να βοηθήσουν θύματα φυσικών καταστροφών, τρομοκρατικών επιθέσεων, συγκρούσεων ή πιο διαχρονικά θέματα όπως ο καρκίνος, τα ορφανοτροφεία και έρευνες για το AIDS. Τα θύματα θεωρούν ότι συμβάλουν σε έναν μεγαλύτερο σκοπό και βοηθούν τους συνανθρώπους τους οπότε προσφέρουν κάποιο χρηματικό ποσό. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι απατεώνες μόλις λάβουν τα χρήματα εξαφανίζονται.

Απάτη μέσω ηλεκτρονικών εισιτηρίων

Υπάρχουν πάρα πολλές ιστοσελίδες οι οποίες προσφέρουν εισιτήρια για συναυλίες και εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Κάποιες από αυτές όμως μπορεί να
αποτελούν απάτη, καθώς αφού λάβουν τα χρήματά σας είτε δεν σας στέλνουν ποτέ τα εισιτήρια είτε αυτά που θα λάβετε είναι πλαστά. Οι περιπτώσεις αυτές όλο και αυξάνονται εκμεταλλευόμενοι την υψηλή ζήτηση εισιτηρίων από τους πολίτες φτάνοντας ακόμη και να πωλούν αεροπορικά εισιτήρια.

Απάτη με ηλεκτρονικές δωροκάρτες

Η συγκεκριμένη απάτη αφορά χάκερς που προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε δωροκάρτες οι οποίες έχουν εκδοθεί αλλά δεν έχουν ακόμη δαπανηθεί.

Πώς συμβαίνει αυτό;

Τις περισσότερες φορές χρησιμοποιούνται διαδικτυακά ρομπότ ή αλλιώς τα γνωστά bot τα οποία «επιτίθενται» σε ηλεκτρονικά συστήματα λιανικής πώλησης των καρτών αυτών. Στη συνέχεια οι απατεώνες αποσπούν τα δεδομένα της δωροκάρτας, ελέγχουν το υπόλοιπό της και είτε τη χρησιμοποιούν για αγορές είτε την πωλούν σε τρίτα πρόσωπα.

Απάτη μέσω αγορών

Τι ισχύει σε αυτήν την περίπτωση; Ο απατεώνας διαφημίζει ανύπαρκτα προϊόντα και υπηρεσίες με σκοπό να αγοραστούν από πιθανούς πελάτες και να τους αποσπάσουν τα χρήματα, ενώ φυσικά το προϊόν δεν θα εμφανιστεί ποτέ. Υπάρχουν μερικά tricks ώστε να μπορείτε να εντοπίσετε πότε κινδυνεύετε να εξαπατηθείτε.

Ο πιο εύκολος είναι να αναζητήσετε στοιχεία επικοινωνίας, πληροφορίες σχετικά με την παράδοση, όρους και προϋποθέσεις κλπ. Αν δεν εμφανίζεται τίποτα από όλα αυτά σε κανένα σημείο της ιστοσελίδας τότε πρόκειται για απάτη.

Λόγω της ραγδαίας αύξησης της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πολλοί διαφημίζουν τα προϊόντα τους εκεί. Αν δεν υπάρχει όμως ιστοσελίδα χρειάζεται κάποιο φυσικό κατάστημα.

Αναζητήστε το στο διαδίκτυο και κοιτάξτε για πιθανές κριτικές. Αν δεν υπάρχουν κριτικές ή ακόμη και το ίδιο το κατάστημα τότε κάποιος θέλει να σας εξαπατήσει.

Απάτη μέσω SIM Swapping

Η τελευταία ηλεκτρονική απάτη που πρόκειται να αναλύσουμε αφορά το SIM swapping.

Τι είναι όμως αυτό;

Η απάτη για αλλαγή κάρτας SIM στο κινητό περιλαμβάνει κάποια βασικά βήματα. Αρχικά ο απατεώνας έχει καταφέρει να υποκλέψει τα προσωπικά δεδομένα κάποιου θύματος και κυριότερα τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου.

Στη συνέχεια τηλεφωνούν στον πάροχο κινητής τηλεφωνίας που ανήκει το νούμερο και παριστάνουν τον νόμιμο συνδρομητή ή κάποιον εξουσιοδοτημένο από εκείνον και ζητούν να
αλλάξουν την κάρτα SIM. Η διαδικασία αυτή αποτελεί νόμιμη υπηρεσία που προσφέρουν οι πάροχοι στους συνδρομητές.

Έχοντας στη διάθεσή του τα προσωπικά δεδομένα του θύματος, ο απατεώνας μπορεί να απαντήσει στις ερωτήσεις που θα του κάνει ο πάροχος ως πιστοποίηση και καταφέρνει εν τέλη να αλλάξει την κάρτα SIM.

Αυτό συμβαίνει καθώς οι απατεώνες στοχεύουν στη χρήση του αριθμού κινητού τηλεφώνου μιας και αποτελεί πλέον ένα από τα βασικά στοιχεία τα οποία χρησιμοποιούν οι πολίτες για τη σύνδεσή του σε οργανισμούς, τράπεζες, κυβερνητικές ιστοσελίδες κλπ.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Ένα από τα σημαντικότερα βήματα που μπορείτε να κάνετε όσο πλοηγήστε στο διαδίκτυο είναι να προσέχετε σε ποιες ιστοσελίδες δίνετε τα προσωπικά σας στοιχεία. Αυτό αφορά και τα link που ίσως λάβετε στο προσωπικό σας ταχυδρομείο, τα newsletter που δίνετε το email σας για να σας έρχονται προσφορές κλπ.

Ένα ακόμη σημαντικό κομμάτι είναι να μένετε συνεχώς ενημερωμένοι σχετικά με τις ηλεκτρονικές απάτες. Με τη συνεχόμενα ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας εμφανίζονται συνεχώς νέα είδη απάτης τα οποία πρέπει να γνωρίζετε ώστε να προστατευτείτε.

Εσείς έχετε πέσει ποτέ θύμα ηλεκτρονικής απάτης ή έχετε βρεθεί ποτέ αντιμέτωποι με κάποια κατάσταση στην οποία προσπάθησαν να σας αποσπάσουν τα προσωπικά σας δεδομένα;