Ένα συναρπαστικό ταξίδι στο μαγικό κόσμο της φυσικής επιστήμης από μαθητές του Ηρακλείου
Η ομάδα του Πρότυπου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου που διακρίθηκε αποτελείται από τους μαθητές Άννα Ασκοξυλάκη, Πέτρο Βασιλικογιαννάκη, Χαράλαμπο Μεραμβελιωτάκη. Οι καθηγητές που τους προετοίμασαν είναι στη Φυσική ο Γιώργος Χατζησάββας και Κέλλυ Γιαννακουδάκη, στη Χημεία ο Αντώνης Μαργαρίτης, στη Βιολογία η Κατερίνα Δασκαλάκη

Ένα συναρπαστικό ταξίδι στο μαγικό κόσμο της φυσικής επιστήμης μέσα από τη διεξαγωγή πειραμάτων, είχαν τη δυνατότητα να διανύσουν μαθητές τεσσάρων Λυκείων του Ηρακλείου στο πλαίσιο του Τοπικού Μαθητικού Διαγωνισμού Πειραμάτων, που οργάνωσε το 2ο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Ηρακλείου (2ο ΕΚΦΕ).

Όλοι οι διαγωνιζόμενοι με τους καθηγητές

Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί την πρώτη φάση ενός ευρύτερου Πανευρωπαϊκού διαγωνισμού, της Ευρωπαϊκής Ολυμπιάδας Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών – European Olympiad of Experimental Science EOES 2025 και διοργανώνεται κάθε χρόνο από τα κατά τόπους ΕΚΦΕ σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών.

Στο διαγωνισμό συμμετέχουν τριμελείς ομάδες μαθητών και μαθητριών και σκοπός του είναι η προώθηση της πειραματικής διδασκαλίας των Φυσικών επιστημών, η βιωματική προσέγγισή τους και η ουσιαστική ενασχόληση των μαθητών με την επιστημονική μεθοδολογία για την επίλυση προβλημάτων από την καθημερινή ζωή και η σύνδεση της θεωρητικής γνώσης που παρέχει το Σχολείο με τον πραγματικό κόσμο.

Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του 2ου Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών Ηρακλείου «κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους, έχουν την ευκαιρία να εμπεδώσουν γνώσεις και δεξιότητες που αφορούν στο θέμα του πειράματος και να νιώσουν «μικροί επιστήμονες».

Επίσης, είναι σημαντικό για τους μαθητές και τις μαθήτριες να συναντηθούν και να αλληλεπιδράσουν με μαθητές/μαθήτριες άλλων σχολείων και να μοιραστούν απόψεις και εμπειρίες.

Ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται με την επιλογή μιας μαθητικής ομάδας η οποία θα εκπροσωπήσει το ΕΚΦΕ στην Πανελλήνια φάση του Διαγωνισμού, που θα γίνει στην Αθήνα, τον Ιανουάριο.

Τα σχολεία που συμμετείχαν στον διαγωνισμό και η απόδοσή τους

Τα σχολεία αρμοδιότητας του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου που συμμετείχαν είναι: 13ο Γενικό Λύκειο, Πρότυπο Λύκειο, Καλλιτεχνικό Σχολείο και το Γενικό Λύκειο Νέας Αλικαρνασσού με τριμελείς ομάδες μαθητών/τριών ηλικίας περίπου 17 ετών, με ιδιαίτερες ικανότητες στα μαθήματα Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας, ενώ οι ομάδες των μαθητών συνολικά ήταν πέντε.

Φέτος, οι μαθητές μας κλήθηκαν να μελετήσουν τη φωτοσύνθεση και πως αυτή επηρεάζεται από την απόσταση που έχει ένα φυτό από το φως, την κυκλική κίνηση των σωμάτων και την οξύτητα που έχει ο χυμός πορτοκαλιού και η οποία αποτελεί μέτρο της ποιότητας του.

Σε σύνολο 300 μορίων, το Πρότυπο ΓΕΛ έλαβε 281 μόρια, η διαγωνιζόμενη ομάδα του Καλλιτεχνικού Σχολείου έλαβε 241 μόρια, το ΓΕΛ Νέας Αλικαρνασσού 239, η ομάδα εκτός συναγωνισμού του Καλλιτεχνικού Σχολείου 213 και η ομάδα του 13ου ΓΕΛ 187 μόρια.

Συγχαίρουμε όλα τα Σχολεία για τη συμμετοχή τους και τους συναδέλφους που προετοίμασαν τις μαθητικές ομάδες». Στη σχετική ανακοίνωση του  2ο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Ηρακλείου (2Ο ΕΚΦΕ) συγχαίρει «ιδιαίτερα το Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου, για τη διάκριση του στο διαγωνισμό, την πρόκριση του να συμμετάσχει στην Β΄ φάση του EOES που θα διεξαχθεί στην Αθήνα, στις 25 Ιανουαρίου 2025 και ευχόμαστε την πρόκριση του στην Γ΄ Φάση του Διαγωνισμού που θα διεξαχθεί τον Απρίλιο στην Κροατία.

Ευχαριστούμε θερμά τους καθηγητές των σχολείων που προετοίμασαν και ενέπνευσαν τους μαθητές τους, ώστε αυτοί να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό, τα συστεγαζόμενα με το ΕΚΦΕ σχολεία, 13ο ΓΕΛ Ηρακλείου και 11ο Γ/ΣΙΟ Ηρακλείου, που βοήθησαν ποικιλοτρόπως.

Τέλος, ευχαριστούμε τα Κρητικά Αρτοποιεία που ανταποκρίθηκαν στο αίτημα μας και πρόσφεραν ένα ελαφρύ γεύμα για τους μαθητές, τις μαθήτριες που πήραν μέρος στο διαγωνισμό αλλά και για τους εκπαιδευτικούς που τους συνόδευσαν».
Η επιστημονική καλλιέργεια της σκέψης μέσα από την ανάπτυξη πειραματικών δεξιοτήτων

Με μεγάλη χαρά και συγκίνηση μιλούν οι επιστήμονες του 2ου Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών Ηρακλείου για τα πολλαπλά οφέλη της συμμετοχής των παιδιών στη διαγωνιστική διαδικασία που ανοίγει νέα παράθυρα γνώσεις στους μαθητές.

Η Φυσικός δρ. Ειρήνη Δερμιτζάκη, υπεύθυνη του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου σημείωσε ότι «στόχος μας είναι η βιωματική προσέγγιση των Φυσικών Επιστημών, η ανάδειξη της σχέσης θεωρίας και πειράματος, η ανάπτυξη επιστημονικής σκέψης και η καλλιέργεια αξιών όπως η συνεργασία ανάμεσα στους μαθητές μας.

Η κα Ειρήνη Δερμιτζάκη, υπεύθυνη του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου

Η Χημικός δρ. Καργάκη Σοφία, συνεργάτης του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου, τόνισε ότι «η συμμετοχή στον διαγωνισμό τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών αποτελεί μια μοναδική εμπειρία.

Η κα Σοφία Καργάκη, χημικός συνεργάτης του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου

Οι μαθητές από τη μεριά τους κλήθηκαν να αποδείξουν τις γνώσεις τους και να τις εφαρμόσουν με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, μέσω της πειραματικής διαδικασίας.

Ταυτόχρονα η συμμετοχή των μαθητών σε τέτοιου είδους διαγωνισμούς τους δίνει την ευκαιρία να καλλιεργήσουν τις πειραματικές τους δεξιότητες. Η σχέση των μαθητών με το μάθημα της Χημείας απαιτεί εμπλοκή των μαθητών με πειραματικές διαδικασίες και ο εν λόγω διαγωνισμός αποτελεί μια ευκαιρία προσέγγισης αυτής της ανάγκης, την οποία και θα πρέπει να αξιοποιούν.

Αντίστοιχα ο Βιολόγος δρ. Δημήτριος Κελεφιώτης, συνεργάτης του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου, υπογράμμισε ότι «ο διαγωνισμός πειραμάτων είναι μια γιορτή των επιστημών. Όλοι όσοι πήραμε μέρος γίναμε πιο πλούσιοι σε γνώσεις και εμπειρίες. Οι εκπαιδευτικοί αξιολογήσαμε την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας μας και τα επόμενα βήματα στην εξέλιξη της.

Ο κ. Δημήτρης Κελεφιώτης, βιολόγος, συνεργάτης του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου

Οι εκπαιδευόμενοι μαθητές και μαθήτριες ήρθαν σε επαφή τόσο κατά τη προετοιμασία τους όσο και στο διαγωνισμό με τις εργαστηριακές δραστηριότητες, με το πείραμα.

Βίωσαν την επιστημονική προσέγγιση, το μοναδικό τρόπο με τον οποίο οι φυσικές επιστήμες αποκρυπτογραφούν τη πραγματικότητα, κατακτούν τη γνώση και υποστηρίζουν τις τεχνολογικές εξελίξεις που διαμορφώνουν το κόσμο μας.