κατασκευαστικά έργα

Σε κορυφαίο κυβερνητικό επίπεδο προσφεύγει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών που ζητά Πρωθυπουργική παρέμβαση προκειμένου να αντιμετωπισθούν κρίσιμες παθογένειες του συστήματος παραγωγής κατασκευαστικών έργων της χώρας που όπως επισημαίνει, συντελούν στην άρρυθμη και ασθενική λειτουργία ενός κρισιμότατου τομέα για την οικονομία.

Η διοίκηση του Συνδέσμου απαριθμεί μια σειρά από κρίσιμα θεσμικά ζητήματα που ναρκοθετούν τη δραστηριότητα του κλάδου, που θα κληθεί άμεσα να σηκώσει στις πλάτες του την υλοποίηση και απορρόφηση των χρηματοδοτήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στην παρέμβαση του προς τον Πρωθυπουργό μιλά ευθέως για διαγωνισμούς με εξόφθαλμα φωτογραφικούς και παράνομους όρους που καταστρατηγούν τον ελεύθερο και υγιή ανταγωνισμό, και για κατάχρηση στη διαδικασία επίκλησης του «κατεπείγοντος» στην ανάθεση έργων στην ουσία δηλαδή εφαρμογή απευθείας αναθέσεων.

Παράλληλα εντοπίζει υπερβολικές καθυστερήσεις στο χρόνο των διαγωνιστικών διαδικασιών παρότι έχουν μειωθεί σημαντικά οι διαδικασίες ενστάσεων και προσφυγών.

Ο Σύνδεσμος ξεκαθαρίζει μεταξύ άλλων πως είναι παγκόσμια πρωτιά το γεγονός οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί έργων προμηθειών και υπηρεσιών στην Ελλάδα καθυστερούν πολύ περισσότερο από τις κλασικές δημοπρασίες, και όλο το θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων έργων εμφανίζει βαρύτατα προβλήματα που αποδιοργανώνουν την παραγωγή δημόσιων και ιδιωτικών έργων, προκαλώντας κινδύνους στην απορρόφηση και αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών Κονδυλίων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το σύνολο των παρεμβάσεων που ο Σύλλογος ζητά, δεν αφορά σε διεκδίκηση χρημάτων, αλλά στη διόρθωση και τον εκσυγχρονισμό θεσμικού πλαισίου που διέπει τα δημόσια έργα.

Η διοίκηση του ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών) επιρρίπτει πολιτικές ευθύνες στην Κυβέρνηση διότι μέχρι τώρα δεν έχει πάρει  καμία νομοθετική πρωτοβουλία ούτε καν υπουργική απόφαση που να αποσκοπεί στη βελτίωση του νόμου 4412/2016 όπου καταγράφεται πλήρης σύγχυση και εντοπίζονται καθυστερήσεις στις διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης των έργων.

Την ίδια στιγμή, το ένα και μοναδικό βήμα εκσυγχρονισμού του νόμου περί δημοσίων έργων (4412/2016) για τα νέα μητρώα εργοληπτικών επιχειρήσεων  εγκαταλείφθηκε πλήρως με αποτέλεσμα να μονιμοποιείται το παλιό προσωρινό καθεστώς των διαδοχικών παρατάσεων των εργοληπτικών πτυχίων με ό,τι αυτό συνεπάγεται συντελώντας στην περεταίρω αβεβαιότητα του κλάδου.

Επίσης ξεκαθαρίζει ότι υπάρχει πλήρης αδράνεια στο θέμα της νομοθέτησης Ενιαίου Συστήματος Τιμολόγησης και Τεχνικών Προδιαγραφών Έργων, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα.

Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει κανένας εκσυγχρονισμός της υφιστάμενης νομοθεσίας η οποία εξακολουθεί να βασίζεται σε αντιλήψεις περασμένου αιώνα ειδικά όσων αφορά τη διαδικασία εκτέλεσης των δημοσίων έργων.

Δεν υπάρχει καμία νομοθετική πρόβλεψη για καθιέρωση πρότυπων συμβάσεων εκτέλεσης έργων βασισμένων στη διεθνή εμπειρία. Επίσης δεν υπάρχει καμία βελτίωση στην αυθαίρετη ερμηνεία από τις Αναθέτουσες Αρχές των κριτηρίων επιλογής αναδόχων του άρθρου 86 του ν. 4412/2016.

Ο ΣΑΤΕ ξεκαθαρίζει ότι δεν έχει γίνει δεν υπάρχει καμία απολύτως μέριμνα για τη μάστιγα των μεγάλων εκπτώσεων που κυριολεκτικά καθιστά αδύνατη την έντεχνη και έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων. Επίσης για τα δημόσια έργα δεν έχει γίνει καμία προετοιμασία στον τομέα της απλοποίησης της  νομοθεσίας.

Μεγάλος άγνωστος παραμένει η σύνταξη προγράμματος αξιοποίησης των υψηλών χρηματοδοτήσεων που αναμένονται από την Ευρωπαική Ένωση και τα κριτήρια που θα υιοθετηθούν για την επιλογή των έργων που θα ενταχθούν σε αυτό.

Όπως σημειώνει ο ΣΑΤΕ, είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος να βρεθεί η χώρα για μια ακόμα φορά να τρέχει την τελευταία στιγμή και να ζητάει παρατάσεις για «απορρόφηση» των κονδυλίων  χωρίς να έχει γίνει προγραμματισμός και οργάνωση για σωστή αξιοποίηση των χρημάτων όπως έγινε και με μεγάλο μέρος των μέχρι σήμερα χρημάτων που διατέθηκαν για τη χώρα.