Το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου

Μια εντελώς πρωτόγνωρη διαδικασία πρόκειται να ακολουθηθεί στη συζήτηση και  ψήφιση του νέου προϋπολογισμού και του προγράμματος έργων του Δήμου Ηρακλείου για την επόμενη χρονιά , όπου θα δοκιμαστεί η αντοχή των δημοτικών παρατάξεων να συζητούν και να συνθέτουν αλλά και η πολιτική διαχείριση τους στις προκλήσεις του σήμερα και του αύριο. Με βάση τον «Κλεισθένη», η συζήτηση και η ψήφιση του προϋπολογισμού και του προγράμματος έργων θα γίνει στο Δημοτικό Συμβούλιο ανά κωδικό. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάθε μικρό έργο που περιλαμβάνεται κάτω από κάθε γενικό τίτλο θα συζητείται ξεχωριστά, και ο νόμος δίνει τη δυνατότητα στις δημοτικές παρατάξεις να καταθέτουν τις δικές τους προτάσεις. Εάν οι προτάσεις που κατατεθούν είναι τεκμηριωμένες και δεν αποδομούν τον ισοσκελισμένο προϋπολογισμό τίθενται προς ψηφοφορία. Με δεδομένο το γεγονός ότι η δημοτική Αρχή δεν ελέγχει την πλειοψηφία των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, η πρόταση της για το πρόγραμμα έργων θα μπορεί να αλλάξει εάν η αντιπολίτευση καταφέρει να εμφανίσει τεκμηριωμένες προτάσεις. Ωστόσο επειδή οι δημοτικές παρατάξεις που εκπροσωπούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο είναι εννέα και οι κωδικοί των έργων πάνω από 400 κάποιοι έχουν αρχίσει ήδη να βάζουν στοιχήματα για το πόσο σύντομα θα ολοκληρωθεί η ψήφιση του προϋπολογισμού και του προγράμματος έργων.

Πολιτική διαβούλευση

Η ψήφιση του νέου προϋπολογισμού θα είναι προϊόν πολιτικής διαβούλευσης αφού ο «Κλεισθένης» δίνει τη δυνατότητα στις δημοτικές παρατάξεις να συναποφασίσουν το νέο πρόγραμμα έργων το οποίο θα είναι ο μπούσουλας της νέας χρονιάς σε σχέση με το τι θα γίνει στο Δήμο Ηρακλείου.

Αυτό συμβαίνει επειδή η κορυφαία πράξη της ψήφισης του προϋπολογισμού και του προγράμματος έργων, δεν κλείνει τον κύκλο της επεξεργασίας της στην Οικονομική Επιτροπή, αλλά στο Δημοτικό Συμβούλιο το οποίο είναι το αρμόδιο όργανο που θα κληθεί να πάρει τις σχετικές αποφάσεις. Ο νέος νόμος της Κυβέρνησης που με το επιχείρημα της διασφάλισης της Κυβερνησιμότητας, έδωσε κεντροβαρή ρόλο στη λειτουργία της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία ελέγχεται από την πλειοψηφούσα παράταξη, δεν εκχωρεί τη δυνατότητα αυτή και για τον προϋπολογισμό και το πρόγραμμα τεχνικών έργων, που θα πρέπει να συζητηθούν κανονικά στο Δημοτικό Συμβούλιο καθώς αυτό είναι το αρμόδιο όργανο για να αποφασίσει σχετικά. Έτσι έως τις 15 Νοεμβρίου θα πρέπει το Δημοτικό Συμβούλιο στο πλαίσιο μιας ειδικής συνεδρίασης που θα γίνει να συζητήσει το νέο προϋπολογισμό και πρόγραμμα έργων που ουσιαστικά καθορίζουν το δημοτικό έργο του επόμενου έτους.

Συζήτηση ανά κωδικό

Ειδικότερα αυτό το οποίο προβλέπει ο νόμος είναι ότι θα πρέπει στο πρόγραμμα έργων η εξέταση των θεμάτων να γίνεται ανά κωδικό. Τι σημαίνει αυτό; Ότι για παράδειγμα κάτω από κάθε γενικό τίτλο του προγράμματος έργων όπως «διαμορφώσεις ελεύθερων χώρων και παιδικών χαρών» υπάρχει μια σειρά έργων, το κάθε ένα από τα οποία διαθέτει ξεχωριστό κωδικό. Δίπλα από την περιγραφή του έργου, υπάρχει ένα ενδεικτικό ποσό δεσμευμένο. Βάσει του νέου νόμου θα πρέπει να συζητηθεί το κάθε έργο ξεχωριστά. Δηλαδή εάν στον πρόγραμμα έργων υπάρχουν 400 κωδικοί θα πρέπει το Δημοτικό Συμβούλιο να συζητήσει ξεχωριστά για το κάθε έργο.  Εδώ ακριβώς υπάρχει και κάτι άλλο ενδιαφέρονδηλαδή η οδηγία ότι βάσει του νόμου, μπορεί η κάθε δημοτική παράταξη, καθώς εξελίσσεται η συζήτηση του κάθε έργου, να κάνει τη δική της πρόταση η οποία θα μπορεί να ενταχθεί στο πρόγραμμα έργων εφόσον διασφαλίζεται η ισορροπία του ισοσκελισμένου προϋπολογισμού, και η αναγκαία τεκμηρίωση που να επιβεβαιώνει την αναγκαιότητα της. Τα στάδια που θα ακολουθήσει η έγκριση του προϋπολογισμού ξεκινούν από τη συζήτηση του στην Εκτελεστική Επιτροπή, η οποία με τη σειρά της θα πρέπει να εισηγηθεί στην Οικονομική Επιτροπή. Εκεί όλα τα στελέχη  των παρατάξεων που συμμετέχουν θα μπορούν να τοποθετηθούν προκαταρκτικά για το περιεχόμενο του. Η Οικονομική Επιτροπή θα διαμορφώσει τη δική της εισήγηση, η οποία θα παρουσιαστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, που είναι το αρμόδιο όργανο να αποφασίσει σχετικά.  Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όταν το θέμα φτάσει στο Δημοτικό Συμβούλιο, οι παρατάξεις εφόσον έχουν επεξεργαστεί το περιεχόμενο του, θα έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν την αντικατάσταση μιας σειράς έργων και η πρόταση τους να υιοθετηθεί εάν φυσικά υπάρχει η αναγκαία τεκμηρίωση και εξασφαλιστεί η απαραίτητη πλειοψηφία. Με δεδομένο  ότι έχουμε αθροιστικά εννέα παρατάξεις στο Δημοτικό Συμβούλιο και τουλάχιστον τέσσερις εκατοντάδες κωδικούς στο πρόγραμμα έργων, ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί τι σημαίνει αυτό σε επίπεδο επεξεργασίας και συζήτησης. Ήδη το όλο θέμα συζητείται έντονα στη Λότζια, όπου δίνουν και παίρνουν τα στοιχήματα για το πόσο θα κρατήσει η συζήτηση με τη νέα διαδικασία που ο νόμος προβλέπει, στους περισσότερους από 400 κωδικούς που περιλαμβάνει στο πρόγραμμα τεχνικών έργων. Όλοι μιλούν για μια μαραθώνια συζήτηση και κάποιοι προβλέπουν ότι μπορεί να κρατήσει και μέρες…


Τι προβλέπει ο νόμος για τη διαδικασία της ψηφοφορίας


Ειδικότερα όπως ορίζει ο νόμος,  «η συζήτηση και η ψήφιση του προϋπολογισμού διεξάγεται αναλυτικά μέχρι τεταρτοψήφιου κωδικού αριθμού εσόδων και δαπανών, και αναπτύξεων αυτού, επί της εισήγησης της Οικονομικής Επιτροπής, και επί των εναλλακτικών προτάσεων. Έγκυρες θεωρούνται οι ψήφοι υπέρ συγκεκριμένης πρότασης, είτε υπέρ της κατατεθείσας από την Οικονομική Επιτροπή είτε υπέρ εναλλακτικών προτάσεων. Οι λευκές ψήφοι δε λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της πλειοψηφίας. Εναλλακτικές προτάσεις κατατίθενται είτε στην Οικονομική Επιτροπή, κατά το στάδιο της σύνταξης του προϋπολογισμού, είτε στο Δημοτικό Συμβούλιο, κατά την πρώτη συζήτηση και ψήφιση του προϋπολογισμού. Οι ενδεχόμενες εναλλακτικές προτάσεις ανά κωδικό συζητούνται διακριτά και τίθενται σε ψηφοφορία  κατ΄αντι

παράθεση με τους αντίστοιχους κωδικούς που περιλαμβάνονται στο σχέδιο που έχει υποβληθεί από την οικονομική επιτροπή, και σε συνδυασμό με άλλους κωδικούς εσόδων ή και δαπανών οι οποίοι θα πρέπει να τροποποιούνται ανάλογα ώστε να διασφαλίζεται πάντοτε η ισοσκέλιση τουλάχιστον του προϋπολογισμού. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου οφείλουν να παρέχουν κάθε δυνατή υποστήριξη για την κατάρτιση των εναλλακτικών προτάσεων. Η πρόταση που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, συνιστά και την εγκεκριμένη εγγραφή πίστωσης, του προς ψήφιση προϋπολογισμού.  Αν καμία πρόταση δε συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, τότε η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μεταξύ των δύο πρώτων σε ψήφους προτάσεων».