Το νομοσχέδιο για τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων επίσημα αναμένεται να παρουσιαστεί μέσα στον πρώτο μήνα του νέου χρόνου, με τον χρόνο ψήφισής του να προσδιορίζεται μέσα στον Φεβρουάριο και τα νέα ιδρύματα να έρχονται στη χώρα μας από το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.
Μετά την ανακοίνωση της κυβέρνησης και τις εξειδικεύσεις που παρείχε για τις προϋποθέσεις και το καθεστώς ίδρυσής τους, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, ενημέρωσε χθες την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Στο θέμα αναφέρθηκε στον ΑΝΤ1 και την εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» ο Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας για βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου που προετοιμάζεται. Ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι η μεταρρύθμιση αυτή γίνεται «ετεροχρονισμένα», τη στιγμή που «40.000 Έλληνες φεύγουν για να σπουδάσουν, ενώ η Ελλάδα μπορεί να γίνει περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης».
Υπογράμμισε πως στις προβλέψεις του νομοσχεδίου είναι και η αύξηση των κονδυλίων για τα δημόσια πανεπιστήμια, κοντά στο 1 δισ. ευρώ. «Τα περισσότερα άρθρα του νόμου αφορούν τα δημόσια πανεπιστήμια», είπε σχετικά και συμπλήρωσε πως, πρέπει να «απελευθερώσουμε τα δημόσια πανεπιστήμια από τα «δεσμά» της γραφειοκρατίας. Χρειάζεται υπογραφή υπουργού για 1 ευρώ δαπάνης από τον προϋπολογισμό των πανεπιστημίων».
Εξήγησε ότι «τα μεγάλα ξένα πανεπιστήμια θα έρθουν στη χώρα μας μέσω των δημοσίων πανεπιστημίων», φέρνοντας ως παράδειγμα ότι «το Yale θα μπορεί να κάνει μεταπτυχιακό μέσα στο ΕΚΠΑ».
«Ανοίγουμε το “παιχνίδι” και βάζουμε κι άλλους μέσα. Αντί να πάνε στη Βουλγαρία, την Κύπρο, θα μείνουν εδώ. Η πολιτική των ανοικτών συνόρων έχει αλλάξει τη ζωή» είπε, επαναλαμβάνοντας τα λόγια του πρωθυπουργού κατά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ότι «ο νόμος θα είναι σκληρός. Στα παραρτήματα θα ελέγχεται και θα αδειοδοτείται και από την ελληνική ανεξάρτητη αρχή».
Στις προϋποθέσεις για τον ερχομό ενός πανεπιστημίου στην Ελλάδα θα είναι οι καθηγητές του να έχουν διδακτορικά και το ίδρυμα να έχει πραγματοποιήσει έρευνα.
Ερωτηθείς σχετικά με το ποιες σχολές θα διαθέτουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που θα δημιουργήσουν παραρτήματα στη χώρα μας, απάντησε πως, «ο στόχος είναι για τον Σεπτέμβρη του 2025. Από εκεί και πέρα δεν θα κάνουμε εμείς τη στόχευση για τις σχολές. Η δουλειά μας είναι να δημιουργήσουμε το πλαίσιο, να ανοίξουμε το παιχνίδι» και συμπλήρωσε ότι, «απευθυνόμαστε στους Έλληνες καθηγητές της διασποράς».
«Πρέπει να κρατήσουμε τα παιδιά μας εδώ και να κάνουμε ό,τι μπορούμε να φέρουμε πίσω τους Έλληνες της διασποράς», ανέφερε σχετικά.
«Είναι μια ασφαλής ρύθμιση. Μία σύγχρονη αλλαγή του Συντάγματος», σημείωσε ερωτηθείς για το αν υπάρχει περίπτωση αντισυνταγματικότητας του νόμου. Στις προβλέψεις του νόμου είναι και τα κτηριακά κριτήρια. «Δεν μπορεί ένα πανεπιστήμιο να είναι ένας όροφος. Επίσης, προβλέπεται τα δευτερεύοντα κτήρια να είναι εντός του ίδιου νομού».
«Έχουμε συναινετική πρόθεση, θα γίνει πυλώνας της χώρας μας και εκπαιδευτικά και αναπτυξιακά», ανέφερε σχετικά με το πολιτικό κομμάτι και την αντιπολίτευση και υπογράμμισε πως, «η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι παγκόσμιο κέντρο, για να διδάσκεται η φιλοσοφία ή τα μαθηματικά».
«Δίνουμε έναν δεύτερο προϋπολογισμό στα δημόσια πανεπιστήμια, φτιάχνουμε εστίες», είπε ο υπουργός Παιδείας, καταλήγοντας πως «πρέπει η Ελλάδα να ανοιχτεί στον κόσμο».
Δηλώσεις Μαρινάκη
Για μια ιστορική μεταρρύθμιση για την Παιδεία για το ‘’Ελεύθερο Πανεπιστήμιο’’, μίλησε σήμερα στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Όπως είπε ο Παύλος Μαρινάκης «το νομοσχέδιο αφορά τόσο στην απελευθέρωση του Δημόσιου Πανεπιστημίου από την γραφειοκρατία και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου, όσο και την διαμόρφωση του πλαισίου για την λειτουργία στη χώρα μας, παραρτημάτων ΑΕΙ τα οποία είναι εγκατεστημένα σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε τρίτες χώρες και τα οποία θα έχουν μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα».
Ο Παύλος Μαρινάκης τόνισε ότι «στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο απλουστεύονται οι διαδικασίες που επιβαρύνουν την καθημερινή λειτουργία των ιδρυμάτων.
Καταργείται η μέχρι σήμερα απαραίτητη υπογραφή του Υπουργού Παιδείας ακόμη και σε μικρής κλίμακας αναθεωρήσεις των προϋπολογισμών, ενώ απλοποιούνται οι διαδικασίες όσον αφορά στους Ειδικούς Λογαριασμούς Καινοτομίας και Έρευνας».
Τι λένε τα κόμματα
«Αν ιδρυθεί ένα μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο στα πρότυπα των ευρωπαϊκών και αμερικανικών πανεπιστημίων με campus, με έρευνα, δεν θα μπούμε εμπόδιο διότι θέλουμε να είμαστε μία σύγχρονη χώρα», δήλωσε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης σχολιάζοντας το σχέδιο νόμου για τα Μη Κερδοσκοπικά-Μη Κρατικά Πανεπιστήμια.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης έθεσε ως προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου, που αφορά σε εκατομμύρια Έλληνες και όχι μόνο τους λίγους και προειδοποίησε πως «εάν η Νέα Δημοκρατία φέρει κάτι το οποίο υπονομεύει το δημόσιο και κάνει τα πτυχία εμπόριο μέσω μιας ιδιωτικής και κερδοσκοπικής αγοράς χωρίς κριτήρια, τότε θα είμαστε αρνητικοί».
Η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Δώρας Αυγέρη, περιορίστηκε στο ακόλουθο σχόλιο:
“Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρει απολύτως υποκριτικά ως πρώτη προτεραιότητα το δημόσιο πανεπιστήμιο, ενώ επί σχεδόν 5 χρόνια κάνει τα πάντα για την απαξίωσή του και τώρα παίζει επικίνδυνα παιχνίδια με το Σύνταγμα.
Ούτε δημόσιο ούτε ελεύθερο θέλει το ελληνικό πανεπιστήμιο ο πρωθυπουργός.
Καμία έγνοια δεν έχει για τη δημόσια παιδεία, όπως δεν έχει και για τη δημόσια υγεία.
Να κερδοσκοπήσουν συγκεκριμένοι επιχειρηματίες θέλει.
Όλα είναι επιχείρηση για τον κ. Μητσοτάκη”.
Το ΚΚΕ
Το ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του επισημαίνει μεταξύ άλλων:
“Το άδικο νομοσχέδιο που παρουσίασε η κυβέρνηση είναι αιτία “πολέμου” για φοιτητές-μαθητές και για όλο το λαό, γιατί:
Κλιμακώνει την επίθεση στα πτυχία των δημόσιων πανεπιστήμιων και πρακτικά καταργεί τον ενιαίο τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, επιβεβαιώνοντας ότι ο «ενιαίος χώρος ανώτατης εκπαίδευσης» είναι ενιαίος μόνο για τους επιχειρηματικούς ομίλους και τους επενδυτές. Την ίδια ώρα που κάποιοι θα εισέρχονται στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, τελικά, με τα «αυστηρά κριτήρια» της φορολογικής τους δήλωσης, η λαϊκή οικογένεια θα συνεχίσει να ματώνει για να περάσουν τα παιδιά της τα τείχη των ταξικών εμποδίων για μια θέση στο πανεπιστήμιο.
Δίνεται αποφασιστικό χτύπημα στην αξία του πτυχίου. Την ίδια ώρα που κόπτονται για το «χάσμα δεξιοτήτων», δημιουργούν ακόμα περισσότερες κατηγορίες πτυχίων για το ίδιο επάγγελμα, με αποτέλεσμα να μεγαλώνει η στρατιά των ανέργων πτυχιούχων, να συμπιέζονται προς τα κάτω τα δικαιώματα όσων καταφέρνουν να εργάζονται”.