Nike
Μόνο την κορυφή του παγόβουνου αποτελεί η περίπτωση της Nike

Την κορυφή ενός «πολυσύνθετου» παγόβουνου για την ελληνική αγορά φαίνεται πως αποτελεί η περίπτωση της εταιρείας αθλητικών ειδών Nike που αποφάσισε να διακόψει τη συνεργασία της με δεκάδες ελληνικά καταστήματα.

Παρά τον σάλο που έχει ξεσπάσει, αυτό δεν σημαίνει πως τα προϊόντα της εταιρείας θα σταματήσουν να πωλούνται στη χώρα, με τους «μεγάλους παίκτες» της Κρήτης να ξεκαθαρίζουν ότι όπως πωλούνταν στο παρελθόν τα συγκεκριμένα προϊόντα, έτσι θα συνεχίσουν να πωλούνται και στο μέλλον. Η περίπτωση της Nike βέβαια δεν είναι η μοναδική στην Ελλάδα, καθώς οι πιέσεις που έχει δεχθεί η ελληνική αγορά και ειδικότερα η αγορά της Κρήτης είναι τεράστιες. Ολοένα και περισσότερες κορυφαίες παγκόσμιες εταιρείες στον κόσμο θεωρούν το ελληνικό περιβάλλον «επισφαλές», οπότε και αναπροσαρμόζουν είτε τις συμφωνίες τους, είτε και τον τρόπο δράσης τους. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που πολλοί καταναλωτές σε μια σειρά από προϊόντα και κατηγορίες έχουν διαπιστώσει ότι οι παλιές «κλασικές» μάρκες έχουν μικρότερη διείσδυση, ενώ τη θέση τους παίρνουν λιγότερο γνωστές εταιρείες, ελληνικών συμφερόντων, που είτε έχουν εργοστάσια στην Ελλάδα, είτε αλλού.

Αυτή η «αναδιανομή» που πραγματοποιείται, ενδεχομένως να έχει θετικά τελικά αποτελέσματα για τη χώρα, αφού κερδίζουν έδαφος προϊόντα ελληνικών συμφερόντων, ανεξάρτητα από το αν κατασκευάζονται στη Θεσσαλονίκη, στην Κίνα ή σε τρίτες χώρες. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, το να «γυρίζουν την πλάτη» στην Ελλάδα ή το να προχωρούν σε αναδιαμορφώσεις συμφωνιών με τους επαγγελματίες της χώρας μια σειρά από γνωστές και μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως κάτι ασήμαντο. Την ίδια στιγμή, το να ενεργοποιούνται εταιρείες στην Ελλάδα κατασκευάζοντας τα προϊόντα τους εκτός χώρας, έχει δραματικές συνέπειες στο ισοζύγιο εισαγωγών – εξαγωγών, αλλά και στο ΑΕΠ.

Εκτός του «οικονομικού σκέλους» υπάρχουν και μια σειρά από άλλα ζητήματα, που προφανώς και θα έπρεπε να απασχολούν ήδη την κυβέρνηση, καθώς και τα συναρμόδια Υπουργεία.

Ειδικότερα τώρα, αναφορικά με το θέμα της Nike,  το ζήτημα με την εταιρεία ανέκυψε λίγο μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου της Folli Follie. Από τα τέλη του 2018  και καθώς ένας σημαντικός αριθμός μεγάλων ελληνικών ομίλων επιχείρησε να πάρει τις συμβάσεις της εταιρείας, η οποία και επέλεξε να αφήσει τις συμβάσεις της Folli Follie που τη δέσμευαν να εκπνεύσουν και να ξεκινήσει τις συζητήσεις με αντιπροσώπους της σε γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία και η Τουρκία, προκειμένου να αναλάβουν και την περιοχή της Ελλάδας, που λόγω μεγέθους κρίθηκε ότι ήταν καλύτερο να τύχει αυτής της διαχείρισης.

Οπότε ειδικά σε σχέση με τα καταστήματα που πωλούν αποκλειστικά προϊόντα της αμερικανικής εταιρείας σταδιακά από τον Μάιο του 2019 και μέχρι τον χειμώνα του 2022, οπότε και λήγει η τελευταία σύμβαση της Folli Follie με τη Nike, τα σχετικά συμβόλαια εισαγωγής και διανομής των επώνυμων ειδών ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ της Nike και των θυγατρικών της δεν θα ανανεώνονταν. Η λύση αυτή, αλλάζει τις διαπραγματευτικές ισορροπίες με τους εδώ εμπόρους, που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν υψηλότερες τιμές προμήθειας σε ένα αβέβαιο περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτής της αναδιοργάνωσης φαίνεται ότι η διαχείριση διανομής των προϊόντων της εταιρείας θα περάσει σε ιταλικά χέρια.