Η τραγωδία ανοικτά της Πύλου με το αλιευτικό Αντριάνα

Ραντάρ μη επανδρωμένου σκάφους της Frontex είχε εντοπίσει το αλιευτικό «Αντριάνα» ήδη από το μεσημέρι της Τρίτης. Το αλιευτικό έπλεε από τις ακτές της Αφρικής προς την Αδριατική και είχε γίνει αντιληπτό και από δύο παραπλέοντα πλοία.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ υπήρξε επικοινωνία με τον θάλαμο έρευνας και διάσωσης, αλλά δεν αιτήθηκε συνδρομή, ούτε στις ιταλικές ούτε στις ελληνικές αρχές. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες δεν είχε αναφερθεί ούτε ο αριθμός των επιβαινόντων ούτε κάποιο πρόβλημα στο πλοίο.

Αργά το απόγευμα της Τρίτης, το σκάφος φάνηκε να αλλάζει κατεύθυνση αρκετές φορές, διατηρώντας χαμηλή ταχύτητα. Ακολούθησαν κι άλλες επικοινωνίες στις οποίες επίσης δεν ζητήθηκε βοήθεια. Σύμφωνα πάντα με το κρατικό κανάλι, ένα φορτηγό πλοίο προσέγγισε το αλιευτικό προσέφερε φαγητό και νερό, στους μετανάστες που, κατά τα φαινόμενα, ταξίδευαν επί 4 μέρες.

Αργά το βράδυ σκάφος του Λιμενικού πλησίασε το αλιευτικό και το έθεσε υπό παρακολούθηση. Το «Αντριάνα» απομακρύνθηκε τότε στα 47 μίλια, σε διεθνή ύδατα της Μεσογείου.

Μέχρι και τη στιγμή του ναυαγίου, στις 2 χθες τα ξημερώματα, οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές. Ελέγχονται μαρτυρίες για επιβάτες σε κλειστούς χώρους του πλοίου. Το ελληνικό Λιμενικό που ήδη βρισκόταν σε μια επιφυλακή και έσπευσε στο σημείο, σε συνεννόηση και με το ιταλικό Κέντρο Διάσωσης.  Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται η ΕΡΤ, διασωθέντες εκτιμούν πως στο πλοίο επέβαιναν 500 με 700 άτομα και φέρεται να λένε πως γυναίκες και παιδιά επέβαιναν σε αμπάρια του «Αντριάνα».

Φρεγάτα με σορούς από το ναυάγιο αναμενόταν  να δέσει στο λιμάνι τις Καλαμάτας στις 8 χθες το απόγευμα. Οι σοροί θα μεταφερθούν με νοικιασμένο – φορτηγό – ψυγείο σε νεκροτομεία της Αθήνας και του Πειραιά. Πρόκειται, ως επί το πλείστον, για μετανάστες από τη Συρία, την Αίγυπτο και το Πακιστάν.

Εκτιμάται πως οι επιβαίνοντες είχαν καταβάλει περί τα 5.000 με 6.000 ευρώ για το ταξίδι τους έως Ιταλία. Σύμφωνα με  πληροφορίες, είχε παρουσιαστεί πρόβλημα στις μηχανές του πλοίου, ενώ βρισκόταν ακόμα σχετικά κοντά στις ακτές της Λιβύης. Ορισμένοι πρότειναν να γυρίσουν πίσω, αλλά υπερίσχυσαν εκείνοι που επέμεναν να συνεχιστεί ο πλους, ώστε να «μη χαθούν τα χρήματα».

Δίπλα στο αλιευτικό σκάφος βρισκόταν σκάφος Λιμενικού Σώματος. Όταν έσβησε η μηχανή επικράτησε πανικός, κινήθηκαν όλοι προς τη μία πλευρά του πλοίου και ανετράπη. Ο ιταλικός θάλαμος ειδοποιήθηκε από τηλεφώνημα γυναίκας από ΜΚΟ και όχι από κάποιον από τους επιβαίνοντες, σύμφωνα με πληροφορίες.

Πολιτική Προστασία: Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών

Το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ανακοίνωσε πως μετά το ναυάγιο και κατόπιν σχετικού αιτήματος του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, ενεργοποιήθηκε με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών και στη συνέχεια με απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών.

Οι φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση των θανόντων, «έχουν προβεί στις απαραίτητες προετοιμασίες και βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα προκειμένου, μόλις ολοκληρωθεί το έργο της έρευνας και διάσωσης – το οποίο βρίσκεται ακόμα σε πλήρη εξέλιξη και πραγματοποιείται υπό τον συντονισμό του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής – να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την αναγνώριση και ταυτοποίηση των θανόντων».

Ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Ευάγγελος Τουρνάς και ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Παπαγεωργίου βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.