Θρήνος για τον άτυχο σμηναγό

Ανατριχιαστική είναι η τελευταία συνομιλία του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου λίγα δευτερόλεπτα πριν χαθεί για πάντα στα νερά του Αιγαίου, 9 μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.

Ο πιλότος του δεύτερου Mirage 2000-5 περιέγραψε σοκαρισμένος στους συναδέλφους του  τι του είπε ο αδικοχαμένος σμηναγός.

Μπαλταδώρος: «Νο 1 εδώ, ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη»

Πιλότος νο2: «Βλέπω από το όργανο ότι είμαστε κοντά στη θάλασσα. Εγώ ανεβαίνω».

Αυτά ήταν τα λόγια που μετέφερε στους συναδέλφους του ο δεύτερος πιλότος.

Αυτή ήταν η τελευταία τους συνομιλία. Ο νο 2 έχασε την επαφή με το Mirage του άτυχου σμηναγού.

Είναι προφανές ότι η χαμηλή ορατότητα λόγω υγρασίας και νέφωσης φαίνεται να έπαιξαν καταλυτικό ρόλο για την μοιραία πορεία που ακολούθησε το Mirage 2000-5 της Πολεμικής Αεροπορίας που χάθηκε χθες το μεσημέρι στο Αιγαίο, παρασύροντας στον θάνατο τον ηρωικό χειριστή Γιώργο Μπαλταδώρο. Το ζεύγος των Mirage μετά την αποχώρηση των Τούρκων που είχαν εισέλθει στο FIR Αθηνών, συνέχισε την πτήση του έως το νότιο  Αιγαίο, εκτελώντας αποστολή επιτήρησης.

Όταν ξεκίνησαν την επιστροφή τους προς το αεροδρόμιο της Σκύρου, άρχισαν να ακολουθούν καθοδική πορεία και τις κρίσιμες στιγμές πριν τη συντριβή, βρέθηκαν να πετούν σε περιοχή με έντονη θολούρα και υγρασία.

Όπως όλα δείχνουν το Νο1 του σχηματισμού, το μαχητικό δηλαδή που στο πιλοτήριο ήταν ο Γιώργος Μπαλταδώρος, συνέχισε την καθοδική πορεία μέσα στο περιβάλλον χαμηλής ορατότητας, και τα κρίσιμα δευτερόλεπτα λίγο πριν φτάσει στη θάλασσα είτε επιχείρησε να επιβεβαιώσει αν η πορεία του ήταν ακριβής ή αν συμβαίνει κάτι. Ωστόσο, φαίνεται πως ήταν ήδη αργά, αφού τα λίγα δευτερόλεπτα που χάθηκαν πιθανότατα στάθηκαν κρίσιμα για την τραγική κατάληξη της πτήσης.

Ο Νο2 του σχηματισμού σε κάποια στιγμή και ενώ ήδη βρισκόταν πολύ χαμηλά (μόλις λίγες εκατοντάδες μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας) αποφάσισε να αλλάξει πορεία. Σταμάτησε να ακολουθεί τον Νο1 υποψιαζόμενος από το χαμηλό ύψος ότι κάτι δεν πάει καλά. Οριζοντίωσε αρχικά το αεροσκάφος του και παίρνοντας στη συνέχεια ύψος, κατάφερε να γλυτώσει την πρόσκρουση στη θάλασσα κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Εκείνη τη στιγμή οι ενδείξεις που υπάρχουν δείχνουν πως βρισκόταν περίπου 160 μέτρα πάνω από τη θάλασσα. Ακολούθως, μεταβίβασε στη βάση του ότι έχασε από το πεδίο του τον Νο1 του σχηματισμού.

Κανονικά ο δεύτερος του σχηματισμού έπρεπε να ακολουθεί τον πρώτο, ωστόσο φάνηκε πως η επιλογή του να αγνοήσει τον κανόνα, έσωσαν τον δεύτερο πιλότο.

Αποτελεί τραγική ειρωνεία  το στοιχείο ότι μόλις μερικά μίλια πιο μακρυά από το σημείο της συντριβής ο καιρός είχε ανοίξει και ήταν καλοκαιρινός. Αν, η προσέγγιση του αεροδρομίου γινόταν διαφορετικά, έμπειροι αεροπόροι εκτιμούν ότι πιθανότατα η τραγωδία να είχε αποσοβηθεί.

Βουλή

Η Βουλή υιοθέτησε τα παιδιά του άτυχου πιλότου

Με απόφαση του προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση, το Κοινοβούλιο θα υιοθετήσει τα παιδιά του Γιώργου Μπαλταδώρου, του χειριστή του Mirage 2000-5 που κατέπεσε ανοιχτά της Σκύρου το μεσημέρι της Πέμπτης.

Η απόφαση ελήφθη με βάση απόφαση που έχει λάβει η Ολομέλεια της Βουλής το 2010 επί προεδρίας Φίλιππου Πετσάλνικου βάσει της οποίας όλα τα παιδιά των πεσόντων, εν ώρα καθήκοντος, ανδρών, των ενόπλων δυνάμεων υιοθετούνται από τη Βουλή.  Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η Βουλή αναλαμβάνει την κάλυψη των εξόδων των παιδιών ως την ηλικία των 25 ετών.

Η απόφαση της Βουλής 

«Η Βουλή θα προχωρήσει άμεσα στη στήριξη της οικογένειας του Σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου προβαίνοντας στην “υιοθεσία” των ανήλικων τέκνων του εκλιπόντος».

Ο πρόεδρος της Βουλής κ. Νικόλαος Βούτσης, εκφράζοντας έμπρακτα τη θλίψη του για την αδόκητη απώλεια του Σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, και ακολουθώντας την Απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων, η οποία προβλέπει την «υιοθεσία» των ανήλικων τέκνων των πεσόντων εν ώρα καθήκοντος, ανακοινώνει ότι η Βουλή άμεσα θα προχωρήσει στη στήριξη της οικογένειας του Σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου προβαίνοντας στην «υιοθεσία» των ανήλικων τέκνων του εκλιπόντος.

Θα τους δίνει 18.000 ευρώ το χρόνο 

Σύμφωνα με την απόφαση που ελήφθη, η Βουλή θα καταβάλλει κάθε χρόνο ένα ποσό για τα ανήλικα τέκνα, μέχρι την ενηλικίωσή τους, και αν σπουδάσουν, μέχρι τη συμπλήρωση του 25ου έτους της ηλικίας τους. Το ποσό αυτό καθορίστηκε στις 10.000 ευρώ για ένα τέκνο, 18.000 ευρώ για δύο τέκνα, 21.000 για τρία τέκνα και 25.000 ευρώ για τέσσερα τέκνα.

Πώς συνέβη το ατύχημα με το Mirage

Το μοιραίο Mirage 2000-5 πετούσε σε αρκετά χαμηλό ύψος, κάτω των 6.000 ποδών ή των 2.000 μέτρων.  Όταν προσέγγισε την 135 Σμηναρχία της Σκύρου στην περιοχή επικρατούσε υψηλής πυκνότητας υγρασία που περιόριζε δραστικά την ορατότητα. και αυτό φέρεται να δυσκόλεψε τα δεδομένα της πτήσης και να προκάλεσε στον έμπειρο σμηναγό ένα είδος παραίσθησης αναφορικά με την πραγματική θέση του αεροσκάφους. Όπως τονίζουν έμπειροι διερευνητές  ο λεγόμενος «χωρικός αποπροσανατολισμός» είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που παραμονεύει για τους πιλότους και δη αυτούς των μαχητικών αεροσκαφών.

Eάν η «βουτιά θανάτου» που διέγραψε το μαχητικό της πολεμικής μας αεροπορίας, οφειλόταν στο επονομαζόμενο «vertigo» και την παραίσθηση που αυτό δημιουργεί, επισημαίνουν ότι τότε ο 34χρονος σμηναγός λόγω αυτής, νόμιζε ότι η κατεύθυνση που ακολουθούσε με βάση τα όργανα πλοήγησης δεν ήταν η σωστή και «διόρθωσε» τη δήθεν λανθασμένη πορεία, με αποτέλεσμα να συντριβεί.

Όπως εξηγούν, εξαιτίας του vertigo μπορεί ο Γιώργος Μπαλταδώρος να έχασε το λεγόμενο σημείο αναφοράς στο χώρο.

Αυτό μπορεί να τον οδήγησε στην αντικατάσταση της πραγματικότητας με μια παραίσθηση για το πού βρίσκεται αλλά κυρίως για το πού πηγαίνει. Μάλιστα, υπογραμμίζουν, ότι το φαινόμενο συνήθως δημιουργείται είτε ύστερα από απότομες στροφές με μεγάλη ταχύτητα και ευδοκιμεί σε πτήσεις με χαμηλή ορατότητα, νυχτερινές ή μέσα σε νέφωση.

Αθλιότητες στο διαδίκτυο

Απίστευτες αθλιότητες γράφτηκαν και ειπώθηκαν στο διαδίκτυο για το δυστύχημα και τον πιλότο. Ακόμη και σεξιστικά σχόλια γράφτηκαν στο δίκτυο από ανθρώπους άρρωστους – δεν εξηγείται διαφορετικά.