Τη θλιβερή πρωτιά να πρωταγωνιστεί σπάζοντας όλα τα ρεκόρ, καταφέρνει να διατηρεί χωρίς ανταγωνισμό η Ελλάδα, αναφορικά με τις αυξήσεις στα υγρά καύσιμα.
Ασφαλώς το ράλυ των αυξήσεων αγγίζει και την Κρήτη, με το Ηράκλειο να διαμορφώνει μέσα σε λιγότερο από δέκα ημέρες τιμές από τα 2.05 στα 2.115 ευρώ ανά λίτρο, χωρίς στην ουσία να υπάρχει κάποια διεθνής συγκυρία που να δικαιολογεί τα μεγέθη των αυξήσεων.
Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το διάστημα από τις 31 Οκτωβρίου έως και τις 7 Νοεμβρίου και χωρίς να υπάρχει κάποια ιδιαίτερη συνθήκη, καταγράφτηκε μια πανευρωπαϊκή κούρσα ανόδου στις τιμές στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της οποίας και σημειώθηκαν οι μεγαλύτερες αυξήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα, πως ειδικά στην Ελλάδα, η μέση αύξηση της τιμής των καυσίμων ανά λίτρο ήταν 0.057 ευρώ σε σχέση με τις 31 Οκτωβρίου, όταν στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27 χωρών η μέση αύξηση ήταν 0,013 ευρώ ανά λίτρο.
Την θλιβερή… πρωτιά της Ελλάδας ακολούθησαν η Ουγγαρία με αυξήσεις της τάξεων των 0.05 λεπτών ανά λίτρο, η Δανία με αυξήσεις 0.041, η Σουηδία με 0.035, το Λουξεμβούργο με 0.032 και η… Κύπρος που σημειώνεται ότι αγοράζει από την Ελλάδα, με 0.022 ευρώ ανά λίτρο.
Τις ιδιαίτερες αυξήσεις ακολούθησε ασφαλώς και η Κρήτη, με το Ηράκλειο να διαμορφώνει ήδη τιμές κοντά στο 2.115 και σχεδόν κανένα πρατήριο να μην έχει τιμή καυσίμου κάτω από τα 2.10.
Παράδοξο στην εξέλιξη των διακυμάνσεων είναι το γεγονός πως, σε αντίθεση με τις ανατιμήσεις της βενζίνης, στο πετρέλαιο κίνησης οι τιμές για το δεκαήμερο από 7 Νοεμβρίου έως 31 Οκτωβρίου, μειώθηκαν. Με βάση τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η μέση τιμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών μειώθηκε κατά 0,023 ευρώ ανά λίτρο, και η μείωση στην τιμή του ντίζελ στην Ελλάδα ήταν κοντά στα 0.018 ευρώ ανά λίτρο. Ασφαλώς στην Ευρώπη των 27 παρατηρήθηκαν και μεγαλύτερες μειώσεις, όπως για παράδειγμα στο Λουξεμβούργο 0.15 ευρώ / λίτρο, στο Βέλγιο 0.088, στην Πορτογαλία 0.062 και στη Γερμανία 0.044.
Χωρίς λόγο
Όπως φαίνεται από τις εξελίξεις, η συγκεκριμένη συγκυρία και το συγκεκριμένο ράλυ ανόδου καταγράφτηκε χωρίς να υπάρχει κάποιος προφανής λόγος, με τους οικονομικούς αναλυτές να εκτιμούν ότι απλώς ήθελε να «διορθώσει» η αγορά και τίποτα περισσότερο. Είναι ενδεικτικό μάλιστα το γεγονός πως η αμόλυβδη βενζίνη σημείωσε μια πρωτοφανή άνοδο μετά από μια μακρά περίοδο σχετικής σταθερότητας, όταν όμως η ζήτησή της υποχωρεί σε όλη την Ευρώπη των 27, αλλά και στην Ελλάδα.
Οι αυξήσεις αποδίδονται σε κερδοσκοπικά παιχνίδια που έχουν αποφασίσει να κάνουν οι μεγάλες εταιρίες και οι χονδρικοί πωλητές, οι οποίοι φαίνεται ότι μπορούν να δρουν ανεξέλεγκτα και χωρίς να ελέγχονται από κανέναν μηχανισμό ως προς τις βλέψεις τους ή τις διαμορφώσεις των τιμών.
Μειώσεις
Σε κάθε περίπτωση, μετά από αυτό το ράλυ της ανόδου των τιμών, οι παράγοντες της εγχώριας πετρελαϊκής αγοράς εκτιμούν ότι από αυτή κιόλας την εβδομάδα έρχονται μειώσεις στις τιμές της αμόλυβδης ειδικότερα, ενώ είναι χαρακτηριστικό το ότι από την προηγούμενη εβδομάδα οι τιμές των διυλιστηρίων έχουν αρχίσει να πέφτουν. Ήδη οι τιμές χονδρεμπορικής της αμόλυβδης βενζίνης έχουν μειωθεί κατά 0,029 ευρώ το λίτρο, ενώ στο ντίζελ κίνησης κατά 0,049 ευρώ ανά λίτρο.
Με δεδομένη ωστόσο τη ζήτηση, αλλά και τις γενικότερες συνθήκες στην Ευρωπαϊκή αγορά, η αντικειμενική τιμή πώλησης της αμόλυβδης θα έπρεπε να βρίσκεται κάτω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο καυσίμου, τουλάχιστον στην απλή εκδοχή της, κάτι το οποίο προς το παρόν αποτελεί σενάριο επιστημονικής φαντασίας.