Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο είναι η 6η Μαρτίου και η η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή υπέγραψε εγκύκλιο που καλεί τις σχολικές μονάδες της χώρας να αφιερώσουν χρόνο, από σήμερα Δευτέρα 4 Μαρτίου έως και την Παρασκευή 8 Μαρτίου 2024.
Για δύο ή περισσότερες διδακτικές ώρες με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων-ουσών, σύμφωνα με την εγκύκλιο θα πρέπει να γίνουν δράσεις-συζητήσεις-εκδηλώσεις (π.χ. βιβλιοπαρουσιάσεις, προβολές ταινιών, εικαστικά εργαστήρια, διαδραστικές ομιλίες, κ.ά.) με στόχο την ευαισθητοποίηση σε θέματα βίας και σχολικού εκφοβισμού.
Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές-τριες και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ και εναντίον των μαθητών/τριών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.
Στα νηπιαγωγεία
Αύξηση των περιστατικών σχολικού εκφοβισμού σε παιδιά ακόμα και νηπιακής ηλικίας διαπιστώνει το Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας KMOP, όπως προκύπτει από τις καταγγελίες των γονέων στην πλατφόρμα του «Live without Bullying».
Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η γενική διευθύντρια του KMOP, εκπαιδευτική ψυχολόγος, Αντωνία Τορρένς, φέτος «για πρώτη φορά λάβαμε πολλά μηνύματα από γονείς μικρών παιδιών, ηλικίας πέντε, ακόμα και τεσσάρων ετών, που αντιμετωπίζουν περιστατικά bullying στο σχολείο».
Η κ. Τορρένς συνδέει την αύξηση των περιστατικών αυτών με τη γενικότερη αύξηση της βίας και της επιθετικότητας «στις ταραγμένες κοινωνίες που έχουν ταλαιπωρηθεί από την οικονομική κρίση και την πανδημία». «Τα προβλήματα στην κοινωνία των ενηλίκων, όπως η ενδοοικογενειακή βία και η κακή επικοινωνία μεταξύ των μελών μιας οικογένειας, μετακυλίονται στον κόσμο των παιδιών και η εικόνα που τους δημιουργείται είναι ότι πρέπει να αντιδρούν με επιθετικότητα, φωνές και βία».
Οι γονείς των παιδιών που πέφτουν θύματα σχολικού εκφοβισμού μπορούν να απευθύνονται στην πλατφόρμα του KMOP «Live Without Bullying» (https://livewithoutbullying.com/) αναζητώντας συμβουλές για το πώς να αντιδράσουν.
Η πλατφόρμα λειτουργεί από το 2015 με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση του ενδοσχολικού και διαδικτυακού εκφοβισμού. Μέχρι σήμερα περίπου 30.000 άτομα (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί) έχουν δεχτεί μέσω της πλατφόρμας δωρεάν και ανώνυμα συμβουλευτική υποστήριξη από επαγγελματίες ψυχολόγους ή έχουν συμμετάσχει στα σεμινάρια και τις εκπαιδεύσεις που βρίσκονται στην πλατφόρμα. Το «Live without Bullying» υποστηρίζεται από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε το 2016 με το KMOP για τη διάδοση της δράσης σε όλες τις σχολικές κοινότητες της χώρας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το «Χαμόγελο του Παιδιού» ,είναι χαρακτηριστικό ότι στην Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, για το Α’ εξάμηνο του 2022 σημειώθηκε αύξηση 149,02% στις κλήσεις και στα μηνύματα των παιδιών που ζήτησαν στήριξη για θέματα εκφοβισμού.
Επίσης, μόλις τους πρώτους έξι μήνες του 2022, 502 παιδιά ένιωσαν ότι απειλούνται από άλλα παιδιά, είτε στο σχολείο είτε στο διαδίκτυο. Ταυτόχρονα, η ίδια η σχολική κοινότητα ζήτησε την βοήθεια του Οργανισμού για διαχείριση περιστατικών εκφοβισμού εντός του σχολικού περιβάλλοντος.
Για το σχολικό έτος 2022-2023, για τις σχολικές κατηγορίες του Γυμνασίου και του Λυκείου, το 32,4% των παιδιών βρίσκεται κάτω από το κατώφλι, αναφορικά με τον δείκτη που καταγράφει τον εκφοβισμό που έχει δεχθεί από τους συμμαθητές του, σύμφωνα με έρευνα του Κωνσταντίνου Γιαννόπουλου και της Ειρήνης Λεριού η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών ΚΕΠΕ.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα ο εκφοβισμός που μπορεί να δεχθεί ένας μαθητής από τους συμμαθητές του συνδέεται με το φύλο.
Ειδικότερα, υψηλότερο ποσοστό κοριτσιών (35,2%) καταγράφεται κάτω από το κατώφλι, συγκριτικά με το αντίστοιχο ποσοστό αγοριών, ενισχύοντας τον ισχυρισμό της ανισότητας των φύλων εις βάρος των κοριτσιών στη χώρα μας.
Ο εκφοβισμός που μπορεί να δεχθεί ένας μαθητής από τους συμμαθητές του έχει σχέση με την περιφέρεια.
Η Κρήτη σύμφωνα με την έρευνα που είχε παρουσίασει η «Π» βρίσκεται στην τελευταία θέση με 22,989%.
Αντίθετα, υψηλότερα ποσοστά παιδιών κάτω από το κατώφλι στον δείκτη «Συμμαθητές – Εκφοβισμός» καταγράφονται στις περιφέρειες 10 (Πελοποννήσου), 1 (Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης), 3 (Δυτικής Μακεδονίας) και 4 (Ηπείρου)-48,8%, 42,1%, 40,0% και 34,8%, αντίστοιχα.
Ο εκφοβισμός που μπορεί να δεχθεί ένας μαθητής από τους συμμαθητές του εξαρτάται από τη δομή της οικογένειας.
Πιο συγκεκριμένα, εξαιρετικά υψηλότερο ποσοστό παιδιών (40,5%), που διαβιούν σε μονογονεϊκή οικογένεια με μητέρα, βρίσκεται κάτω από το κατώφλι, συγκριτικά με τα αντίστοιχα ποσοστά παιδιών που διαβιούν σε οικογένεια με δύο γονείς ή που διαβιούν σε μονογονεϊκή οικογένεια με πατέρα.