Τα «κενά» του νέου ΚΟΚ

Την κάθοδο των ηλεκτρικών σκούτερ (e-scooters) και των πατινιών στο οδόστρωμα με 15χρονους αναβάτες, ανάμεσα στα άλλα οχήματα, έρχεται να «διευκολύνει» ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και προβλέπει νέα αυστηρά πρόστιμα για τους οδηγούς και την αφαίρεση των διπλωμάτων έως και 7 χρόνια.

Ειδικότερα, η προβλεπόμενη από το νέο ΚΟΚ μείωση των ορίων ταχύτητας στα 30 χλμ/ώρα σε δρόμους εντός του αστικού ιστού από 1/11/2025, …φωτογραφίζει κυρίως τα οχήματα μικροκινητικότητας, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η μείωση της ταχύτητας ήρθε για να ευνοήσει αυτά τα οχήματα.

Ωστόσο, ειδικοί που ασχολούνται επί χρόνια με το κεφάλαιο της οδικής ασφάλειας, τονίζουν σε σχέση με τα πατίνια και τα e-scooters, ότι «από το νέο ΚΟΚ λείπουν κρίσιμες δικλείδες ασφαλείας».

Μια από αυτές είναι το ποιοι θα οδηγούν τα e-scooters  στους δρόμους ανάμεσα στα άλλα οχήματα. «Μπορεί να το κάνει ένας πιτσιρικάς, όπως το ποδήλατο; Εμείς λέμε όχι. Πρέπει να έχουν συμπληρώσει τα 16 χρόνια και να έχουν παρακολουθήσει μαθήματα οδικής κυκλοφορίας και συμπεριφοράς», λέει χαρακτηριστικά ο Άρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης.

Ωστόσο, ο ίδιος εντάσσει τα συγκεκριμένα μαθήματα στο γενικότερο πλαίσιο του «διπλώματος κινητικότητας», όπως το ονομάζει εδώ και χρόνια. «Δεν μπορεί τα αυτοκίνητα να κινούνται με βάση τον ΚΟΚ  και τα πατίνια και οι πεζοί όπως θέλουν», εξηγεί. Ήδη, εξαιτίας της κίνησης  των πατινιών στο δρόμο, πολλές χώρες επιβάλλουν την ύπαρξη οποιασδήποτε άδειας οδήγησης από τον αναβάτη, ώστε να γνωρίζει τουλάχιστον τους κανόνες του ΚΟΚ και τα σήματα των δρόμων.

Επίσης, το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών φαίνεται να… προσπερνάει το σοβαρό ζήτημα της αστικής ευθύνης, παρότι τα e-scooters λόγω της δύναμής τους  απαιτούν αυξημένη προσοχή από αυτούς που τα  χρησιμοποιούν. Σε αντίθεση με χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Δανία, στην Ελλάδα δεν είναι υποχρεωτική η ασφάλιση των ηλεκτρικών πατινιών. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι σε ένα τροχαίο ατύχημα με υλικές ζημιές οι εμπλεκόμενοι θα πρέπει να μπουν σε έναν κυκεώνα για να διεκδικήσουν – εάν μπορέσουν- αποζημιώσεις κ.λ.π.  Σε περίπτωση θανάτου, η κατάσταση θα είναι ακόμα πιο περίπλοκη.

Ελεύθερες οι «σφήνες»

Μια δεύτερη διάταξη του υπό διαβούλευση ΚΟΚ που προκαλεί αντιδράσεις, είναι αυτή που επιτρέπει  τη διήθηση (τις αποκαλούμενες και «σφήνες») των δικύκλων ανάμεσα στα αυτοκίνητα υπό προϋποθέσεις.

Η νέα διάταξη έρχεται σε αντίθεση με απόφαση του Αρείου Πάγου (ΑΠ 55/2016), που προβλέπει ότι οι οδηγοί των δικύκλων που κινούνται ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας, ευθύνονται αποκλειστικά για πιθανό τροχαίο ατύχημα.

Πηγή: tanea.gr