Στις 137 έχουν φτάσει οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί οριστικά για εξωδικαστικό μηχανισμό για τη ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους μέσα στους δύο μήνες λειτουργίας της.
Στο μεταξύ, όμως, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συλλέγει η ειδική γραμματεία, τόσο επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα ακόμη ζητούν ενημέρωση για τα όσα προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο, ενώ το 45% των πολιτών πρέπει να ξεκινήσει την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με τη διαδικασία που αναλυτικά περιγράφεται στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών προς ρύθμιση των οφειλών.
Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία της πλατφόρμας, από την 1η ημέρα έναρξης λειτουργίας της πλατφόρμας (3/8) μέχρι και Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου 2017, έχουν εγγραφεί 7.308 επιχειρήσεις, έχουν περάσει επιτυχώς τα κριτήρια 1.269, έχουν ανεβάσει τουλάχιστον 1 αρχείο 642 από αυτές και έχουν απορριφθεί συνολικά 1.750 αιτήσεις, κυρίως γιατί αποτελούν φυσικά πρόσωπα.
Για τις 137 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί προχωράει και η διαδικασία για την ανάθεση σε διαμεσολαβητή.
Ωστόσο, παράλληλα με τη λειτουργία της πλατφόρμας – και μαζί με το πιλοτικό γραφείο που ήδη λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας της ειδικής γραμματείας – λειτουργούν 9 Γραφεία Ενημέρωσης Υποστήριξης Δανειοληπτών στην επικράτεια και το επόμενο διάστημα θα δημιουργηθούν δέκα νέοι κόμβοι του δικτύου. Τα νέα γραφεία θα είναι σε Πάτρα, Αγρίνιο, Καλαμάτα, Κόρινθο, Χαλκίδα, Βόλο, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο Κρήτης, Αχαρνές Αττικής και Καρδίτσα.
Το προφίλ των δανειοληπτών
Από την έναρξη λειτουργίας των Κέντρων – Γραφείων Ενημέρωσης Δανειοληπτών και μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2017, έχουν εξυπηρετηθεί συνολικά 2.189 δανειολήπτες. Συγκεκριμένα κατά τον μήνα Σεπτέμβριο, εξυπηρετήθηκαν από το σύνολο των ΚΕΥΔ- ΓΕΥΔ 584 δανειολήπτες, εκ των οποίων το 55% στην Αθήνα και το 25% στη Θεσσαλονίκη.
Εκ των δανειοληπτών που προσήλθαν στα ΓΕΥΔ:
– το 50% ήταν φυσικά πρόσωπα (νοικοκυριά και ελεύθεροι επαγγελματίες).
– το 45% εκπρόσωποι πολύ μικρών επιχειρήσεων
– το 5% εκπρόσωποι μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Στο 90% των περιπτώσεων παρασχέθηκε μια γενικότερη ενημέρωση περί του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τα ζητήματα ρύθμισης οφειλών και τις διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις που υπάρχουν, ενώ μόλις το 10% των πολιτών ενδιαφερόταν για εξειδικευμένη συμβουλή επί προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.
Λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που παρουσίασαν ή ανέφεραν οι εξυπηρετούμενοι πολίτες και τις προβλέψεις του θεσμικού πλαισίου, προκύπτει ότι το 30% των πολιτών είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν περισσότερες από μια από τις υπάρχουσες εναλλακτικές προτάσεις, που παρέχονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τις οποίες πρότειναν οι εργαζόμενοι στο ΓΕΥΔ.
Ειδικότερα:
– το 25% των πολιτών δύναται να υποβάλει αίτηση ένταξης στη νομοθεσία για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, δηλαδή την αξιοποίηση των Νόμων Κατσέλη – Σταθάκη ή εναλλακτικά να ενταχθεί στον Κώδικα Δεοντολογίας.
– το 45% των πολιτών πρέπει να ξεκινήσει την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με τη διαδικασία που αναλυτικά περιγράφεται στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών προς ρύθμιση των οφειλών.
– το 20% των πολιτών δύναται να υποβάλει αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό για τη ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων.
– το 10% των πολιτών μπορεί να υποβάλει αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών στο μέλλον, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο νομικό εργαλείο έχει ισχύ μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018, εκκινώντας εναλλακτικά άμεσα την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα σύμφωνα με τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών.
Τέλος, ως προς τον τρόπο με τον οποίο κατανέμονται οι οφειλές, διαπιστώνεται ότι:
– το 45% των δανειοληπτών που προσήλθαν στα ΚΕΥΔ – ΓΕΥΔ έχουν οφειλές τόσο προς τα πιστωτικά ιδρύματα και ταυτόχρονα προς το Δημόσιο (ΔΟΥ και ΕΦΚΑ).
– το 40% των εξυπηρετούμενων δανειοληπτών είχε οφειλές μόνο προς τα πιστωτικά ιδρύματα.
– το 15% είχε χρέη μόνο προς το Δημόσιο.