Aχρείαστο, επικίνδυνο και πρακτικά μη εφαρμόσιμο χαρακτηρίζει η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδος το σχέδιο της κυβέρνησης (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών) να λειτουργήσει με… τηλεχειρισμό τους Πύργους Ελέγχου στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport. Ουσιαστικά αφορά στην πρόθεση του Υπουργείου για δημιουργία Digital/Remote Towers σε δώδεκα παραχωρημένα αεροδρόμια προσυπολογιζόμενου κόστους 77 εκατομμυρίων ευρώ.
Πρόκειται για τα αεροδρόμια Χανίων, Θεσσαλονίκης, Ρόδου, Σάμου, Μυτιλήνης, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Καβάλας που έχουν παραχωρηθεί στη γερμανική εταιρεία.
Η συνδικαλιστική ένωση των αεροελεγκτών μέσα από την ανακοίνωση που εξέδωσε κάνει λόγο μεταξύ άλλων για έλλειψη ενημέρωσης από πλευράς της πολιτείας των καθ’ ύλη αρμόδιων διευθύνσεων εναέριας κυκλοφορίας της ΥΠΑ. Ωστόσο, η πολιτική ηγεσία έχει λάβει υπόψη τις επιφυλάξεις που έχουν εκφράσει η διεθνής και η ευρωπαϊκή ένωση των αεροελεγκτών, οι οποίες εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες και επιφυλάξεις σχετικά με το project αυτό, τόσο υπό το πρίσμα της ασφάλειας, όσο και από τη σκοπιά της εθνικής ασφάλειας, της βιωσιμότητας και της χρησιμότητας.
Παράλληλα οι αεροελεγκτές θέτουν καίρια ερωτήματα σχετικά με τα κίνητρα και τους σκοπούς που κρύβονται πίσω από αυτό το δήθεν εκσυγχρονιστικό σχέδιο. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας δηλώνουν ότι δεν είναι αρνητικοί στις τεχνολογικές εξελίξεις, ωστόσο σημειώνουν ότι υπάρχουν αντικειμενικοί περιορισμοί αλλά και κίνδυνοι τόσο για την αεροπορία όσο και για την εθνική ασφάλεια που εισάγονται από τα συστήματα Remote/Digital Towers.
Γίνεται επίσης λόγος, πέρα από την άρνηση του Υπουργείου να λάβει υπόψη του τις προτάσεις των αρμόδιων Διευθύνσεων της ΥΠΑ για τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού, και για κατασπατάληση δεκάδων εκατομμύριων από το Ταμείο ανάκαμψης σε ένα project αχρείαστο, επικίνδυνο και πρακτικά μη εφαρμόσιμο.
Ένα από τα ερωτήματα που θέτει η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδος είναι γιατί ανατέθηκε σε συγκεκριμένη εταιρεία το έργο με απευθείας ανάθεση, πώς έγινε αποδεκτή η πρόχειρη μελέτη που παραδόθηκε και για ποιο λόγο ουδέποτε ζητήθηκαν οι απόψεις των αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων της ΥΠΑ επί αυτής; Μάλιστα, η Ένωση Ελεγκτών τονίζει ότι ο τρόπος υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου προσομοιάζει με προηγούμενες προμήθειες του Υπουργείου οι οποίες είχαν οδυνηρές συνέπειες και αποτελούν σκάνδαλα που ακόμα απασχολούν την κοινή γνώμη.
Ελευθέριος Μηλιός: «Δεν είναι συντεχνιακοί οι λόγοι που αντιδρούμε, δεν κρύβονται μικροσυμφέροντα. Αντιδρούμε και για λόγους ασφαλείας»
Μιλώντας στην «Π» ο αεροελεγκτής στο «Νίκος Καζαντζάκης» και γενικός γραμματέας της ΕΕΕΚΕ τόνισε ότι οι αντιδράσεις των ελεγκτών δεν έχουν σχέση με συντεχνιακούς λόγους, όπως προσπάθησαν κάποιοι να πουν. «Η αντίδρασή μας είναι γιατί το σχέδιο αυτό έχει εφαρμοστεί σε πολύ περιορισμένο αριθμό αεροδρομίων και σε ηπειρωτικά αεροδρόμια, όχι νησιωτικά. Θεωρούμε ότι θα δημιουργηθεί πρόβλημα και σε θέματα ασφαλείας».
Ερωτηθείς για τον ΚΑΗΚ και τον αερολιμένα Σητείας τα οποία δεν είναι παραχωρημένα στη Fraport, ο κ. Μηλιός είπε ότι τα δύο αυτά αεροδρόμια δεν επηρεάζονται, ωστόσο κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει μελλοντικά. Επαναλαμβάνει, δε, ότι πρόκειται για ένα σχέδιο αδόκιμο και ανεφάρμοστο, που έχει εφαρμοστεί σε πολύ περιορισμένο αριθμό αεροδρομίων και σε ηπειρωτικά αεροδρόμια, όχι νησιωτικά. Σύμφωνα με τις επισημάνεις του, θα πρέπει ο σχεδιασμός αυτός να υλοποιηθεί καθαρά πιλοτικά και σε πολύ μικρά ηπειρωτικά αεροδρόμια.
«Σχεδόν όλα τα αεροδρόμια της χώρας έχουν προβλήματα τεχνολογικού εξοπλισμού και, ενώ υπάρχουν τα χρήματα, το κράτος δεν τα διαθέτει εκεί που πρέπει αλλά σε ένα πρότζεκτ που είναι ανεφάρμοστο και επικίνδυνο» καταλήγει.