ο Αρναουτάκης

Το μήνυμα της νίκης από την πρώτη Κυριακή, αλλά και το όραμά του για την Κρήτη του 2030 μεταφέρει μέσα από συνέντευξή του στην «Π» ο περιφερειάρχης Κρήτης και εκ νέου υποψήφιος Σταύρος Αρναουτάκης.

Στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξής του ο περιφερειάρχης μιλά μεταξύ άλλων, για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο, για τα έργα και παρεμβάσεις που έχουν υλοποιηθεί και υλοποιούνται, για την απλή αναλογική και για την επόμενη ημέρα στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Ερ.: Κύριε περιφερειάρχη, κατεβαίνετε στις επόμενες εκλογές, έχοντας τροποποιήσει κάπως το μίγμα των υποψηφίων σας με σημαντικές προσθήκες και αλλαγές. Αν μπορούσατε να λάβετε ως ιδανικό σενάριο ότι όσοι επιθυμείτε να εκλεγούν από την παράταξη σας θα εκλεγούν, ποια χαρακτηριστικά θα θέλατε να έχει αυτό το μίγμα συμβούλων;

Απ.: Το ψηφοδέλτιό μας είναι πολυσυλλεκτικό και έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που απαντούν στις προκλήσεις που έχει μπροστά της η Κρήτη. Ένα όμως είναι το κοινό στοιχείο όλων των υποψηφίων συμβούλων και στις 4 περιφερειακές ενότητες του νησιού. Η όρεξη για δουλειά και η διάθεση για προσφορά. Όλα τα μέλη του συνδυασμού μας έχουμε ένα κοινό όραμα. Η Κρήτη, το νησί μας, ο τόπος μας, ο τόπος που ζούμε, δημιουργούμε, μεγαλώνουμε τα παιδιά μας να αποτελέσει περιφέρεια – πρότυπο για ολόκληρη την Ευρώπη. Η Κρήτη να είναι φάρος ανάπτυξης και ευημερίας για τους κατοίκους της. Γι’ αυτό και είμαι σίγουρος πως όποιοι κι αν εκλεγούν θα παλέψουν για το κοινό μας όραμα με όρεξη, με αυταπάρνηση, με διάθεση να προσφέρουν.

Ερ.: Το ψηφοδέλτιό σας είναι πολυσυλλεκτικό. Έχει εκπροσώπους με φιλικές ή ακόμα και κομματικές σχέσεις απ’ όλα σχεδόν τα κόμματα. Θεωρείτε ότι η διαδικασία των αυτοδιοικητικών εκλογών έχει και κομματικά κριτήρια και πόσο επηρεάζουν την άσκηση εξουσίας;

Απ.: Ξέρετε πολύ καλά πως στην πορεία μου στην τοπική αυτοδιοίκηση ήμουν πάντα ένθερμος υποστηρικτής της άποψης πως τα κόμματα πρέπει είναι σε απόσταση από τη λειτουργία των αυτοδιοικητικών οργανισμών. Στη μέχρι σήμερα πορεία μου στα κοινά έχω αποδείξει πως το μόνο κριτήριο για τη  λήψη αποφάσεων είναι η ευημερία του τόπου που υπηρετώ και των πολιτών.

Στην κατάρτιση του ψηφοδελτίου μας τα κόμματα δεν έπαιξαν κανένα ρόλο και ούτε φυσικά θα παίξουν κατά τη λειτουργία μας τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Ερ.: Στη θητεία σας έχουν δρομολογηθεί εξελίξεις σε πλήθος νέων έργων και παρεμβάσεων. Αν μπορούσατε να κατονομάσετε τα πέντε σημαντικότερα έργα της θητείας σας, ποια θα ήταν αυτά;

Απ.: Έχουμε καταφέρει όλα αυτά τα χρόνια να αφήσουμε το αποτύπωμά μας σε όλους τους τομείς και δραστηριότητες του νησιού. Στηρίξαμε κάθε δράση που έχει άξονα την πρόοδο του νησιού. Πολιτισμός, περιβάλλον, επιχειρηματικότητα, αγροτοδιατροφή, τουρισμός, υποδομές, στήριξη ευπαθών ομάδων, παιδεία εξωστρέφεια ήταν και παραμένουν στο επίκεντρό μας.

Θεωρώ πως από τις κορυφαίες μας παρεμβάσεις όμως ήταν η κατάρτιση του περιφερειακού σχεδιασμού για την διαχείριση των απορριμμάτων αλλά και η υλοποίηση ενός σχεδίου για την αντιμετώπιση του προβλήματος της διαχείρισης των υγρών αποβλήτων. Με τις συγκεκριμένες μας δράσεις καταφέραμε να αντιμετωπίσουμε, πάντα σε συνεργασία με τους Δήμους, το θέμα της προστασίας του φυσικού μας περιβάλλοντος. Λύσαμε προβλήματα που υπήρχαν δεκαετίες και αποτελούσαν μελανά σημεία για το νησί.

Σας θυμίζω πως ήμασταν η πρώτη Περιφέρεια στη χώρα που κατάφερε να καταρτίσει και έχει εγκεκριμένο περιφερειακό σχεδιασμό για τη διαχείριση των απορριμμάτων, αλλά κυρίως να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση στο 100% των έργων που προβλέπει αυτός ο σχεδιασμός, όταν πολλοί ήταν αυτοί που πίεζαν για την υλοποίηση των έργων με τη συμμετοχή ιδιωτών όπως σε άλλες Περιφέρειες.

Καταφέραμε και εντάξαμε τη δημιουργία βιολογικών καθαρισμών είτε στο περιφερειακό μας πρόγραμμα, είτε σε άλλα προγράμματα και έτσι σήμερα δεν υπάρχει τουριστική περιοχή της Κρήτης χωρίς βιολογικό καθαρισμό.

Επίσης μία πολύ σημαντική παρέμβαση είναι για εμάς τα έργα που συνεχίζουμε να υλοποιούμε στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ έχουν διατεθεί για παρεμβάσεις που έχουν στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας του οδικού δικτύου στο νησί για να σταματήσει η αιματοχυσία στους δρόμους της Κρήτης.

Στον αγροτοδιατροφικό τομέα πέρα από τα προγράμματα στήριξης των αγροτών μας καταφέραμε μέσα από την Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη να πιστοποιήσουμε προϊόντα και υπηρεσίες με το σήμα ποιότητας «ΚΡΗΤΗ» που αποτελεί διαβατήριο για εύκολη πρόσβασή τους στις αγορές του εξωτερικού.

Βέβαια για να γίνουν όλα αυτά απαιτούνται πόροι που ειδικά σε περίοδο κρίσης δεν είναι απεριόριστοι αλλά συνεχώς μειούμενοι. Καταφέραμε όμως όλα αυτά τα χρόνια να αξιοποιήσουμε στο 110% τα κονδύλια από τα Κοινοτικά Πλαίσια. Όχι μόνο δεν χάσαμε ούτε ένα ευρώ από κοινοτικά κονδύλια αλλά καταφέραμε να απορροφήσουμε και επιπλέον κονδύλια μέσα από το πριμ απόδοσης. Μας κατηγορούν σήμερα πως είμαστε στις τελευταίες θέσεις απορροφητικότητας. Εμείς όμως καταφέραμε στο τέλος του 2018 να έχουμε επιτύχει όλους τους στόχους που από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχαν τεθεί και πολύ σύντομα θα ανακοινωθεί το πριμ απόδοσης που θα πάρει η Περιφέρειά μας και αυτή τη φορά και θα είναι άλλα 27 εκατομμύρια ευρώ.

Ερ.: Η κλιματική αλλαγή φέτος χτύπησε την Κρήτη και απαιτεί άμεσες παρεμβάσεις. Πόσα έχουν γίνει στον τομέα αυτό, εκτιμάτε; Πόσα μπορούν να γίνουν ακόμα;

Απ.: Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ και ειδικά στην Κρήτη το είδαμε με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο. Οι πρωτοφανείς βροχοπτώσεις που είχαμε στο νησί τους περασμένους μήνες εξέπληξαν ακόμα και τους ειδικούς. Είναι χαρακτηριστικό πως είχαμε στο νησί μεγαλύτερο όγκο βροχοπτώσεων ακόμα και από χώρες της βόρειας Ευρώπης και μάλιστα σε διάστημα λίγων ημερών. Έχουμε ήδη συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης αλλά και με διακεκριμένους καθηγητές προκειμένου να εκπονήσουμε μία μελέτη για την πρόληψη και αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Παράλληλα θα πρέπει να γνωρίζετε πως μόλις πριν από μερικούς μήνες μεταφέρθηκε στις περιφέρειες όλης της χώρας η αρμοδιότητα για τη διευθέτηση των ρεμάτων. Μία αρμοδιότητα που είχαν οι Δήμοι και με το νόμο «Κλεισθένης» πέρασε στις Περιφέρειες. Οι υπηρεσίες μας ήδη έχουν ξεκινήσει τις απαραίτητες ενέργειες για την πλήρη καταγραφή των περιοχών εκείνων που θα πρέπει άμεσα να παρέμβουμε, ενώ είναι και σε συνεργασία με τους Δήμους ώστε να αξιοποιήσουμε όλες τις μελέτες που είναι διαθέσιμες για τη διευθέτηση ρεμάτων. Σε ό,τι αφορά τις καταστροφές που υπήρξαν στο νησί τον προηγούμενο Φεβρουάριο, θεωρώ πως δεν έχουμε χάσει ούτε ένα λεπτό, καθώς από την πρώτη μέρα συνεργεία μας κατέγραψαν ζημιές και άμεσα ξεκίνησαν οι αποκαταστάσεις. Δεν είναι τυχαίο πως καταφέραμε να αποκαταστήσουμε τη βατότητα και την πρόσβαση σε όλους τους οικισμούς άμεσα σε συνεργασία με τους Δήμους, ενώ ολοκληρώσαμε σε χρόνο ρεκόρ την αποκατάσταση των προβλημάτων στη γέφυρα του Πλατανιά, στην τουριστική περιοχή των Χανίων που έθεταν ως πρώτη προτεραιότητα Δήμος και φορείς της περιοχής.

Ερ.: Προφανώς μέσα στην άσκηση των καθηκόντων σας υπήρξαν δυσκολίες και συγκρούσεις. Ποια θα χαρακτηρίζατε τα μεγαλύτερα προβλήματα της θητείας σας; Ποιες τις μεγαλύτερες προσωπικές ή πολιτικές συγκρούσεις που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε;

Απ.: Έχω πει πολλές φορές πως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αυτοδιοίκηση είναι το θέμα των αρμοδιοτήτων. Κανείς δεν ξέρει καλύτερα τον τόπο μας, το τι είναι καλύτερο για το νησί μας, τι είναι καλύτερο για τους πολίτες αυτού του τόπου από εμάς που εδώ ζούμε, είμαστε κομμάτι αυτού του τόπου. Δεν γίνεται να λαμβάνουν ακόμα και σήμερα αποφάσεις για το μέλλον της Κρήτης και κάθε περιφέρειας ή δήμου υπηρεσιακοί παράγοντες των υπουργείων. Δεν γίνεται να λέει το Υπουργείο Υποδομών πως θα υλοποιήσει τον Βόρειο Οδικό Άξονα όταν δεν ξέρει ακόμα πώς θα επιβλέψει το έργο, όταν δεν μπορεί καλά-καλά να υλοποιήσει ένα έργο 25 εκατομμυρίων για την οδική ασφάλεια.

Ερ.: Πώς βλέπετε την επόμενη ημέρα μέσα στο Περιφερειακό Συμβούλιο με δεδομένη την απλή αναλογική; Ποια τα προβλήματα που έρχονται ως προς την άσκηση εξουσίας, πόσο δυσκολεύουν οι επιλογές σας ως προς την επικείμενη επιλογή προσώπων και συνεργασιών;

Απ.: Στην Περιφέρεια Κρήτης έχουμε καταφέρει μέσα από τον διάλογο και τη σύνθεση να κοιτάμε μόνο το συμφέρον του νησιού. Δεν είναι τυχαίο πως μέχρι σήμερα το μεγαλύτερο μέρος των αποφάσεων που έχουμε λάβει στο Περιφερειακό Συμβούλιο είναι είτε ομόφωνες είτε με συντριπτική πλειοψηφία. Αυτό δείχνει πως έχουμε πορευτεί χωρίς αποκλεισμούς και χωρίς στεγανά, πάντα προς όφελος του νησιού. Στην Περιφέρεια Κρήτης έχουμε κάνει πράξη το πνεύμα του «Κλεισθένη» πολύ πριν ψηφιστεί και έτσι θα συνεχίσουμε και τα επόμενα 5 χρόνια.

Σε διαρκή βάση η συνεργασία Αρναουτάκη - Σπίρτζη για τα έργα της Κρήτης
Σε διαρκή βάση η συνεργασία Αρναουτάκη - Σπίρτζη για τα έργα της Κρήτης

«Επιμένουμε για ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι Σητεία»

Ερ.: Η επόμενη ημέρα στην αυτοδιοίκηση περιλαμβάνει πλήθος μεγάλων έργων, ανάμεσα στο οποία ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας και το αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Ανεξάρτητα από την επόμενη κυβέρνηση που θα εκλεγεί τον Οκτώβρη, εκτιμάται ότι ο ρόλος της Περιφέρειας στην πορεία εξέλιξης αυτών των έργων μπορεί να γίνει πιο ουσιαστικός;

Απ.: Έχουμε πει πολλές φορές πως αν είχαμε την αρμοδιότητα για τον Βόρειο Οδικό Άξονα η εικόνα του σήμερα θα ήταν εντελώς διαφορετική. Όμως ακόμα και αν οι κυβερνήσεις υιοθετούσαν νωρίτερα την πρότασή μας για την υλοποίηση αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού έργου, σήμερα θα είχαμε εργοτάξια και όχι μόνο διαγωνισμούς.

Εμείς δεν θα σταματήσουμε ποτέ να πιέζουμε για την γρήγορη υλοποίηση των δεσμεύσεων της κυβέρνησης αλλά και της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τον ΒΟΑΚ, ενώ παράλληλα συνεχίζουμε να διεκδικούμε αποκέντρωση αρμοδιοτήτων για να μπορέσουν οι Περιφέρειες να διαχειριστούν με τον καλύτερο τρόπο τα προβλήματα των τόπων τους. Δείτε για παράδειγμα την καθυστέρηση που υπάρχει στην υλοποίηση των έργων οδικής ασφάλειας στην Κρήτη από το Υπουργείο Υποδομών.

Μία καθυστέρηση που οφείλεται στο ότι το Υπουργείο έχει να υλοποιήσει έργα συνολικού κόστους 6 δισ. Αν όμως αυτά τα 25 εκατομμύρια που αφορούν την Κρήτη τα είχε διαθέσει στην Περιφέρεια, τότε τα απαραίτητα έργα στον ΒΟΑΚ θα είχαν προχωρήσει, αν όχι υλοποιηθεί σήμερα. Γιατί ο νέος αυτοκινητόδρομος θα πάρει μία πενταετία τουλάχιστον να υλοποιηθεί. Μέχρι τότε το υπάρχον οδικό δίκτυο θα πρέπει να παρέχει ασφάλεια στους οδηγούς.  Και βέβαια επιμένουμε πως Βόρειος Οδικός Άξονας για μας είναι από το Καστέλι Κισσάμου μέχρι και τη Σητεία.

Σε ό,τι αφορά το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο, είναι από όλους αποδεκτό, νομίζω, πως το αποτύπωμα αυτού του μεγάλου έργου θα μεταβάλει καθοριστικά τη θέση του νησιού στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών. Με βεβαιότητα πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής, ένα έργο που αποδεικνύει πως όταν λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο, μπορούν να προκύψουν σημαντικά οφέλη για ολόκληρη την κοινωνία.

Είναι δεδομένο πως η ευρύτερη περιοχή του Καστελλίου εισέρχεται σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά. Μια αναπτυξιακή πορεία που δεν θα συμπεριλαμβάνει μόνο το έργο του αεροδρομίου, αλλά που θα πρέπει να συνοδεύεται και από την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου, κατάλληλου και ικανού να εξυπηρετήσει τα εκατομμύρια των επιβατών που σε ετήσια βάση θα ταξιδεύουν από το νέο αεροδρόμιο. Για αυτό και κρίνεται απαραίτητη  η κατάρτιση μιας αναπτυξιακής στρατηγικής για την περιοχή για τα επόμενα χρόνια, την υλοποίηση της οποίας θα στηρίξει η Περιφέρεια Κρήτης.