Τέλος δεν έχουν τα στοιχεία που έρχονται στο φως για το ναυάγιο της Πύλου, με τους εκατοντάδες νεκρούς, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα για ευθύνες των ελληνικών αρχών.
Συνεχίζονται

Τέλος δεν έχουν τα στοιχεία που έρχονται στο φως για το ναυάγιο της Πύλου, με τους εκατοντάδες νεκρούς, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα για ευθύνες των ελληνικών αρχών.

Έρευνα της γερμανικής εφημερίδας Welt am Sonntag και της επιθεώρησης POLITICO, δείχνει ότι οι ελληνικές αρχές γνώριζαν ότι το υπερφορτωμένο αλιευτικό ήταν σε κατάσταση κινδύνου πολύ νωρίτερα από ό,τι παραδέχονται επισήμως. Τα δύο ΜΜΕ, που επικαλούνται έγγραφα της Frontex, αναφέρουν ότι 15 ώρες πριν βυθιστεί το πλοιάριο, οι ιταλικές αρχές είχαν ενημερώσει την Αθήνα ότι πάνω στο πλοίο είχαν πεθάνει δύο παιδιά. Η Frontex είχε δηλώσει ότι το δικό της αεροσκάφος εντόπισε πρώτος το πλοίο Adriana, στις 9.47 π.μ., ωστόσο, σύμφωνα με εσωτερικό έγγραφο της Frontex, το σκάφος φέρεται να εθεάθη για πρώτη φορά στις 6:51 π.μ. από τις ιταλικές αρχές.

Στις 8:01 π.μ., το κέντρο θαλάσσιας διάσωσης στη Ρώμη ειδοποίησε τόσο τη Frontex όσο και το κέντρο ελέγχου στον Πειραιά, από όπου ελέγχονται οι επιχειρήσεις διάσωσης της ελληνικής ακτοφυλακής. Στην ειδοποίηση αναφερόταν σαφώς ότι δύο παιδιά είχαν ήδη πεθάνει στο σκάφος. Το πώς η Ιταλία ενημερώθηκε για την ύπαρξη του σκάφους και των νεκρών παιδιών δεν διευκρινίζεται.

Και όπως σημειώνουν, παρά το σήμα συναγερμού από τη Ρώμη, οι ελληνικές αρχές δεν έκαναν τίποτα για πολλές ώρες. Η Welt am Sonntag θυμίζει ότι η Frontex έχει ενημερώσει ότι στην Αθήνα είχε προταθεί δύο φορές η χρήση αεροσκαφών, αλλά η προσφορά της αγνοήθηκε, ενώ μόνο στις 7.40 μ.μ. έφτασε κοντά στο πλοιάριο σκάφος του Ελληνικού Λιμενικού.

Το υπερφορτωμένο πλοιάριο τελικά ανατράπηκε γύρω στις 23.00, 15 ώρες μετά τον συναγερμό από τη Ρώμη και ενώ προηγουμένως το Λιμενικό το είχε δέσει με σχοινιά για να το ρυμουλκήσει, όπως αναφέρουν διασωθέντες, αλλά η Αθήνα αρνείται.

Η γερμανική εφημερίδα επισημαίνει ότι προφανώς η Ρώμη «συγκεντρώνει πληροφορίες για τις περιοχές που βρίσκονται εκεί προκειμένου να προετοιμαστεί για πιθανά ταξίδια με σκάφη μεταναστών στα ιταλικά ύδατα», καθώς το δρομολόγιο αυτό χρησιμοποιείται συχνά για το ταξίδι προσφύγων και μεταναστών από τη Βόρεια Αφρική προς την Ελλάδα και την Ιταλία.

Και προσθέτει ότι η Αθήνα «συστηματικά κάνει ότι δεν βλέπει την ύπαρξη πλοίων με πρόσφυγες και μετανάστες στα δικά της χωρικά ύδατα, με την ελπίδα ότι τελικά θα ασχοληθεί μαζί τους η ιταλική ακτοφυλακή».

Το Politico τονίζει το εύλογο: πως τα ευρήματα αυτά εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το εάν οι αρχές γνώριζαν την κατάσταση στο σκάφος πολύ νωρίτερα από ό,τι παραδέχτηκαν. Και θυμίζει ότι από τους 600 και πλέον επιβάτες του διασώθηκαν μόλις 104.

Η Frontex, στις δημοσιογραφικές ερωτήσεις, αρνήθηκε να σχολιάσει το εσωτερικό έγγραφο που δείχνει την ιταλική προειδοποίηση, επικαλούμενος τις «εν εξελίξει έρευνες» και παραπέμποντας σε δήλωση της 16ης Ιουνίου, δηλαδή σε αυτήν όπου το χρονολόγιο γεγονότων ξεκινά στις 9:47 π.μ. με το αεροπλάνο της Frontex να εντοπίζει το σκάφος.