Πολλαπλά και σημαντικά οφέλη για τους πολίτες, τη δημόσια διοίκηση, την οικονομία και το περιβάλλον, από την απλούστευση και ψηφιοποίηση διοικητικών διαδικασιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), προκύπτουν από τη μέτρηση του διοικητικού βάρους (χρηματικού κόστους και χρόνου) της διαδικασίας που αφορά την απόδοση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) και κλειδάριθμου σε φυσικά πρόσωπα.
Οι μετρήσεις, όπως ανακοίνωσε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου, πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο έργο του με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η διαδικασία απόδοσης ΑΦΜ και κλειδάριθμου για φυσικά πρόσωπα, πλήρως ψηφιοποιημένη από τον Δεκέμβριο 2023, επιτρέπει στους πολίτες να υποβάλλουν αιτήσεις και να ολοκληρώνουν όλη τη διαδικασία ηλεκτρονικά, μέσω της πλατφόρμας myAADΕ. Στο πλαίσιο του έργου, πραγματοποιήθηκε συγκριτική μέτρηση του διοικητικού βάρους (κόστους και χρόνου) για τους πολίτες και τη Δημόσια Διοίκηση πριν και μετά την ψηφιοποίηση. Παράλληλα, αξιολογήθηκαν τα περιβαλλοντικά οφέλη (μείωση των εκπομπών CO2) λόγω της μείωσης μετακινήσεων και της χρήσης χαρτιού.
Από τα στατιστικά δεδομένα προκύπτει ότι το 2019 εκδόθηκαν 207.054 ΑΦΜ και αντίστοιχοι Κλειδάριθμοι. Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ακόμα τα πλήρη στοιχεία για το έτος 2024, αλλά και για λόγους συγκρισιμότητας, χρησιμοποιείται το ίδιο πλήθος (207.054) και για το 2024.
Τα κυριότερα συμπεράσματα από την απλοποίηση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας απόδοσης ΑΦΜ και κλειδάριθμου σε φυσικά πρόσωπα είναι τα εξής:
Εξοικονομήθηκαν περίπου 4,9 εκατ. ευρώ ετησίως για πολίτες και Δημόσια Διοίκηση, από εξάλειψη μετακινήσεων και αναμονής σε «ουρές», ποσό που αντιστοιχεί σε μείωση κατά 71%.
Εξαλείφθηκαν 414 χιλ. «ουρές» σε ετήσια βάση.
32′ λεπτά είναι ο μέσος χρόνος που αφιερώνει πλέον ο αιτών για ολοκλήρωση της διαδικασίας, έναντι 2 ωρών και 37¨που χρειάζονταν αρχικά, καθώς δύνανται να εξαλειφθούν οι χρόνοι μετάβασης και αναμονής σε ΔΟΥ.
Το διοικητικό βάρος, σε όρους χρόνου που δαπανάται, μειώθηκε κατά 79% για τους πολίτες και κατά 23% για τη Δημόσια Διοίκηση (μεσοσταθμική εξοικονόμηση χρόνου υλοποίησης διαδικασίας: 70% για φυσικά πρόσωπα και Δημόσια Διοίκηση).
Η εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται ως προς τη χρήση εντύπων (φύλλων χαρτιού) υπολογίζεται στο 97% ή 1,5 εκατ. φύλλα ετησίως.
Η εξοικονόμηση σε όρους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που επιτυγχάνεται λόγω της μείωσης των μετακινήσεων (393 χιλ. λιγότερες μετακινήσεις με αυτοκίνητο) και της χρήσης χαρτιού εκτιμάται στους 945 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ