Mirage 2000 – 5
Ακόμα διερευνώνται τα ακριβή αίτια

Σχεδόν ένα δεκαπενθήμερο μετά την πτώση του μαχητικού αεροσκάφους Mirage 2000 – 5 που στοίχισε τη ζωή στον σμηναγό ιπτάμενο Γιώργο Μπαλταδώρο, ακόμα αναζητούνται απαντήσεις σε σχέση με τα αίτια του δυστυχήματος.

Πολλοί είναι εκείνοι εντός των Ενόπλων Δυνάμεων που δεν θέλουν να πιστέψουν ότι ο άτυχος χειριστής του αεροσκάφους δεν είχε την εμπειρία ή τις δυνατότητες να αποτρέψει το δυστύχημα. Οι ίδιοι, μάλιστα, αναζητούν τα αίτια της τραγωδίας σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο, που σχετίζεται με τη γενικευμένη προκλητικότητα της Τουρκίας.

Εκτός όμως από τα σενάρια, που εφόσον δεν μπορούν να αποδειχθούν αποτελούν μονάχα εικασίες, υπάρχουν δεδομένα, σύμφωνα με τα οποία η πτώση του Mirage 2000 – 5 θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί. Ένα από αυτά δημοσιεύεται στο δικτυακό τόπο militaire.gr. Πρόκειται για ένα μη απόρρητο έγγραφο, με το οποίο αποδεικνύεται ότι ο ραδιοφάρος της Σκύρου βρισκόταν εκτός λειτουργίας.

Οι ραδιοφάροι αποτελούν σημαντικά βοηθήματα κυρίως στη ραδιοναυτιλία, ενώ εκτιμάται από ειδικούς εμπειρογνώμονες ότι εφόσον ο συγκεκριμένος ραδιοφάρος λειτουργούσε, θα μπορούσε να έχει σώσει τον άτυχο σμηναγό. Ειδικά στην περίπτωση της περιορισμένης ορατότητας, ειδικοί εκτιμούν ότι η λειτουργία του ραδιοφάρου ήταν απαραίτητη για την ορθή προσέγγιση και τελική ασφαλή προσγείωση των αεροσκαφών στο αεροδρόμιο της Σκύρου. Το θέμα αναμένεται να απασχολήσει την επιτροπή των εμπειρογνωμόνων που θα συντάξουν το τελικό πόρισμα.

Αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας ωστόσο υποστηρίζουν πως όσο περισσότερο διερευνώνται τα αίτια του δυστυχήματος, τόσο περισσότερες λεπτομέρειες θα αποκαλύπτονται, προκειμένου να ικανοποιηθεί η γνωστή στους κύκλους του Σώματος «θεωρία του τυριού». Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη θεωρία, για να συμβεί ένα ατύχημα ή ένα δυστύχημα θα πρέπει να «ευθυγραμμιστούν» μια σειρά από ατυχείς συγκυρίες, οι οποίες θα δημιουργήσουν μια εικονική «τρύπα» ως κατάλληλη συνθήκη για την ολοκλήρωσή του. Κοινώς, σε κάθε περίπτωση ατυχήματος ή δυστυχήματος ισχύει το απλοϊκό: Για να συμβεί, σημαίνει ότι «πήγαν όλα στραβά από την αρχή ως τέλος».

Στο μεταξύ, ωστόσο, υπάρχουν πολλοί ψίθυροι κι «εσωτερικές επικοινωνίες» ανώτερων και ανώτατων αξιωματικών, οι οποίοι δεν δέχονται τη συγκεκριμένη θεωρία, αλλά εικάζουν ότι το δυστύχημα ενδέχεται να οφείλεται σε παράγοντα που δεν έχει καμία σχέση με ανθρώπινο σφάλμα. Οι ίδιοι τονίζουν πως η Τουρκία έχει στην κατοχή της το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Koral (EW) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για παρεμβολές στα ηλεκτρονικά συστήματα αεροσκαφών.

Με βάση αυτό το σενάριο, εκτιμάται ότι οι κινήσεις των τούρκικων μαχητικών κοντά στα τουρκικά παράλια και οριακά δίπλα στο ελληνικό FIR δεν ήταν τυχαίες, αλλά πραγματοποιήθηκαν για να τεθούν τα δύο ελληνικά μαχητικά εντός ακτίνας δράσης του τουρκικού ηλεκτρονικού συστήματος. Σύμφωνα με τα όσα εικάζονται, τη στιγμή του δυστυχήματος δεν πετούσαν τουρκικά μαχητικά στον αέρα, ώστε να μην επηρεαστούν από το σύστημα που ενδέχεται να είχαν θέσει σε λειτουργία οι Τούρκοι.

Τα συλλυπητήρια Γιλντιρίμ, η αναδίπλωσή της μετά το δυστύχημα, αλλά και η άμεση παραδοχή της Τουρκίας ότι δεν υπήρχε κανένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος σε πτήση τη στιγμή του δυστυχήματος έρχονται να ενισχύσουν τη συγκεκριμένη θεωρία συνωμοσίας, η οποία ωστόσο δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί.

Η συγκεκριμένη θεωρία είναι αδύνατο να στοιχειοθετηθεί ως επίσημη και διαδίδεται μονάχα ως εικασία.