Σε λειτουργία τέθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2024 ο Ψηφιακός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, πρόκειται για μια νέα υπηρεσία του gov.gr που όμως ενοποιεί και απλοποιεί τις διαδικασίες μεταβίβασης κτηματογραφημένων ακινήτων.
Σύμφωνα με το υπουργείο, όσοι πολίτες και συμβολαιογράφοι χρησιμοποιούν το Φάκελο Μεταβίβασης μέσω του https://akinita.gov.gr θα λαμβάνουν μεταγραφή (ή δικαιολογημένη απόρριψη) εντός μίας εργάσιμης ημέρας αντί των πολύμηνων καθυστερήσεων.
Τα δικαιολογητικά που καταργούνται
Οι προϋποθέσεις για τη «μεταγραφή σε μια ημέρα» είναι, πρώτον, να μην εκκρεμεί προηγούμενη πράξη στο ίδιο ακίνητο και δεύτερον, τα τέλη να πληρώνονται με πιστωτική/χρεωστική κάρτα.
Τα γραφειοκρατικά βήματα μειώνονται αισθητά με τη χρήση του Φακέλου Μεταβίβασης αφού καταργούνται 4 δικαιολογητικά:
- Το Πιστοποιητικό περί μη οφειλής ΤΑΠ.
- Η έκδοση ΑΚΔ (Απόσπασμα Κτηματολογικού Διαγράμματος).
- Η Αίτηση προς Καταχώριση.
- Η Περίληψη Συμβολαίου.
Καταργείται επίσης και η φυσική παρουσία σε Κτηματολογικά Γραφεία για όσους κάνουν χρήση του Φακέλου Μεταβίβασης.
Τονίζεται τέλος, ότι ο Κωδικός Αριθμός ακινήτου (ΚΑΕΚ) «κλειδώνει» για όσο διαρκεί η συναλλαγή ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια στις συναλλαγές.
Οδηγίες για πολίτες
Συνοπτικά, τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας για τους πολίτες:
- Σύνδεση ως πολίτης και αποδοχή της πρόσκλησης από τον συμβολαιογράφο
- Επιλογή του ακινήτου προς πώληση από τον συμβαλλόμενο/πωλητή.
- Πληρωμή τελών από τον αγοραστή και καταχώριση στο Κτηματολόγιο.