Να ανοίξουν τα στόματα: αυτός είναι ο στόχος του νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας που θα φέρει στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, κ. Νίκη Κεραμέως.
Το νομοσχέδιο περιέχει διατάξεις που αφορούν περαιτέρω πρωτοβουλίες με κεντρικό στόχο η εκπαιδευτική κοινότητα (μαθητές-εκπαιδευτικοί- γονείς) να μιλούν περισσότερο για το πρόβλημα της σχολικής βίας που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε έξαρση. Ένας από τους κεντρικούς άξονες που περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου είναι η δημιουργία και λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την κατάθεση ανώνυμων καταγγελιών για περιστατικά σχολικής βίας. Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Μανώλης Μπελαδάκης, αναφέρει πως η σχολική βία είναι κάτι που υπήρχε και συνεχίζει να υπάρχει, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό, ανάλογα με τις εποχές.
Σημαντικό ρόλο παίζει το περιβάλλον. Η συγκυρία, η πανδημία και ο εγκλεισμός αποτέλεσαν αρνητικό παράγοντα καθώς τα παιδιά ξεσπούσαν όταν άνοιγαν τα σχολεία και τα περιστατικά βίας αυξάνονταν.
Όπως λέει, το σχολείο προσπαθεί να δημιουργήσει ένα κλίμα, να υπάρχει αποδοχή του άλλου, του διαφορετικού, να αμβλύνει τις αντιθέσεις.
Παράλληλα, μέσα και από τα εργαστήρια δεξιοτήτων, με θέματα, όπως ο σεβασμός του άλλου και η ισότητα των φύλων, καλλιεργείται μια κουλτούρα στις μικρές ηλικίες. Ο κ. Μπελαδάκης αναφέρει πως τα τελευταία χρόνια στα σχολεία της χώρας έχουν διοριστεί χιλιάδες ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί. Αν προκύψει ένα περιστατικό στο σχολείο, θα προσπαθήσει να το αναλύσει, να ενημερώσει τους γονείς, να παρέμβει με κατάλληλο τρόπο. Στενή είναι η συνεργασία με τις αρχές, όπως είναι η εισαγγελία ανηλίκων.
Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας Ηρακλείου αναφέρει πως αν το υπουργείο δημιουργήσει μια πλατφόρμα, όπου οι καταγγελίες θα γίνονται πιο εύκολα, θα είναι σε θετική κατεύθυνση.
Πλαίσιο κανόνων λειτουργίας των σχολείων
Το τελευταίο διάστημα η νομική ομάδα της υπουργού Παιδείας έχει περάσει από “ακτινογραφία” τους κανόνες λειτουργίας των σχολείων της Ευρώπης, προκειμένου να διαμορφώσει το νέο νομικό πλαίσιο λειτουργίας των ελληνικών σχολείων.
Το νέο νομικό πλαίσιο θα περιέχει “αυστηρούς” και συγκεκριμένους κανόνες λειτουργίας των σχολείων, οι οποίοι θα έχουν τρεις αποδέκτες: εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
Η κατεύθυνση στην οποία κινείται η νομική ομάδα της υπουργού είναι να ξεκαθαριστούν με συγκεκριμένες και σαφείς διατυπώσεις, οι υποχρεώσεις των μαθητών και εκπαιδευτικών.
Στο σχέδιο που ετοιμάζεται, το “ποινολόγιο” των μαθητών “βαφτίζεται” ως “παιδαγωγικά μέτρα” , τα οποία κατηγοριοποιούνται, ανάλογα με τις παραβάσεις των μαθητών.
“Ποινολόγιο” μαθητών: Τι ισχύει σήμερα;
Το “ποινολόγιο” (παιδαγωγικά μέτρα χαρακτηρίζονται από το υπ. Παιδείας), το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων για την αντιμετώπιση κάθε παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς μαθητών, προβλέπει: προφορική παρατήρηση, επίπληξη, αποβολή από τα μαθήματα μίας ημέρας, αποβολή από τα μαθήματα δύο ημερών και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.