Μετρά αντίστροφα ο χρόνος για τη μεγάλη εκλογική αναμέτρηση στο τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου, όπου οι παρατάξεις προετοιμάζονται για άλλη μια κρίσιμη εκλογική μάχη που θα καθορίσει τη νέα σύνθεση της Διοικούσας Επιτροπής και των οργάνων του Επιμελητηρίου.
Την ερχόμενη Κυριακή 3 Νοεμβρίου, τα μέλη του ΤΕΕ ΤΑΚ προσέρχονται στις κάλπες για να επιλέξουν τα πρόσωπα που θα τους εκπροσωπήσουν, τα οποία καλούνται να διαχειριστούν κρίσιμα ζητήματα που αναδύονται τόσο σε σχέση με τον τεχνικό κλάδο όσο και σε σχέση με τα σημαντικά αναπτυξιακά θέματα που μονοπωλούν την επικαιρότητα.
Η «Π» στο πλαίσιο της επικείμενης εκλογικής αναμέτρησης έθεσε στους τέσσερις επικεφαλής των παρατάξεων που διεκδικούν την ηγεσία του ΤΕΕ ΤΑΚ κοινά ερωτήματα και παρουσιάζει σήμερα τις συνεντεύξεις τους.
ΑΜΑΚ
Ειρήνη Βρέντζου: “Δώσαμε ένα διαφορετικό στίγμα”
Η ΑΜΑΚ στο τιμόνι του ΤΕΕ ΤΑΚ έχει δώσει ένα διαφορετικό πολιτικό στίγμα, ανατροφοδοτώντας τη σχέση του μηχανικού με το Επιμελητήριο και αναδεικνύοντας μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τον τεχνικό κλάδο και την κοινωνία.
Αυτό τονίζει μεταξύ άλλων η σημερινή πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου κ. Ειρήνη Βρέντζου με συνέντευξή της στην «Π», απευθύνοντας κάλεσμα στους μηχανικούς να ενισχύσουν δυναμικά την ΑΜΑΚ.
Με ποιες σκέψεις κατεβαίνει η παράταξή σας στις εκλογές και ποιος είναι ο πολιτικός στόχος που έχετε θέσει;
«Εμείς θεωρούμε ότι το ΤΕΕ ΤΑΚ είναι ένας πάρα πολύ σημαντικός θεσμός για τους μηχανικούς αλλά και για την κοινωνία γενικότερα, και χρέος μας είναι να το κρατήσουμε ψηλά. Είναι γνωστό ότι το Επιμελητήριο πέρασε από μεγάλες δοκιμασίες την περίοδο της κρίσης αλλά και φάσεις υποβάθμισης, όπου δεν μπόρεσε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων… Θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντικό να δουλέψουμε στην κατεύθυνση της υποστήριξης του Επιμελητηρίου μέσα από δύο κεντροβαρείς στόχους. Ο ένας είναι να είμαστε παρόντες στην καθημερινότητα του μηχανικού και στα προβλήματα που έχει και να τον βοηθάμε να τα επιλύει. Ο δεύτερος είναι να γίνουμε πραγματικά σύμβουλος και της πολιτείας και των πολιτών, με το να βάλουμε την επιστήμη ξανά στον σχεδιασμό, κάτι που δυστυχώς δεν έχει επιτευχθεί εδώ και χρόνια. Σε κεντρικό επίπεδο, επειδή κατεβαίνουμε αυτόνομοι, και στην κεντρική αντιπροσωπεία, θέλουμε να δυναμώσουμε τη φωνή της περιφέρειας. Είναι γνωστό ότι δεν κατεβαίνουμε με κεντρικά κομματικά ψηφοδέλτια, κατεβαίνουμε με το δικό μας, μεταφέροντας τη φωνή της περιφέρειας στο κέντρο και αντίστοιχα διαχέοντας την πληροφορία που υπάρχει από το κεντρικό επίπεδο στο τοπικό, με σκοπό να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση θέσεων».
Ποια είναι κατά την άποψή σας τα βασικότερα προβλήματα του τεχνικού κόσμου και τι προοπτικές υπάρχουν για να επανακάμψει ο κλάδος;
«Καταρχήν τα τελευταία δυόμισι χρόνια έχουμε περάσει σε μια άλλη φάση. Πριν από αυτό το χρονικό όριο, η κατάσταση ήταν πραγματικά τραγική για τον τεχνικό κόσμο. Οι συνάδελφοι έφευγαν, διαγράφονταν από το Τεχνικό Επιμελητήριο, δουλειές δεν υπήρχαν καθόλου, πολλοί έφευγαν και στο εξωτερικό. Όμως τα τελευταία 2,5 χρόνια υπάρχει μια ανάκαμψη σε κάποιες ειδικότητες – όχι σε όλες- αλλά καταγράφεται μια θετική αλλαγή. Είναι σημαντικό ότι έχουμε επανεγγραφές μελών μας τα οποία είχαν διαγραφεί λόγω του ασφαλιστικού νόμου του Βρούτση το ΄11. Αυτό άλλαξε εδώ και 1,5 χρόνο με το να χωριστεί το ΤΕΕ ΤΑΚ από το ΤΣΜΕΔΕ, με αποτέλεσμα να έχουμε επανεγγραφές συναδέλφων που επανήλθαν στο Επιμελητήριο. Βεβαίως και σήμερα εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά θέματα, σε σχέση με τις αμοιβές, αφού η πνευματική δουλειά των συναδέλφων δεν αναγνωρίζεται όσο θα έπρεπε, όμως υπάρχει μια ανάκαμψη και σε αυτό θεωρούμε ότι μπορούμε να συμβάλλουμε σε τοπικό επίπεδο για να ασκήσουν πιο δημιουργικά τη δουλειά τους. Είναι άμεσα συνυφασμένο το συμφέρον του μηχανικού με το συμφέρον της κοινωνίας. Δηλαδή, όταν τα έργα γίνονται σωστά, όταν υπάρχει σωστός σχεδιασμός, σωστές μελέτες, σωστά κατασκευασμένα έργα, τότε πραγματικά αυτό είναι προς το συμφέρον της κοινωνίας. Οι προοπτικές υπάρχουν εάν η πολιτεία ικανοποιήσει πάγια αιτήματα του τεχνικού κόσμου που είναι σε αντιστοιχία με αυτά που διεκδικεί ολόκληρη η κοινωνία, δηλαδή να οριοθετήσει ρέματα, παραλίες, να τακτοποιήσει χρήσεις γης να προχωρήσει ο σχεδιασμός, να υπάρχει έλεγχος στα κτήρια».
Ποια είναι η δική σας προσέγγιση σε σχέση με τη λειτουργία της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ ΤΑΚ;
«Η ΑΜΑΚ υπάρχει τα τελευταία 19 χρόνια, ωστόσο ως παράταξη αναλάβαμε το τιμόνι του ΤΕΕ ΤΑΚ τον τελευταίο 1,5 χρόνο. Δώσαμε ένα διαφορετικό στίγμα και μια δημοκρατική προσέγγιση στη λειτουργία του Επιμελητηρίου. Επίσης έγινε ένα πολύ μεγάλο άνοιγμα προς τους μηχανικούς με ενημέρωση για όλα τα κρίσιμα ζητήματα μέσα από την ανάδειξη θεμάτων σε δύο επίπεδα. Το ένα αφορά στην καθημερινότητα όπου ασχοληθήκαμε με πάρα πολλά ζητήματα όπως το ασφαλιστικό, το κτηματολόγιο, τον νόμο των αυθαιρέτων και προσπαθήσαμε να βοηθήσουμε την καθημερινότητα των μηχανικών σε όλη την ανατολική Κρήτη. Με αυτή την ατζέντα, έγιναν για πρώτη φορά εκδηλώσεις στη Σητεία, την Ιεράπετρα, τον Άγιο Νικόλαο αλλά και ψυχαγωγικές διοργανώσεις. Έτσι, ανοίξαμε τον δρόμο για να επιστρέψει ο μηχανικός στο Επιμελητήριο, που δεν είναι άλλη μια δημόσια υπηρεσία. Είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αλλά δεν είναι άλλη μια δημόσια υπηρεσία. Σε δεύτερο επίπεδο, θέσαμε ζητήματα που αφορούν την πόλη όπως θέματα δημόσιου χώρου, θέματα ενέργειας – κάναμε εκδηλώσεις για σχεδιασμό– αναδείξαμε θέματα περιβάλλοντος. Δηλαδή ασχοληθήκαμε με ζητήματα που βοήθησαν με ένα τρόπο στην επιστήμη το σχεδιασμό των έργων και την κοινωνία να αποκτήσει άποψη και θέση. Βέβαια έχουμε ακόμη πολύ δρόμο, μπροστά μας, όμως η προσπάθεια αυτή μας έδειξε ότι είναι ρεαλιστικό να γίνουν» πράγματα Γι αυτό είναι σημαντικό οι συνάδελφοι να μας δώσουν τη δύναμη να συνεχίσουμε σε αυτές τις κατευθύνσεις».
Παρατηρούμε ότι διαμορφώνεται ένα πολιτικό κλίμα σε σχέση με μια σειρά από δρομολογούμενα έργα όπως ο ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο Καστελλίου, που βρίσκονται το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Ποια είναι η άποψη σας γι’ αυτά; Θεωρείτε ότι θεμελιώνονται όροι ανάπτυξης και πώς ορίζετε εσείς αυτή την έννοια;
«Καταρχήν στο κρίσιμο κεφάλαιο της ανάπτυξης εμείς δίνουμε μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη της Περιφέρειας συνολικότερα, αλλά ειδικά σε ό,τι αφορά στον τεχνικό κλάδο μας ενδιαφέρει η τόνωση και η ανάπτυξη μικρών και μεγάλων, μελετητικών και κατασκευαστικών γραφείων. Είναι σημαντικό όλοι οι συνάδελφοι να μπορούν να δουλέψουν, για να υπάρχει μια ενίσχυση σε επίπεδο περιφέρειας, να μπορούν να παράξουν έργο. Σε τοπικό επίπεδο η ανάπτυξη στην περιφέρεια περνάει από την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που έχει η Κρήτη, η οποία διαθέτει ένα υπέροχο φυσικό περιβάλλον, έχει τουρισμό, πλούσιο πολιτισμό, που θα πρέπει να αξιοποιηθούν με βάση τις πραγματικές ανάγκες και τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Για τον ΒΟΑΚ εδώ και χρόνια είμαστε η μόνη παράταξη που το αναδείξαμε ως θέμα και θα είχε υλοποιηθεί, αν υπήρχε πολιτική βούληση. Εάν είχαν δοθεί χρήματα, εάν είχαν ολοκληρωθεί οι μελέτες και εάν είχαν στελεχωθεί οι υπηρεσίες, σήμερα θα είχαμε τελειώσει. Δυστυχώς δεν έγινε αυτό, δεν υπήρχε πολιτική βούληση, με αποτέλεσμα ακόμα να μιλάμε για τμήματα του έργου που δεν έχουν καν μελέτες. Η Περιφέρεια και η αυτοδιοίκηση είναι μακριά από τον σχεδιασμό του ΒΟΑΚ χρόνια τώρα, παρά το ότι είμαστε οι πρώτοι που είχαμε πει ότι θα πρέπει να έχει λόγο πολύ σημαντικότερο η Περιφέρεια Κρήτης. Θα πρέπει επιτέλους να ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ, και δεν γίνεται να συζητάμε πάλι σε μηδενική βάση. Είναι σημαντικό να έρθουν οι μελέτες, να δούμε σε ποιο επίπεδο βρισκόμαστε, να ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας να ολοκληρωθούν τμήματα που είναι έτοιμα και ειδικά στον νομό Λασιθίου και να δούμε πώς μπορεί το έργο να ολοκληρωθεί.
Σε ό,τι αφορά στο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, είναι ένα έργο που προφανώς έχει δρομολογηθεί. Εμείς, ως παράταξη, βάλαμε ζητήματα σε σχέση με τη διαδικασία επιλογής, που πρέπει να λυθούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι εντελώς πρόσφατα (προ μιας εβδομάδας) άλλαξε ξανά ο σχεδιασμός του αεροδρομίου και δεν έχει ενημερωθεί σχετικά η κοινωνία. Παράλληλα, υπάρχουν μια σειρά ζητήματα που πρέπει να λυθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να γίνει σωστά η κατασκευή του αεροδρομίου. Είναι σημαντικό να λυθούν ζητήματα που τίθενται από επαγγελματίες αγρότες οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην περιοχή και έχουν κάνει προτάσεις σχετικές. Έχουμε μια περιοχή γεωργική που αλλάζει τελείως χαρακτήρα, έχουμε θέματα με τα καύσιμα, περιβαλλοντικά ζητήματα και πρέπει να τα δούμε έτσι ώστε το έργο να υλοποιηθεί με τον σωστότερο δυνατό τρόπο. Αυτά τα παραδείγματα αναδεικνύουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο ότι η επιστήμη πρέπει να μπαίνει στο σχεδιασμό των έργων».
Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί η πολυπόθητη αυτοδυναμία, ποια θα είναι η στάση σας στο δεύτερο γύρο;
«Αυτό δεν μπορώ να το ξέρω από τώρα. Μας κατηγορούσαν στο παρελθόν ότι δεν θέλαμε να διοικήσουμε ούτε να συνεργαστούμε με κανένα. Εμείς αποδείξαμε ότι και θέλαμε και μπορούμε. Ο στόχος μα είναι το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και καλούμε τους συναδέλφους να στηρίξουν την ΑΜΑΚ και της δώσουν τη δύναμη να συνεχίσει την προσπάθειά της σε αυτή την κατεύθυνση που έδειξε τον τελευταίο 1,5 χρόνο. Σε κάθε περίπτωση, θα δούμε την εξέλιξη των πραγμάτων και με βάση τα αποτελέσματα πώς θα κινηθούμε».
ΔΗΠΑΚ
Β. Βάγιας: “Οι άλλες παρατάξεις στηρίζουν συμφέροντα μεγάλων ομίλων”
Ένα ισχυρό μήνυμα για πως «μπορούμε να πάμε αλλιώς», να διεκδικήσουμε τα σύγχρονα δικαιώματά μας που προκύπτουν από το επίπεδο της ανάπτυξης της κοινωνίας και της τεχνολογίας, στέλνει η Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση Μηχανικών με επικεφαλής τον κ. Βάγια Βάγια.
Ο ίδιος με συνέντευξη του στην «Π» τονίζει μεταξύ άλλων ότι «για να βελτιωθεί η κατάσταση για τους εργαζόμενους μηχανικούς πρέπει –χωρίς αυταπάτες – να μπουν στη διεκδίκηση και στον συλλογικό αγώνα, να μην επιτρέψουν στην «ανάπτυξη» του κεφαλαίου να τσακίσει τη ζωή μας».
Με ποιες σκέψεις κατεβαίνει η παράταξή σας στις εκλογές και ποιος είναι ο πολιτικός στόχος που έχετε θέσει.
«Η Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση Μηχανικών (ΔΗΠΑΚ) βάζει στο κέντρο της προσοχής της τους μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους μηχανικούς, που όπως πλήρωσαν μαζί με όλο τον υπόλοιπο λαό την κρίση, έτσι θα πληρώσουν και την όποια ανάπτυξη. Ο πολιτικός στόχος που θέτουμε είναι – και στην Κρήτη και πανελλαδικά – να σταλεί ένα ισχυρό μήνυμα πως οι μηχανικοί ΔΕΝ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ τις διοικήσεις του ΤΕΕ που τόσα χρόνια στήριξαν τα κυβερνητικά μέτρα που τσάκισαν μισθούς και δικαιώματα προς όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων συνολικά αλλά και στον κλάδο των κατασκευών. Να στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα πως «μπορούμε να πάμε αλλιώς», να διεκδικήσουμε τα σύγχρονα δικαιώματά μας που προκύπτουν από το επίπεδο της ανάπτυξης της κοινωνίας και της τεχνολογίας».
Ποια είναι κατά την άποψή σας τα βασικότερα προβλήματα του τεχνικού κόσμου και τι προοπτικές υπάρχουν για να επανακάμψει ο κλάδος;
«Για εμάς δεν υπάρχει γενικά τεχνικός κόσμος. Άλλο οι μισθωτοί και οι αυτοαπασχολούμενοι του κλάδου και άλλο οι μεγάλες τεχνικές κατασκευαστικές εταιρείες, τα κορυφαία διευθυντικά στελέχη του Δημοσίου. Προφανώς δεν έχουν τα ίδια προβλήματα ούτε και τις ίδιες προοπτικές αυτοί οι δύο κόσμοι. Τα προβλήματα της πλειοψηφίας είναι οι χαμηλοί μισθοί, η δουλειά και ζωή-λάστιχο, τα εξαντλητικά ωράρια, η φορολογία, το ασφαλιστικό.
Τα μεγαλοστελέχη των εταιρειών και του κράτους έχουν αγωνία πώς θα γίνουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι πιο ανταγωνιστικοί, πώς θα αυξήσουν τα κέρδη τους. Για να βελτιωθεί η κατάσταση για τους εργαζόμενους μηχανικούς πρέπει –χωρίς αυταπάτες – να μπουν στη διεκδίκηση και στον συλλογικό αγώνα, να μην επιτρέψουν στην «ανάπτυξη» του κεφαλαίου να τσακίσει τη ζωή μας».
Ποια είναι η δική σας προσέγγιση σε σχέση με τη λειτουργία της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ ΤΑΚ;
«Στο ΤΕΕ ΤΑΚ τα τελευταία χρόνια η Διοικούσα, που από τη θέση της πλειοψηφίας της πέρασαν εναλλάξ όλες οι παρατάξεις που πρόσκεινται σε ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ, αντικειμενικά στηρίζει την κατεύθυνση χτυπήματος των δικαιωμάτων των συναδέλφων μηχανικών και ταυτίζεται με την εκάστοτε κυβέρνηση παρά τις επιμέρους διαφορές που ίσως εμφανίζονται».
Παρατηρούμε ότι διαμορφώνεται ένα πολιτικό κλίμα σε σχέση με μια σειρά από δρομολογούμενα έργα όπως τον ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο Καστελλίου, που βρίσκονται το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Ποια είναι η άποψη σας γι΄αυτά; Θεωρείτε ότι θεμελιώνονται όροι ανάπτυξης και πώς ορίζετε εσείς αυτή την έννοια;
«Φυσικά θεμελιώνονται οι όροι μιας ανάπτυξης που τα δίνει όλα στο μεγάλο κεφάλαιο και ταυτόχρονη χτυπάει όσα δικαιώματα των εργαζομένων έμειναν όρθια. Μάλιστα αυτοί οι όροι που στηρίχτηκαν στα τρία μνημόνια των ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ, ενισχύονται με το «αναπτυξιακό» πολυνομοσχέδιο που έφερε και ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ στην Βουλή. Και εδώ στην Κρήτη, με το παράδειγμα π.χ. του ΒΟΑΚ φαίνεται για ποια «ανάπτυξη» μιλάμε, ποιος ωφελείται. Αν γίνει με παραχώρηση σε ιδιωτική εταιρεία και το κόστος πέσεις στις πλάτες του λαού –είτε μπουν διόδια είτε όχι – τι θα κερδίσει ο κρητικός λαός; Στα ίδια τα αναπτυξιακά έργα, οι εργαζόμενοι με τι όρους θα δουλεύουν; Θα έχουν Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που θα καλύπτει τις ανάγκες τους; Ανθρώπινα ωράρια; Μετά το πέρας του έργου, θα έχουν εξασφαλισμένη δουλειά; Ή θα περιμένουν πότε και πού θα ξεκινήσουν άλλα έργα με μόνο γνώμονα το κέρδος των επιχειρηματικών ομίλων;».
Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί η πολυπόθητη αυτοδυναμία, ποια θα είναι η στάση σας στον δεύτερο γύρο;
«Όλες οι υπόλοιπες παρατάξεις πλην της ΔΗΠΑΚ στηρίζουν τα συμφέροντά των μεγάλων ομίλων και τεχνικών γραφείων του κλάδου, εχθρεύονται τους εργαζόμενους και με τις πολιτικές που στηρίζουν όλα αυτά τα χρόνια. Δεν έχουμε αμφιβολία ότι θα τα βρουν μεταξύ τους –όπως και τα προηγούμενα 6 χρόνια- και προφανώς η ΔΗΠΑΚ δεν θα στηρίξει κανέναν».
OPEN ΤΕΕ
Γ. Ταβερναράκης: “Χρειάζεται νέα στρατηγική στον κλάδο”
Ανοικτός στις συνεργασίες και αποφασισμένος να μην οδηγήσει τον κλάδο και το ΤΕΕ σε αδιέξοδα, δηλώνει ο επικεφαλής της παράταξης open TEE (ανοικτό ΤΕΕ-ΤΑΚ) κ. Γιώργος Ταβερναράκης με συνέντευξή του στην «Π».
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι για την παράταξή του πρωταρχικό ζήτημα αποτελεί η επαναχάραξη στρατηγικής για το επάγγελμα του μηχανικού και ο προσδιορισμός της μελλοντικής «ταυτότητας» του επαγγέλματος στο παραγωγικό μοντέλο της χώρας.
Με ποιες σκέψεις κατεβαίνει η παράταξή σας στις εκλογές και ποιος είναι ο πολιτικός στόχος που έχετε θέσει;
«Μας ενδιαφέρει καθετί στον τόπο μας που θα τον φέρει ένα βήμα πιο κοντά στο μέλλον… από το πιο μικρό ως το πιο μεγάλο, από το παιδί που θα σκοντάψει σε ένα κακοφτιαγμένο πεζοδρόμιο… ως τη δυναμικότητα που πρέπει να έχει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι για να είναι ασφαλείς οι πτήσεις. Έχουμε άποψη, τη λέμε και θα το κάνουμε ακόμη πιο δυνατά κι από κάθε βήμα για όσα μας ενδιαφέρουν…
Το κάναμε για τον ΒΟΑΚ, για τα τείχη του Ηρακλείου και θα το κάνουμε ΑΝΟΙΧΤΑ για κάθε ζήτημα που απασχολεί τον μηχανικό ή την κοινωνία μας. Έχουμε ιστορία και ρίζες στη μεγάλη δημοκρατική παράταξη, αλλά και μέλλον.
Ανανεώνουμε τη δυναμική, την προοπτική και τα οράματά μας, με νέους ανθρώπους και ανοιχτά μυαλά.
Θέλουμε να ξαναδούμε την παράταξή μας να είναι η ισχυρότερη επιλογή των συναδέλφων μας στις προσεχείς εκλογές.
Περάσαμε το δύσκολο μονοπάτι της αμφισβήτησης, παραμένουμε συνεπείς στις αρχές της δημοκρατικής παράταξης και αποδείξαμε ότι μπορούμε να γεφυρώνουμε αντιθέσεις και να βάζουμε ισχυρά θεμέλια για να οικοδομηθεί η προκοπή του τόπου μας. Αυτός είναι ο ρόλος μας, να μπορούν να υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, ρεαλιστικές και σταθμισμένες για όσους θεσμικά είναι ταγμένοι να αποφασίζουν και κυρίως για να μην κυριαρχούν λόγοι και πρακτικές άρνησης και “αντί” και αυτό σκοπεύουμε να υπηρετήσουμε».
Ποια είναι κατά την άποψή σας τα βασικότερα προβλήματα του τεχνικού κόσμου και τι προοπτικές υπάρχουν για να επανακάμψει ο κλάδος;
«Ως πρωταρχικό ζήτημα θεωρούμε την επαναχάραξη στρατηγικής για το επάγγελμα του μηχανικού και τον προσδιορισμό της μελλοντικής «ταυτότητας» του επαγγέλματος στο παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Το να πούμε ότι η κρίση έπληξε τον τεχνικό κλάδο είναι πια μια κοινοτοπία, πάνω στην οποία έχουν γίνει πλήθος αναλύσεων.
Προσωρινές λύσεις διεξόδου από την επαγγελματική ασφυξία αποτέλεσαν οι κάθε είδους «τακτοποιήσεις», τα ενεργειακά πιστοποιητικά και το πρόσφατο κτηματολόγιο. Ο κεντρικός σχεδιασμός στον τομέα «παροχής υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας» έγινε με όρους παλαιών δεκαετιών και είναι φανερό ότι απέτυχε, αφού ο ρόλος του μηχανικού περιορίζεται στη διεκπεραίωση εγγράφων και δεν παράγεται έργο ανάλογο της (πανάκριβης) εκπαίδευσής του. Στο επίκεντρο αυτής της απαραίτητης νέας προσέγγισης οφείλει να είναι η εξωστρέφεια και η καινοτομία.
Ως δεύτερο κεφαλαιώδες ζήτημα θεωρούμε το ασφαλιστικό, κυρίως των συναδέλφων ελεύθερων επαγγελματιών. Η σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με το εισόδημα πρακτικά αποτέλεσε μια επιπλέον «φορολογία εισοδήματος». Σταδιακά και νομοτελειακά, θα λέγαμε, οδήγησε στην «προσαρμογή» των δηλούμενων εισοδημάτων στα επίπεδα του «ελάχιστου», αυξάνοντας έτσι την τάση φοροαποφυγής.
Η πολιτεία οφείλει να επέμβει άμεσα και στην κατεύθυνση αυτή και εμείς θα είμαστε διαρκώς ενοχλητικοί στους θεσμοθετούντες και απολύτως χρήσιμοι στους συναδέλφους. Το τρίτο κομβικό ζήτημα είναι οι διαρκείς και εκ βάθρων αλλαγές στη νομοθεσία. Από το 2011 και μετά έχει αλλάξει το σύνολο σχεδόν της πολεοδομικής νομοθεσίας και της νομοθεσίας για τα έργα και τις μελέτες.
Η ταχύτητα των αλλαγών δεν παρέχει περιθώρια ασφαλούς προσαρμογής ούτε στους συναδέλφους που υπηρετούν στις δημόσιες υπηρεσίες ούτε όμως και στους ελεύθερους επαγγελματίες. Ως αποτέλεσμα αυξάνει αναίτια η γραφειοκρατία και παρουσιάζονται σοβαρά φαινόμενα ευθυνοφοβίας και ανασφάλειας. Η σταθερότητα στα θεσμικά πλαίσια λειτουργίας της αγοράς και ιδιαίτερα της αγοράς ακινήτων και του συστήματος παραγωγής έργων αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την ασφάλεια των επενδύσεων.
Η επέκταση κι η ολοκλήρωση ηλεκτρονικών υπηρεσιών από πιστοποιημένους επαγγελματίες συμπληρώνει τη σταθερότητα εφαρμογής των θεσμικών κανόνων, παρέχοντας ταχύτητα και απλοποίηση στις απαιτούμενες διαδικασίες. Θα ήταν ασύμβατο με τον ρόλο μας αν δεν στηρίζαμε τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή».
Ποια είναι η δική σας προσέγγιση σε σχέση με τη λειτουργία της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ ΤΑΚ;
«Η Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ είναι το εκτελεστικό όργανο διοίκησης του Επιμελητηρίου και οφείλει να λειτουργεί εντός του πλαισίου και των κατευθύνσεων που καθορίζει η Αντιπροσωπεία του Τμήματος. Άλλωστε στις εκλογές της 3ης του Νοέμβρη οι μηχανικοί ψηφίζουν για τους εκπροσώπους τους στην Αντιπροσωπεία και όχι στη Διοικούσα Επιτροπή. Εκεί καθορίζεται το στίγμα του ΤΕΕ/ΤΑΚ και από εκεί χαράζεται πορεία. Αυτό, φυσικά, δεν υποβαθμίζει το ρόλο της Διοικούσας Επιτροπής, η οποία διαχειρίζεται την καθημερινότητα του Επιμελητηρίου και ιδιαίτερα ο πρόεδρός της. Η μέχρι σήμερα πορεία δείχνει ότι το συντριπτικό ποσοστό των αποφάσεων της Δ.Ε. ήταν ομόφωνο, ενώ σημεία τριβής εντοπίζονται και καταγράφονται συνήθως στα θέματα με πολιτική χροιά (τοπικού ή κεντρικού χαρακτήρα).
Κρίσιμο ρόλο για το αποτελεσματικό έργο της Δ.Ε. έχουν οι Μόνιμες Επιτροπές του Τμήματος που καλύπτουν θεματικές ενότητες των τεχνικών αντικειμένων που αναλύουν και γνωμοδοτούν προς τη Δ.Ε. για πλήθος θεμάτων.
Η λειτουργία τους δεν ήταν ικανοποιητική κατά τις δύο τελευταίες τριετίες και αυτό είναι κάτι που μας προβληματίζει.
Πρέπει να αναζωογονηθούν και να λειτουργήσουν αποτελεσματικά γιατί πλαισιώνουν με καίριο τρόπο το έργο της Δ.Ε. και της Αντιπροσωπείας. Μας ενδιαφέρει να παραδώσουμε στην επόμενη γενιά έναν θεσμό με κύρος, ισχυρό και δημοκρατικό».
Παρατηρούμε ότι διαμορφώνεται ένα πολιτικό κλίμα σε σχέση με μια σειρά από δρομολογούμενα έργα όπως ο ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο Καστελλίου, που βρίσκονται το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Ποια είναι η άποψη σας γι΄αυτά; Θεωρείτε ότι θεμελιώνονται όροι ανάπτυξης και πώς ορίζετε εσείς αυτή την έννοια;
«Για τα θέματα που θίγετε, είμαστε οι πρώτοι και ίσως οι μόνοι που δημόσια και ξεκάθαρα διατυπώσαμε απόψεις και για τον ΒΟΑΚ και για το αεροδρόμιο, ακόμη και για τα ηλεκτρικά πατίνια που δημιούργησαν πονοκέφαλο στις τοπικές Αρχές. Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι, ούτε ΤΕΕ/ΤΑΚ, ούτε οι παρατάξεις του, είναι ο φορέας που θα υλοποιήσει τα αναπτυξιακά έργα στον τόπο μας.
Γι’ αυτό άλλοι είναι υπεύθυνοι να παίρνουν αποφάσεις, οι οποίες και έχουν ληφθεί και να προχωρήσουν στην υλοποίηση των αποφάσεων. Ήδη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, κάθε χρώματος, έχουν ληφθεί οι αποφάσεις για την κατασκευή τόσο του ΒΟΑΚ όσο και του αεροδρομίου με Συμβάσεις Παραχώρησης.
Η συζήτηση για τα όποια επιμέρους ή διαδικαστικά ζητήματα μετατοπίζει τη συζήτηση από εκεί που πρέπει να πηγαίνει. Το πραγματικό ερώτημα είναι ποιες υποδομές πρέπει να έχει ένα νησί στρατηγικής σημασίας στη νοτιοανατολική Μεσόγειο για να μπορεί να έχει ενεργό ρόλο η χώρα στις γεωπολιτικές εξελίξεις. Εκεί βρίσκεται η ουσία της όποιας συζήτησης. Για εμάς τους μηχανικούς ,με δεδομένες τις αποφάσεις για τον ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο, ο ορίζοντας πηγαίνει στην επόμενη μέρα. Πώς θα αλλάξει το νησί μας; Ποιες περιοχές αναδύονται ως σημεία επενδυτικής προτίμησης και ποιες αποδυναμώνονται;
Πού θα πρέπει να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον μας για τα ΕΣΠΑ των επόμενων προγραμματικών περιόδων; Πώς θα πρέπει να συνταχθούν τα νέα χωρικά σχέδια ώστε να εξασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες και προστασία στις αξίες μας, φυσικές και πολιτισμικές; Σε αυτή την κατεύθυνση θέλουμε να στρέψουμε τη συζήτηση. Θα βάλουμε κάτω γνώση κι επιστήμη, ώστε να αναδείξουμε εναλλακτικές ρεαλιστικές που θα σκιαγραφήσουν τελικά ιδέες, οράματα και προτάσεις σε αυτούς που θα κληθούν να αποφασίζουν και να υλοποιούν έργα».
Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί η πολυπόθητη αυτοδυναμία, ποια θα είναι η στάση σας στον δεύτερο γύρο;
«Καταρχάς, να ξεκαθαρίσουμε ότι οι εκλογές στο ΤΕΕ γίνονται με απλή αναλογική και δεν υπάρχει δεύτερος γύρος στις εκλογικές διαδικασίες του ΤΕΕ. Οι παρατάξεις με τον ένα ή τον άλλο τρόπο βρίσκουν διέξοδο συνεργασίας και το Επιμελητήριο δεν μένει ακέφαλο. Εμείς είμαστε ανοικτοί στις συνεργασίες και δεν πρόκειται να οδηγήσουμε τον κλάδο και το ΤΕΕ σε αδιέξοδα.
Το έχουμε αποδείξει τις τελευταίες δεκαετίες με την πράξη μας. Συνδιοικήσαμε το ΤΕΕ/ΤΑΚ και με τη ΔΚΜ αλλά και με την ΑΜΑΚ. Λοιδορηθήκαμε αρκετά γι’ αυτό κι απ’ τα δεξιά κι από τα αριστερά μας. Δεν πτοηθήκαμε όμως, ούτε μετανιώνουμε, μιας και οι αποφάσεις αυτές αντανακλούν το μετεκλογικό momentum. Η στάση μας, λοιπόν, για τυχόν συνεργασίες θα διαμορφωθεί σε προγραμματικό επίπεδο και σύμφωνα με τις επιλογές των συναδέλφων μας που θα ψηφίσουν, αλλά και τη μετεκλογική στάση των άλλων παρατάξεων. Εμείς θα είμαστε εκεί με τις θέσεις, τις προτάσεις μας για ένα ανοικτό επιμελητήριο που θα υπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο τους μηχανικούς και την κοινωνία σε Ηράκλειο και Λασίθι.
Είμαστε ανοιχτοί… στις προκλήσεις, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη και πιστεύουμε ότι θα φτάσουμε κι εκεί που δεν μπορούμε. Θα κρατήσουμε ανοικτή την πόρτα για το μέλλον και ανοικτή την προοπτική της. Γιατί όπως συνηθίζουμε να λέμε το ΤΕΕ: όπως το μυαλό και το αλεξίπτωτο, λειτουργεί καλύτερα όταν είναι ανοικτό».
ΔΚΜ
Μ. Γολοβάνης: “Η παράταξη της συνέχειας και της συνέπειας”
Η πρόοδος και η ποιότητα στην ανάπτυξη είναι βασικός πυλώνας στον οποίο επιθυμεί να συνεισφέρει με τη λειτουργίας της η Δημοκρατική Κίνηση Μηχανικών όπως τονίζει ο επικεφαλής κ. Μιχάλης Γολοβάνης με συνέντευξή του στην «Π».
Ο ίδιος αποκαλύπτει ότι μετεκλογικά επιθυμεί να υπάρχει συνεργασία όχι απλά σε επίπεδο συμφωνίας αλλά σε κλίμακα θητείας, «με βάση αυτά που μας ενώνουν και όχι με βάση αυτά που μας χωρίζουν».
Με ποιες σκέψεις κατεβαίνει η παράταξή σας στις εκλογές και ποιος είναι ο πολιτικός στόχος που έχετε θέσει;
«Καταρχήν η παράταξη μας, η ΔΚΜ, χαρακτηρίζεται από συνέπεια και συνέχεια. Οι απόψεις μας και οι προτάσεις μας είναι επίκαιρες και σταθερές, προκύπτουν μέσα από ανοιχτό διάλογο και με τα μέλη μας αλλά και με άλλους συναδέλφους. Στόχος πάντα η πρόοδος και η ποιότητα στην ανάπτυξη. Εφόσον η ΔΚΜ κατορθώσει να έχει την προεδρία του ΤΕΕ-ΤΑΚ, θα συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση ακόμα περισσότερο, προωθώντας αυτές τις θέσεις».
Ποια είναι κατά την άποψή σας τα βασικότερα προβλήματα του τεχνικού κόσμου και τι προοπτικές υπάρχουν για να επανακάμψει ο κλάδος;
«Δείτε το σφαιρικά. Η αγορά της Κρήτης έχει συγκεκριμένους πυλώνες. Ο τουρισμός και η αγροτική παραγωγή είναι κυρίαρχοι αυτή τη στιγμή. Εμείς συνδέουμε την πρόοδο του τεχνικού κόσμου με την αύξηση των έργων, των μεγάλων έργων που κατασκευάζονται στρατηγικά και αφενός προστατεύουν τελικά το περιβάλλον, αφετέρου δημιουργούν νέους χώρους δραστηριοποίησης των διάφορων ειδικοτήτων των μηχανικών, με προκλήσεις, με υψηλή εξειδίκευση και καλές πραγματικές αμοιβές, αλλά πάντα με γνώμονα το κοινό συμφέρον».
Παρατηρούμε ότι διαμορφώνεται ένα πολιτικό κλίμα σε σχέση με μια σειρά από δρομολογούμενα έργα όπως ο ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο Καστελλίου, που βρίσκονται το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Ποια είναι η άποψη σας γι’ αυτά; Θεωρείτε ότι θεμελιώνονται όροι ανάπτυξης και πώς ορίζετε εσείς αυτή την έννοια;
«Σίγουρα θα έχουμε ενστάσεις! Όχι όμως με καταγγελτικό λόγο. Με πραγματικό, συμβουλευτικό λόγο.
Όπως ήδη κάναμε, εγκαίρως, ήδη από το 2008, όταν προτείναμε τη μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ και τη διερεύνηση εξεύρεσης πόρων για την κατασκευή του άξονα ολοκληρωμένα. Σήμερα, λοιπόν, ήδη έχουμε μέσα στη σκέψη μας και τις προτάσεις μας πρόσθετα ζητήματα που πρέπει να συμπεριληφθούν. Θέλουμε έργα σύγχρονα, που να εκμεταλλεύονται μελλοντικά μελήματα της τεχνολογίας.
Ποια είναι η δική σας προσέγγιση σε σχέση με τη λειτουργία της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ ΤΑΚ;
«Ναι, είναι ένα σημείο τριβής η λειτουργία της ΔΕ Επιτροπής. Παρ’ όλα αυτά όμως και επειδή η κάθε παράταξη βλέπει τα πράγματα με διαφορετικό μάτι, δεν θα ήθελα να χάσουμε τη μεγάλη ευκαιρία που δίνεται αυτή τη φορά σε όλους, σε όλες τις παρατάξεις, με περισσότερη ωριμότητα, να δώσουμε ένα τόνο διαφορετικό, συγκεντρώνοντας την ενέργειά μας και τις δυνάμεις μας στα μεγάλα ζητήματα και έργα της Κρήτης που πρέπει να επιλυθούν. Με εξαντλητικό διάλογο αλλά με σαφή χρόνο περαίωσης να βγουν προς τα έξω οι θέσεις των παρατάξεων, χωρίς αντιπερισπασμούς και προσωπικές επιθέσεις».
Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί η πολυπόθητη αυτοδυναμία, ποια θα είναι η στάση σας στον δεύτερο γύρο;
«Προφανώς δεν μπορώ να προαποφασίσω εγώ γι’ αυτό. Ωστόσο μπορώ να πω ότι, όπως σε κάθε δραστηριότητα αυτής της ζωής, οι σχέσεις χτίζονται σιγά, σιγά.
Σίγουρα δεν έχουμε κοινά θεμέλια με τις άλλες παρατάξεις. Θα ήθελα όμως μετεκλογικά, όχι απλά σε επίπεδο συμφωνίας αλλά σε κλίμακα θητείας, να υπάρχει συνεργασία και δυνατή άποψη με βάση αυτά που μας ενώνουν και όχι με βάση αυτά που μας χωρίζουν. Δηλαδή δείτε για παράδειγμα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την παράλληλη ποιότητα στην ανάπτυξη. Την ανάπτυξη και ενίσχυση του τοπικού στελεχιακού δυναμικού και συμμετοχή στα έργα ώστε να αποκτήσει πρόσθετη τεχνογνωσία και εξειδίκευση».