Ο ΟΠΕΡΑΤΕΡ ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΝΤΟΣ

Ήταν τον Ιούλιο όταν στο Παλαίκαστρο Σητείας συνάντησα τυχαία ένα ζευγάρι Γερμανών που έκαναν διακοπές στην περιοχή. Είχαν μόλις επιστρέψει από το Καλάμι της Βιάννου, το χωριό-φάντασμα, και ήταν κατενθουσιασμένοι. Είχαν δει τον χειμώνα ένα σχετικό βίντεο στο κανάλι του Νίκου Σαράντου στο youtube και είχαν δώσει υπόσχεση να ταξιδέψουν στην Κρήτη και να επισκεφθούν το μυστηριώδες χωριό. Χαμογέλασα!

Ο Νίκος λοιπόν, ένας «βετεράνος» του τηλεοπτικού ρεπορτάζ, χρόνια στο κουρμπέτι, διεκδικεί τα τελευταία χρόνια και τον τίτλο του «πρεσβευτή» της Κρήτης καθώς μέσα από τις μοναδικές εναέριες λήψεις του με drone «συστήνει» το νησί μας σε όλο τον κόσμο. Ήδη τα views στο κανάλι του έχουν ξεπεράσει τα δύο εκατομμύρια και η συντριπτική πλειονότητα θεατών είναι ξένοι.

Για να πω την αλήθεια, κάθε φορά που μία νέα  δημιουργία του βγαίνει στον «αέρα», θα σπεύσω να την παρακολουθήσω για να απολαύσω τα εντυπωσιακά εναέρια πλάνα του. Είναι μία άλλη Κρήτη, ακόμα πιο συναρπαστική. Για τον ίδιο η διαδικασία αυτή είναι ένα είδος αποσυμπίεσης από τους φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητας και κυρίως του τηλεοπτικού ρεπορτάζ που πολλές φορές είναι εξοντωτικά πιεστικό.

 

Στην 25ετή επαγγελματική διαδρομή του δεν υπάρχει ρεπορτάζ που να μην έχει  καλύψει, κινούμενος ακόμα και στην κόψη του ξυραφιού: θανατοποινίτες, βεντέτες, ψυχιατρεία, ιστορικές προσωπικότητες. Όμως η κινηματογράφηση  με  drone είναι πλέον ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο στη ζωή του. Είναι το μεράκι του, όπως μας λέει χαρακτηριστικά και στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.  Ευτυχώς για μας!

Ερ.: Για όσους γνωρίζουν την δουλειά σου, το όνομα σου είναι συνώνυμο με τον επαγγελματισμό. Από το 1992 υπηρετείς το τηλεοπτικό ρεπορτάζ ως οπερατέρ. Αν και θα έλεγα ότι είσαι πολλά περισσότερα από αυτό καθώς η «ματιά» σου είναι εξαιρετικά διεισδυτική. Τι σημαίνει τηλεοπτικό ρεπορτάζ πίσω από τις κάμερες;

Απ.: Καταρχήν σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και την ‘’Πατρίς’’ για τη  φιλοξενία.

Ποιός είπε ότι η Κρήτη δεν έχει τη δική της Καραϊβική; Έτσι φαίνεται από ψηλά η νήσος Χρυσή
Ποιός είπε ότι η Κρήτη δεν έχει τη δική της Καραϊβική; Έτσι φαίνεται από ψηλά η νήσος Χρυσή

Το τηλεοπτικό ρεπορτάζ πίσω από την κάμερα είναι μια σύνθετη διαδικασία που απαιτεί αφοσίωση, γρήγορα αντανακλαστικά, γνώση του αντικειμένου και φυσικά την καλή συνεργασία με τους συναδέλφους δημοσιογράφους και τεχνικούς που εμπλέκονται στην παραγωγή των ειδήσεων και της ενημέρωσης.

Ας μην ξεχνάμε ότι η τηλεόραση είναι ένα απόλυτα ομαδικό ‘’άθλημα’’ που χρειάζεται τον άριστο συντονισμό πολλών ανθρώπων και ειδικοτήτων για να υπάρχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Στο ‘’μάχιμο’’ ρεπορτάζ των ειδήσεων, ο οπερατέρ, πέρα από τις τεχνικές γνώσεις, θα πρέπει να έχει αντίληψη του θέματος, να γνωρίζει τις ανάγκες και τις ξεχωριστές απαιτήσεις του κάθε ρεπορτάζ και να προσπαθεί μέσα από τις εικόνες του να το αναδεικνύει.

Προσπαθώ σε όλα τα ρεπορτάζ που καλύπτω να βάζω τη δική μου ‘’πινελιά’’ στον τρόπο και το ύφος της αποτύπωσης της εικόνας. Ένα θέμα μπορεί να πάρει εντελώς διαφορετικές διαστάσεις ανάλογα με την οπτική του κάθε οπερατέρ.

Πάντα υπάρχει το περιθώριο να παραχθεί ένα καλαίσθητο και ποιοτικό αποτέλεσμα παρά τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες στην καταγραφή των γεγονότων.

Σχεδόν κατάπιε το Σφενδύλι το φράγμα του Αποσελέμη

Ερ.: Όλα αυτά τα χρόνια έχεις καλύψει απίστευτα ρεπορτάζ, έχεις συμμετάσχει σε πολλές αποστολές και παραγωγές. Θα ήθελα ένα σχόλιό σου για την εξέλιξη του τηλεοπτικού ρεπορτάζ μέσα στα χρόνια που πέρασαν…

Απ.: Από τα πρώτα χρόνια της ιδιωτικής τηλεόρασης είχα την τύχη να συνεργαστώ με πολλούς αξιόλογους δημοσιογράφους, με τους οποίους   μοιραζόμασταν την ίδια φιλοσοφία για τη δουλειά. Αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να μαθαίνω καινούρια πράγματα και να εξελίσσομαι ως επαγγελματίας. Είναι μια διαδικασία που δεν σταματάει ποτέ όσο έμπειρος και να είσαι. Το έγκυρο και άμεσο ρεπορτάζ είναι η πεμπτουσία της ενημέρωσης και κατ’ επέκταση απαραίτητο συστατικό  για τη σωστή λειτουργία μιας δημοκρατικής χώρας.

Είναι ‘’ζωντανός οργανισμός’’ που συνεχώς αλλάζει και διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες της εποχής, της κοινωνίας και της τεχνολογικής εξέλιξης.

Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών αλλά και η επανάσταση των  social media και του διαδικτύου δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη και τη δουλειά μας.

Δυστυχώς πολλοί συνάδελφοι οπερατέρ και δημοσιογράφοι έμειναν άνεργοι ή αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα λόγω των περικοπών μισθών και της γενικότερης συρρίκνωσης της αγοράς. Το διαδίκτυο έχει ανοίξει νέους ορίζοντες στην αμεσότητα της πληροφορίας και όσο αναπτύσσεται μπορεί να προσφέρει πάρα πολλά στον τομέα της ενημέρωσης, αρκεί να γίνεται με κανόνες και όρους υγιούς ανταγωνισμού.

Το ρεπορτάζ υπήρχε, υπάρχει και θα εξακολουθήσει να υπάρχει παρά τις δυσκολίες της εποχής και ανεξαρτήτως του μέσου που θα το μεταφέρει στα σπίτια μας.

Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του εκτός από τους προφανείς εξωτερικούς παράγοντες που προανέφερα είναι κατά έναν μεγάλο βαθμό προσωπική ευθύνη του κάθε επαγγελματία.

Παιχνίδια της πάχνης και του ουρανού στο Οροπέδιο Λασιθίου
Παιχνίδια της πάχνης και του ουρανού στο Οροπέδιο Λασιθίου

Ερ.: Θυμάσαι κάποια ρεπορτάζ που σε έχουν σημαδέψει για τους δικούς λόγους, τα οποία μπορείς να μοιραστείς μαζί μας;

Απ.: Ένα από τα ρεπορτάζ που με συγκλόνισε ήταν η συνέντευξη του τελευταίου θανατοποινίτη της Ελλάδας.

Η θανατική του ποινή το 1975 είχε μετατραπεί σε ισόβια και λίγο μετά την αποφυλάκισή του, μας μίλησε για το έγκλημα που τον καταδίκασε,  σαν συνεργό ‘’τετράκις εις θάνατον’’ και για τους καθημερινούς ‘’θανάτους’’ που βίωνε στη φυλακή, ζώντας για τρία χρόνια ως μελλοθάνατος μη γνωρίζονταν αν το επόμενο ξημέρωμα θα εκτελεστεί.

Εικόνες που με στοιχειώνουν μέχρι και σήμερα είναι από έρευνες ρεπορτάζ που κάναμε τη δεκαετία του ‘90 σε ψυχιατρεία, καταγράφοντας τις άθλιες συνθήκες που βίωναν οι ανήμποροι να αντιδράσουν ασθενείς. Θυμάμαι αξέχαστα του τίτλους των τότε ρεπορτάζ που αναφέρονταν σε ‘’αποθήκες ψυχών’’…. Έντονες ήταν πάντα οι στιγμές από ‘’μάχιμες’’ αποστολές στην ορεινή Κρήτη για θέματα όπως οι βεντέτες, η ζωοκλοπή και τα όπλα. Τέλος, δεν θα ξεχάσω τα γυρίσματα με τον Ανδρέα Παπανδρέου τα καλοκαίρια στην Ελούντα, και τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη στο σπίτι του, στο Ακρωτήρι, και στα βουνά της Κρήτης.

Η ξηρασία που απειλεί την Κρήτη αποτυπωμένη με την κάμερα του Νίκου Σαράντου
Η ξηρασία που απειλεί την Κρήτη αποτυπωμένη με την κάμερα του Νίκου Σαράντου

Ερ.: Τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με την δουλειά σου, σε απολαμβάνουμε σε κάτι διαφορετικό αλλά άκρως συναρπαστικό… Βασικά μάς ταξιδεύεις με τις εναέριες πτήσεις σου με drone. Βλέπουμε έναν άλλον Σαράντο, πιο δημιουργικό, πιο καλλιτεχνικό…Πώς προέκυψε αυτή η ενασχόλησή σου και τι σημαίνει για σένα;

Απ.: Πριν τέσσερα χρόνια γνώρισα από δημοσιεύσεις στο εξωτερικό τα drones, όταν ήταν ακόμα σε αρχικό στάδιο η εξέλιξή τους σε σχέση με την αεροκινηματογράφηση.

Αμέσως εντυπωσιάστηκα με τις καινούριες δυνατότητες που θα μπορούσε να μου προσφέρει η επαναστατική αυτή τεχνολογία.

Έφτιαξα το πρώτο μου drone και ξεκίνησα τις εναέριες λήψεις. Στη συνέχεια δημιούργησα και τα πρώτα μου βίντεο.

Η κινηματογράφηση με το drone είναι το μεράκι μου, που μου δίνει τη δυνατότητα να προχωράω ένα βήμα πιο πέρα. Είναι μια δημιουργική και παράλληλα αγχολυτική ενασχόληση για μένα.

Την κάνω αφιλοκερδώς, από αγάπη για τον τόπο μου, αλλά και από την ανάγκη μου να εκφραστώ μέσα από τις εικόνες, τους ήχους και τις ιστορίες που «αφηγούμαι».

Ερ.: Κάθε δουλειά σου είναι και μία ιστορία. Μία ιστορία τού σήμερα βγαλμένη από το παρελθόν σε συνδυασμό με τα συναρπαστικά τοπία της ευλογημένης φύσης της Κρήτης. Θα έλεγα ότι σαν άλλος πρεσβευτής «συστήνεις» την Κρήτη σε χιλιάδες ξένους επισκέπτες και την «ξανασυστήνεις» σε μας τους Κρητικούς.

Απ.: Είναι σημαντικό για μένα τα βίντεό μου να έχουν κάτι να πουν στον θεατή. Μια ιστορία. Ένα μήνυμα…

Το τεράστιο πρόβλημα της λειψυδρίας, η ερημοποίηση της υπαίθρου, ιστορίες από χωριά – ‘’φαντάσματα’’ που ξεχάστηκαν ή που δεν κατοικηθήκαν ποτέ είναι μερικά από τα θέματα που μου κέντρισαν το ενδιαφέρον για να τα αποτυπώσω στον φακό μου.

Στα βίντεό μου υπάρχει πάντα το ανθρώπινο στοιχείο, ακόμα και αν αυτό δεν φαίνεται σε πρώτη ανάγνωση.

Ιδιαίτερη ικανοποίηση όμως μου δίνει να προβάλλω τις μοναδικές ομορφιές του τόπου μας. Όσες φορές και να γυρίσεις την Κρήτη πάντα θα βρίσκεις μέρη που θα τα αντικρίζεις για πρώτη φορά και ιστορίες που θα σε συναρπάζουν. Ένας ευλογημένος τόπος που έχουμε την τύχη να μας φιλοξενεί.

Όλα τα βίντεό μου τα έχω δημοσιεύσει στο κανάλι μου Sarantos Nikos στο YouTube σε πέντε θεματικές ενότητες.

Περισσότερες από ογδόντα  εναέριες αυτοτελείς δημιουργίες μου, που η κάθε μια είναι ξεχωριστή από την άλλη.

Το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα στον κάθε ένα από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου να περιηγηθεί στις ομορφιές και την ιστορία του τόπου μας. Όταν αυτό γίνεται μέσα από το δικό  μου κανάλι στο youtube, μου δίνει μεγάλη χαρά και δύναμη για να συνεχίζω το έργο μου.

Ερ.: Ποια φράση χαρακτηρίζει την Κρήτη όπως τη ζεις μέσα από αυτήν την δημιουργική διαδικασία;

Απ.: Άνθρωποι και ιστορία μέσα σε άγρια μαγευτική ομορφιά..

Ερ.: Ποιο είναι το στοιχείο εκείνο που σε παρακινεί για την κάθε δουλειά που κάνεις, ποια είναι η έμπνευση σου;

Απ.: Οι ανθρώπινες ιστορίες που υπάρχουν πίσω από την πρώτη εικόνα και φυσικά το απίστευτο φως που διαχέεται στα μοναδικά τοπία της Κρήτης μας.