Πώς το ΑΙ θα αλλάξει την εμπειρία του ηλεκτρονικού εμπορίου

Ένας από τους κλάδους όπου θα δούμε πολλές αλλαγές λόγω της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης (artificial intelligence – AI) αναμένεται να είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Αυτό τουλάχιστον εκτιμούν οι ίδιοι οι Έλληνες καταναλωτές σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τελευταίας έρευνας της Focus Bari αναφορικά με την άποψη των Ελλήνων για την τεχνητή νοημοσύνη.

Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι το 44% των Ελλήνων καταναλωτών εκτιμά ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα είναι από τους κλάδους που θα επηρεαστούν περισσότερο από την τεχνητή νοημοσύνη. Πιο ψηλά στη σχετική λίστα είναι μόνο η υγεία, η εκπαίδευση και ο κατασκευαστικός τομέας.

Όσον αφορά στο πως θα επηρεάσει τις online αγορές, έχει επίσης ενδιαφέρον οι τομείς που εκτιμάται ότι θα υπάρξουν βελτιώσεις. Ο ένας τομέας είναι η βελτιστοποίηση αποθεμάτων και παραγγελιών (π.χ., αποφυγή έλλειψης προϊόντων, αποτελεσματική διαχείριση αποθήκης).

Ο δεύτερος είναι η αυτοματοποίηση διαδικασιών πώλησης και υποστήριξης (π.χ., ταχύτερη επεξεργασία παραγγελιών), ο τρίτος είναι η ανάλυση αγοραστικών προτιμήσεων και συμπεριφορών (π.χ. κατανόηση των προτιμήσεων των πελατών) και ο τέταρτος είναι οι προσωποποιημένες προτάσεις προϊόντων (π.χ. προτάσεις με βάση προηγούμενες αγορές). Επίσης, θα επηρεάσει τις προβλέψεις αγορών και διαχείριση αποθεμάτων (π.χ. πρόβλεψη ζήτησης για μελλοντικές αγορές) αλλά και θα φέρει την εποχή των chatbots για άμεση εξυπηρέτηση πελατών (π.χ. αυτοματοποιημένες απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις).

Αυτό που αξίζει να επισημανθεί είναι πως η άποψη των καταναλωτών συμβαδίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό με εκείνη των εμπειρογνωμόνων που εδώ και μερικά χρόνια έχουν επισημάνει ότι το ΑΙ θα αλλάξει το ηλεκτρονικό εμπόριο στους προαναφερθέντες τομείς. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις θα λέγαμε ότι ήδη έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται λύσεις τεχνητής νοημοσύνης που βελτιώνουν πολλά κομμάτια της εφοδιαστικής αλυσίδας του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η πραγματικότητα είναι πως έχουμε δει να βελτιώνονται σημαντικά τομείς όπως είναι η παράδοση προϊόντων αλλά και η διαχείριση αποθεμάτων. Όπως και το κομμάτι των προσωποποιημένων προτάσεων, καθώς αυτές βασίζονται πλέον όλο και περισσότερο στην βελτίωση της ανάλυσης αγοραστικών προτιμήσεων και συμπεριφορών.

Το ερώτημα, πάντως, ίσως πρέπει να είναι πως το GenAI, η επόμενη «γενιά» της τεχνητής νοημοσύνης, θα αλλάξει τα δεδομένα στο χώρο του ecommerce. Και ενδεχομένως εδώ οι περισσότερες αλλαγές να αφορούν το κομμάτι των αγοραστών. Να δούμε λύσεις και εφαρμογές όπου το σπίτι μας -ή πιο σωστά οι συσκευές του σπιτιού μας- θα μας προτείνουν να κάνουμε κάποιες αγορές, όπως, για παράδειγμα, τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ. Ή θα μας προτείνουν να αγοράσουμε νέα ρούχα ή ηλεκτρονικές συσκευές. Ή θα μας προτρέπει να φωνάξουμε κάποιον τεχνικό για συντήρηση υποδομών ή συσκευών προκειμένου να αποφύγουμε βλάβες.