Ο κ. Εμμ. Καμηλάκης
Ο κ. Εμμ. Καμηλάκης

Μπορεί ένας νόμος και η τήρησή του να αποτελέσουν την αιτία ενός πολύνεκρου δυστυχήματος και μάλιστα στην πίστα ενός αεροδρομίου; Ναι, σύμφωνα με την πολύ σοβαρή καταγγελία του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών, μέσα από την οποία αποκαλύπτεται ένα περιστατικό που έγινε στον πίστα του αεροδρομίου Ηρακλείου πριν 24 ημέρες και από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα. Ήταν 10 Απριλίου όταν ο αερολιμενικός υπηρεσίας έδωσε εντολή να μην γίνει ανεφοδιασμός καυσίμων σε αεροσκάφος που ήταν στον ΚΑΗΚ.

Η εντολή δόθηκε, όχι γιατί ο αερολιμενικός υπηρεσίας δεν ήθελε να το κάνει, αλλά γιατί προηγουμένως είχε ενημερωθεί από τη μετεωρολογική υπηρεσία ότι επίκειται καταιγίδα, αλλά και κεραυνοί. Η συνέχεια που ακολούθησε της αδιαφορίας προς την εντολή για μη εφοδιασμό είναι συγκλονιστική:

«Εξαιτίας της απαξίωσης των Αεροπορικών Αρχών των αερολιμένων με τον νόμο Καραμανλή, ο ανεφοδιασμός έλαβε χώρα και ξεκίνησε, με αποτέλεσμα, κεραυνός που έπεσε δίπλα στο χώρο ανεφοδιασμού να προκαλέσει σπινθήρα στο στόμιο της μάνικας ανεφοδιασμού. Αν είχε προλάβει να τοποθετηθεί στην είσοδο της δεξαμενής του αεροσκάφους, θα είχαμε σωρό από νεκρούς» αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση- καταγγελία που αποκάλυψε το γεγονός.

Η «Π» συνομίλησε με τον  κ. Εμμ. Καμηλάκη, πρόεδρο του Πανελληνίου Συλλόγου Αερολιμενικων, ο οποίος περιέγραψε τα γεγονότα αλλά και το παρασκήνιο για το τι έγινε εκείνη την ημέρα και τι ακολούθησε.

Όπως εξηγεί, η εντολή από τον αερολιμενικό υπηρεσίας στις 10 Απριλίου, δόθηκε προς τον φορέα επίγειας εξυπηρέτησης (χάντλερ). «Οι αερολιμενικοί είμαστε σαν το συντονιστικό κέντρο, έχουμε επαφή με τη μετεωρολογία και παίρνουμε στοιχεία» αναφέρει ο κ. Καμηλάκης και προσθέτει:

«Είχαμε ενημέρωση ότι έρχεται καταιγίδα και υπήρχε ο φόβος για κεραυνούς. Αμέσως δόθηκε εντολή στο φορέα επίγειας εξυπηρέτησης για να μη γίνει ανεφοδιασμός.  Αυτός δεν μετέφερε την εντολή προφανώς στην εταιρία καυσίμων και η εταιρεία πήγε για να βάλει καύσιμα αφού της ζητήθηκε από τον χάντλερ».

Ακολούθησε το περιστατικό με το σπινθήρα που αναφέρεται στην ανακοίνωση και μάλιστα αυτό που δεν αναφέρεται είναι ότι ο «καυσιματζής»  κινδύνευσε από τον κεραυνό που έπεσε. Αυτός ο άνθρωπος γνωρίζοντας τη διαδικασία, διαμαρτυρήθηκε, έχοντας την εντύπωση ότι ο αερολιμενικός έλεγχος, αν και όφειλε να ζητήσει να μην γίνει εφοδιασμός, δεν το έπραξε.

«Υπάρχει η αναφορά του συγκεκριμένου υπαλλήλου που διαμαρτυρήθηκε ότι εμείς δώσαμε εντολή να γίνει εφοδιασμός. Πίστευε ότι εάν είχαμε δώσει την εντολή, ο χάντλερ δε θα ζητούσε τον εφοδιασμό του αεροσκάφους με καύσιμο.

Τότε, μάθαμε, ότι ο ανεφοδιασμός έγινε παρά την απαγόρευσή μας» τονίζει ο κ. Καμηλάκης. Προσθέτει δε ότι η εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης, αν και ενημερώθηκε από τον αερολιμενικό, γνωρίζοντας το νόμο που είναι σε ισχύ, αποφάσισε να μην σταματήσει τη διαδικασία…

Σύμφωνα με τις επισημάνσεις του ίδιου, οι αερολιμενικοί, μέχρι και τη ψήφιση του νόμου 4757/20  (νόμος Καραμανλή), είχαν τη δυνατότητα εφόσον κάποιος δεν ακολουθεί τις εντολές να επιβάλλουν πρόστιμο, το οποίο μπορεί να είναι είτε μια σύσταση είτε να φτάσει μέχρι και τις 50 χιλιάδες ευρώ. «Πλέον με το συγκεκριμένο νόμο, μας έχουν απαγορεύσει τα πάντα, να μην επιλαμβανόμαστε των θεμάτων, να μην βάζουμε πρόστιμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».

Σύμφωνα με πληροφορίες, ενημερώθηκε η διοίκηση της ΥΠΑ και έχουν ξεκινησει διαδικασίες περαιτέρω διερεύνησης της υπόθεσης.

Η ανακοίνωση

Συγκεκριμένα, όπως περιγράφει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών, στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου ενώ στις 10 Απριλίου στη διάρκεια μιας καταιγίδας, είχε δοθεί ρητή εντολή από την Κρατική Αεροπορική Αρχή του αερολιμένα να μην πραγματοποιηθεί κανένας ανεφοδιασμός αεροσκάφους με καύσιμα, «εξαιτίας της απαξίωσης των Αεροπορικών Αρχών των αερολιμένων με τον νόμο Καραμανλή, ο ανεφοδιασμός έλαβε χώρα και ξεκίνησε, με αποτέλεσμα, κεραυνός που έπεσε δίπλα στο χώρο ανεφοδιασμού να προκαλέσει σπινθήρα στο στόμιο της μάνικας ανεφοδιασμού.

Αν είχε προλάβει να τοποθετηθεί στην είσοδο της δεξαμενής του αεροσκάφους, θα είχαμε σωρό από νεκρούς».

Παρά τη σοβαρότητα του περιστατικού μάλιστα, οι αερολιμενικοί καταγγέλλουν ότι για το συμβάν δεν ακολούθησε ούτε προανάκριση, ούτε επεβλήθη πρόστιμο, λόγω της νομοθεσίας και των απαγορεύσεων των Διοικητών της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Κι αυτό ενώ τον περασμένο Ιούνιο είχε συμβεί αντίστοιχο περιστατικό στον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης στις 23/06/2022, για το οποίο είχε τεθεί ερώτημα στη Βουλή από τα περισσότερα κόμματα, χωρίς όμως να υπάρξει ουσιαστική απάντηση, σύμφωνα με τους αερολιμενικούς.

Οι ίδιοι σημειώνουν ότι παρά τις συνεχείς καταγγελίες τους για περιστατικά ασφαλείας, ο τ. υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής ουδέποτε τους συνάντησε, ενώ και το έγγραφο αίτημα συνάντησης του Συλλόγου προς τον νέο υπουργό, Γιώργο Γεραπετρίτη έχει επίσης μείνει αναπάντητο έως τώρα.

«Ίσως γιατί, παρ’ όλα όσα έχουν συμβεί, ακολουθείται η ίδια απαξιωτική πολιτική και στα ζητήματα ασφάλειας των αερολιμένων, σε βάρος του Δημοσίου Συμφέροντος και της Ασφάλειας των Πολιτών».

Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση δημιουργεί μία «αθηνοκεντρική δομή» της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), αντί για το μοντέλο ενός αποκεντρωμένου συστήματος ελέγχου από εργαζομένους στα αεροδρόμια.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή μάλιστα ο κ. Καραμανλής είχε καταθέσει σχετική μελέτη, για την οποία οι αερολιμενικοί αναφέρουν ότι επί της ουσίας ήταν ένας πίνακας δύο χωρών, οι οποίες δεν παρουσιάζουν κοινά σημεία με την Ελλάδα. Και εξηγούν:

«Στον πίνακα παρουσιάζονταν αριθμητικά στοιχεία προσωπικού για μόνο δύο χώρες, την Πορτογαλία, που διαθέτει 11 αεροδρόμια, όπου, σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου Μεταφορών, υπηρετούν 250 εργαζόμενοι, και την Ιρλανδία των 8 αεροδρομίων, όπου υπηρετούν 685 εργαζόμενοι.

Στην νησιωτική Ελλάδα των 40 αεροδρομίων, η σημερινή κυβέρνηση χρειάζεται μόνο 172 και σήμερα, σχεδόν 3 χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου 4757/20, δεν έχει ούτε 100. Μήπως δεν διαβάζει η Κυβέρνηση ούτε τις δικές της Μελέτες;» αναρωτιούνται.

Καταγγέλλουν επίσης την κυβέρνηση ότι αντί να στελεχώσει την ΑΠΑ με το κατάλληλα εκπαιδευμένο και αρμόδιο προσωπικό που ήδη υπηρετεί στα αεροδρόμια, επέλεξε να προβλέψει «προεκλογικες μετατάξεις 25 ατόμων» ενσωματώνοντάς τες μαλιστα στον νόμο 5039/23 για την στήριξη των συγγενών και θυμάτων των Τεμπών!

Σύμφωνα με τους αερoλιμενικούς, 17 ημέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας με έγγραφό του απαγορεύει οποιαδήποτε άσκηση εποπτικών και προανακριτικών αρμοδιοτήτων από τις Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων.

Ένα μήνα σχεδόν μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, έρχεται και ο διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας να εκδώσει εγκύκλιο που απαγορεύει οποιαδήποτε άσκηση ελέγχου ιστορικού για τους εργαζόμενους στους Αερολιμένες από τις Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων.

Στη συνέχεια ο διοικητής της ΑΠΑ υπογράφει πρωτόκολλο συνεργασίας με την Ελληνική Αστυνομία, η οποία «αναλαμβάνει να παρέχει την αναγκαία συνδρομή στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ως Προανακριτικής Αρχής, ώστε να διασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση η έγκαιρη, εμπρόθεσμη, άρτια και κατά προτεραιότητα υλοποίηση των σχετικών καθηκόντων και υποχρεώσεών της».

Όπως όμως αναφέρουν οι αερολιμενικοί, το αντικείμενο αυτό βρίσκεται εκτός αρμοδιοτήτων της αστυνομίας, καθώς όπως προκύπτει από πρόσφατες απαντήσεις-έγγραφα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη σε κοινοβουλευτικές ερωτήσεις «αρμόδια αρχή για τον έλεγχο και εποπτεία των οριζόμενων ως ελεγχόμενων χώρων είναι η Υ.Π.Α… η Ελληνική Αστυνομία αστυνομεύει όλους τους χώρους του αερολιμένα, εκτός των υποκείμενων σε έλεγχο χώρων αυτού… η προαναφερόμενη αστυνομική Υπηρεσία, …τυγχάνει αναρμόδια για τη διενέργεια προανάκρισης…».