Πώς αποζημιώνονται στην Ελλάδα τα θύματα ηλεκτρονικής απάτης – ποια τα βήματα για να πάρουν πίσω τα χρήματα τους

Ιδιαίτερα προσεκτικοί οφείλουν να είναι οι πολίτες, καθώς οι ηλεκτρονικές απάτες έχουν σημειώσει ραγδαία αύξηση, με αποτέλεσμα να είναι αρκετοί που πείθονται από τους επιτήδειους και να χάνουν πολλά από τα χρήματα στους λογαριασμούς τους.

Πώς αποσπάνε χρήματα οι δράστες

Ακόμα ένα περιστατικό ηλεκτρονικής απάτης σημειώθηκε πρόσφατα στον Βόλο, στην Κρήτη τα περιστατικά είναι δεκάδες, όπου οργανωμένο κύκλωμα, από το εξωτερικό, εξαπάτησε επιχειρηματία, πείθοντάς τον να αλλάξει τους τραπεζικούς του κωδικούς, με αποτέλεσμα να χαθούν όλα τα χρήματά του.

Γυναίκα που μιλούσε ελληνικά του συστήθηκε ως υπάλληλος της τράπεζας και τον ενημέρωσε ότι παραβιάστηκε ο λογαριασμός του και ζήτησε να υπάρξει διαδικασία ασφάλειας με εισαγωγή νέων κωδικών.

Η κλήση των δραστών φάνηκε να πραγματοποιείται από τηλεφωνικό αριθμό που πραγματικά ανήκει στην τράπεζα, και ο επιχειρηματίας, που συναλλάσσεται μαζί της, δεν σκέφθηκε ούτε στιγμή πως πρόκειται για απάτη. Πρόκειται για τη νέα τεχνική που έχει κάνει την εμφάνιση της και στην Ελλάδα γνωστή ως «Caller ID spoofing».

Στην ερώτηση πώς κλωνοποιείται και κατόπιν αναπαράγεται η φωνή του τραπεζικού υπαλλήλου, ο Νίκος Βασιλάκος, σύμβουλος εκπαίδευσης και πραγματογνώμονας στην Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος εξήγησε την διαδικασία μιλώντας στο MEGA.

Όπως περιέγραψε ο ειδικός, οι επίδοξοι δράστες κάνουν κλήση στο τηλεφωνικό κέντρο της τράπεζας προσποιούμενοι τον πελάτη με σκοπό να εκπαιδεύσουν ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης στην φωνή του τηλεφωνικού κέντρου.

Χιλιάδες ευρώ η λεία των επιτήδειων στις απάτες

Δυστυχώς, όπως αναφέρεται πάνω από 90.000 ευρώ κάνουν κάθε μέρα «φτερά» από λογαριασμούς ανυποψίαστων πολιτών, μάλιστα σε διάστημα 6μηνου είναι πάνω από 2 χιλιάδες τα περιστατικά απάτης.

Μόλις χθες άρπαξαν 80.000 ευρώ από συνταξιούχο γιατρό, όπως ανέφερε ο Κωνσταντίνος Μαντές, μηχανικός Η/Υ και εμπειρογνώμονας ηλεκτρονικού εγκλήματος.

Πώς μπορούν να αποζημιωθούν τα θύματα απάτης

Οι πολίτες, ωστόσο, μπορούν να ακολουθήσουν κάποια βήματα για να πάρουν πίσω τα χρήματα που έχασαν από την απάτη. Πιο συγκεκριμένα:

Επικοινωνία αμέσως με το τηλεφωνικό κέντρο της τράπεζας, όπου δηλώνεται η απάτη και η κλοπή.
Πρέπει το θύμα να ζητήσει και να λάβει αντίγραφο της μαγνητοφωνημένης επικοινωνίας με την τράπεζα.
Το αντίγραφο παραδίδεται σε δικηγόρο, που εξειδικεύεται στις απάτες.
Κατόπιν κατατίθεται άμεσα αγωγή κατά της τράπεζας, καθώς πια επιστρέφονται τα χρήματα με νομοθεσία που πέρασε τον Σεπτέμβριο και δικαιώνει τον καταναλωτή.
Η απάτη θα πρέπει να έχει γίνει μέσα στο 2024.