Αδικαιολόγητη θεωρείται η τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης στα 2 ευρώ ανά λίτρο, όταν η διεθνής τιμής του αργού πετρελαίου βρίσκεται στα 82 δολάρια το βαρέλι.
«Οι Διεθνείς τιμές πέφτουν, αλλά τα διυλιστήρια δεν ρίχνουν τιμές» υποστηρίζουν οι πρατηριούχοι, οι οποίοι στην ουσία βρίσκονται θεατές σε ένα «μεγάλο παιχνίδι συμφερόντων» όπως το χαρακτηρίζουν. Αυτή τη φορά επίσημη δικαιολογία για τις αυξημένες τιμές από τα διυλιστήρια είναι η απορρόφηση καυσίμων που κάνει η Κίνα, η οποία και δεν επιτρέπει την άμεση πτώση των τιμών, λόγω περιορισμένων ποσοτήτων διάθεσης.
«Τη μία είναι η Κίνα που θέλει πολλά καύσιμα, την άλλη είναι ο Οργανισμός Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγικών Χωρών, πάντα κάτι βρίσκεται για να δικαιολογείται η αύξηση στις τιμές» τονίζουν οι πρατηριούχοι, που έχουν φθάσει όμως πλέον σε απόγνωση. Όπως αναφέρουν, το καλοκαίρι η κίνηση πήγε πολύ καλά και υπήρξε ζήτηση τόσο από Έλληνες όσο και από ξένους επισκέπτες που έφθασαν στο νησί.
«Αυτό όμως δεν αρκεί για να ξεπεράσουμε τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και μπαίνουμε ξανά σε μια φάση ύφεσης και δυσκολιών» τονίζει ο πρόεδρος των Πρατηριούχων Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης για να προσθέσει:
«Βιώνουμε ήδη τεράστια ζημιά με την επιβολή του πλαφόν και τις τελευταίες ημέρες που ανέβηκαν οι τιμές είδαμε μια κατακόρυφη πτώση της κίνησης, η οποία είχε αρχίσει μετά τον Δεκαπενταύγουστο. Πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι η συγκεκριμένη κατάσταση κάνει ζημιά και στον κλάδο και στους καταναλωτές και στην κυβέρνηση».
Το πρόβλημα του πλαφόν
Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος συζητήθηκαν χθες σε άτυπη συνάντηση με τους συναρμόδιους υπουργούς από τους εκπροσώπους της ΠΟΠΕΚ.
Οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας έκαναν γνωστά στα στελέχη του υπουργείου τα πραγματικά δεδομένα, με την επισήμανση πως ενώ οι τιμές το τελευταίο οκτάμηνο έχουν αυξηθεί δραματικά στα διυλιστήρια, το πλαφόν παραμένει στην τιμολόγηση του Δεκεμβρίου 2022.
«Για να γίνει αυτό απλά κατανοητό, ως πρατηριούχοι δουλεύουμε με τα περιθώρια κέρδους που είχαμε τον προηγούμενο Δεκέμβριο» εξηγεί ο κ. Σαμόλης διευκρινίζοντας:
«Με βάση τις διεθνείς αυξήσεις, εμείς κατά μέσο όρο έχουμε χάσει 2 λεπτά στο λίτρο, που σημαίνει 20 ευρώ στον τόνο. Αν υπολογίσει κανείς πώς δουλεύουν τα πρατήρια και τι αντικειμενικά έξοδα έχουν, μπορεί να γίνει απόλυτα κατανοητό πως τα – 20 ευρώ ανά τόνο καυσίμου για εμάς, συνεπάγονται τεράστια οικονομική ζημιά. Αυτά προσπάθησαν να εξηγήσουν στους Υπουργούς οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας κι ελπίζουμε ότι θα γίνουν κατανοητά».
Σταθερά πάνω από 2 ευρώ
Στο μεταξύ, τα περισσότερα πρατήρια πλέον έχουν τιμές άνω των 2 ευρώ ανά λίτρο στην απλή αμόλυβδη βενζίνη, ενώ όσοι πωλούν οριακά κάτω από τα 2 ευρώ, το πράττουν με την προσδοκία να κρατήσουν πελατεία σε μια προσπάθεια να παραμείνουν «ζωντανοί» και την επόμενη ημέρα. Την ίδια στιγμή, τα διυλιστήρια παίζουν πολλά παιχνίδια με τα διάφορα υποπροϊόντα, καθώς μειώνουν ελάχιστα την τιμή του πετρελαίου που δεν έχει κόστη παραγωγής κι αυξάνουν αρκετά την τιμή της απλής αμόλυβδης προκειμένου να εξισορρο-
πήσουν τις εκπτώσεις. Τα διυλιστήρια παράλληλα, με το να υπάρχουν αρκετά «υποπροϊόντα», όπως απλή αμόλυβδη, αμόλυβδη 98 οκτανίων και σούπερ αμόλυβδη 100 οκτανίων, «μοιράζουν» το παιχνίδι με τέτοιο τρόπο, προκειμένου στο τέλος της ημέρας κάποιοι να έχουν κερδίσει μικρές εκπτώσεις, κάποιοι μεγαλύτερες, αλλά τα διυλιστήρια να έχουν εξασφαλισμένο κέρδος.