Μπορεί να μην είναι ο διάσημος Γκοντό, του θεατρικού από τον Σάμιουελ Μπέκετ, ωστόσο ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει πλέον για την Κρήτη την ίδια φήμη με τον πρωταγωνιστή του έργου, που όλοι περιμένουν και ποτέ δεν έρχεται.
Ακόμα και ο βρετανικός υπότιτλος του συγκεκριμένου έργου «τραγικωμωδία σε δύο πράξεις» έχει αντιστοίχιση με την επικείμενη επίσκεψη του Κώστα Καραμανλή, ο οποίος από τον Οκτώβριο αναμενόταν στην Κρήτη για να παρουσιάσει το μεγαλόπνοο σχέδιο του για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, τον οποίο μάλιστα η Νέα Δημοκρατία τονίζει πως «έχει πάρει πάνω του προσωπικά ο ίδιος ο πρωθυπουργός».
Οι μήνες βέβαια πέρασαν, ο νέος χρόνος έφθασε, αλλά τον Κώστα Καραμανλή τον περιμένουν όλοι ακόμα. Στην αρχή του 2020 καλό θα ήταν να θυμηθούμε τι έχει συμβεί με όλο αυτό το σίριαλ, του Βόρειου Οδικού Άξονα, αρχίζοντας κατ’ αρχάς απ’ όσα περιμένουμε από την κυβέρνηση τους τελευταίους μήνες.
Ανακοίνωση πρώτη
Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί πως θα παρουσιάσει από την Κρήτη όλο το σχέδιο για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα, καθώς και ποια στάδια θα περιλαμβάνει η κατασκευή του. Χωρίς καν να έχει έρθει ο υπουργός στην Κρήτη, είναι γνωστό πως ο νέος οδικός άξονας θα «πατήσει» πάνω στην παλιά χάραξη και θα γίνει σε δύο φάσεις. Η πρώτη και άμεση φάση περιλαμβάνει το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, ενώ σε μια δεύτερη φάση θα ενταχθούν το Κίσσαμος – Χανιά και Χερσόνησος – Άγιος Νικόλαος, με την προοπτική το έργο να φθάσει ως και τη Σητεία. Αυτά έχουν ανακοινωθεί επίσημα και από το βήμα της Βουλής, αλλά και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό στο πλαίσιο απαντήσεων επίκαιρων ερωτήσεων ή εισηγήσεων.
Ανακοίνωση δεύτερη
Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί επίσης πως θα αποδείξει με οικονομικούς όρους τη σαθρότητα του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και θα αποκαλύψει ότι υπάρχει μέθοδος για τη χρηματοδότηση του έργου χωρίς διόδια. Ήδη, κι επίσης χωρίς να έχει έρθει ο υπουργός στην Κρήτη, είναι γνωστό πως η κυβέρνηση επεξεργάζεται δύο βασικά σενάρια για τη χρηματοδότηση του έργου. Το πρώτο σχετίζεται με χρηματοδότηση μέσω των διοδίων κάποιου άλλου άξονα, με επικρατέστερη την Αττική Οδό. Το δεύτερο σενάριο, που κερδίζει το μεγαλύτερο έδαφος, είναι ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας να χρηματοδοτηθεί από τα υπερκέρδη των ευρωπαϊκών ομολόγων, τα οποία είναι ικανά να καλύψουν όχι μόνο το κόστος του νέου ΒΟΑΚ, αλλά και πολλών ακόμα αναπτυξιακών έργων στην Ελλάδα.
Τι δεν έχει συμβεί
Ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής ανακοίνωνε ήδη από τον Οκτώβριο πως επρόκειτο να έρθει στην Κρήτη για να παρουσιάσει όλο το σχέδιο της κυβέρνησης για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, αποδομώντας εντελώς τα πλάνα της προηγούμενης κυβέρνησης. Όταν μάλιστα τον ρωτούσαν γιατί δεν ακολουθεί τα όσα είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, ο ίδιος απαντούσε πως από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν παρέλαβε παρά ένα σχέδιο στο χαρτί.
Το Οκτώβριο ωστόσο ο υπουργός δεν ήρθε. Στη συνέχεια η επίσκεψη μεταφέρθηκε για τον Νοέμβριο, ωστόσο πήρε και άλλες αναβολές λόγω νομοθετικού έργου στη Βουλή. Ο υπουργός προσπάθησε να δικαιολογηθεί και να αναφέρει πως μέσα στον Δεκέμβρη θα έρθει οπωσδήποτε στην Κρήτη, προκειμένου να ανακοινώσει όλο το σχέδιο για τον Βόρειο Οδικό Άξονα.
Αμέσως όμως μετά άφησε να διαρρεύσει πως έχει παρουσιάσει το σχέδιο στον πρωθυπουργό και περιμένει τη σχετική έγκριση του. Οπότε αναδιπλώθηκε λέγοντας πως θα έρθει μεν τον Δεκέμβριο, αλλά για να ανακοινώσει την ολοκλήρωση της σύμβασης για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι και να προαναγγείλει τις ανακοινώσεις για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, τις οποίες πιθανά θα έκανε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Η χρονιά πέρασε ωστόσο, το έτος άλλαξε και ούτε ο πρωθυπουργός, αλλά ούτε ο υπουργός, έχουν ανακοινώσει έστω κάποια πρόθεση επίσκεψης μέσα στον Ιανουάριο.
Ερωτηματικά
Με αυτά τα δεδομένα, μοιραία μπορεί να γεννηθεί το ερώτημα γιατί καθυστερεί μια επίσκεψη σε τόσο μεγάλο βαθμό στην Κρήτη. Σύμφωνα με τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο ΒΟΑΚ αποτελεί το τελευταίο μεγάλο έργο στην Ελλάδα. Με βάση τα όσα ήδη έχουν ανακοινωθεί παράλληλα φαίνεται πως υπάρχει το σχέδιο και υπάρχουν και τα δεδομένα που μπορούν να παρουσιαστούν. Οπότε το να μην ανακοινώνονται, αλλά και το να έχουν ανακοινωθεί πολλές φορές επισκέψεις που δεν γίνονται ποτέ, δημιουργεί έντονο προβληματισμό, τη στιγμή μάλιστα που η περυσινή χρονιά έκλεισε με τραγικό απολογισμό θυμάτων στην άσφαλτο, με πολλές κατολισθήσεις και καταστροφές σε όλο το μήκους του άξονα, αλλά και με εντονότατο πρόβλημα στο ύψος πριν τον κόμβο της Αχλάδας.