Τα κύρια σημεία του νέου νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση θα παρουσιάσει στις 19 Δεκεμβρίου ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης μαζί με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, σε δημόσια εκδήλωση στο Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο Περάματος.
Η εκδήλωση, η οποία αρχικά είχε αναγγελθεί για σήμερα αλλά αναβλήθηκε χωρίς εξήγηση, θα μεταδοθεί ζωντανά από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (FB & Youtube) του πρωθυπουργού.
Οπως έχει ήδη αναφέρει ο υπουργός Παιδείας, τα βασικά σημεία του νέου νομοσχεδίου αφορούν στην άθροιση δυνάμεων των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων για την επίτευξη κλίμακας σε τοπικό επίπεδο και προβαίνοντας στον εμπλουτισμό τους με σύγχρονα προγράμματα σπουδών και οδηγών κατάρτισης, επικαιροποιείται το πλαίσιο λειτουργίας της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ώστε αυτό να ανταποκρίνεται ακόμα περισσότερο, στις σύγχρονες προκλήσεις.
Συγκεκριμένα:
α) ενισχύεται η συνάρθρωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης με την ίδρυση Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ),
β) δημιουργείται μία σύγχρονη ταυτότητα των ΙΕΚ,
γ) διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία και προάγεται η αποτελεσματική συνεργασία των Εργαστηριακών Κέντρων με τις εκπαιδευτικές δομές που εξυπηρετούν,
δ) επεκτείνονται οι καινοτομίες των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ. σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. της χώρας,
ε) σχεδιάζονται περιφερειακές δομές τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης σύμφωνα με τις αρχές των «ζωντανών εργαστηρίων»,
στ) ενδυναμώνονται τα περιφερειακά Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας,
ζ) ενισχύεται η επέκταση του θεσμού των ΙΕΚ ειδικής αγωγής για τους αποφοίτους των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων και Λυκείων, των γενικών λυκείων και των επαγγελματικών λυκείων και
η) ιδρύονται Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) ειδικής αγωγής για τους αποφοίτους των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης.
Πολυδύναμα campus
Θα ιδρυθούν εξήντα πολυδύναμα campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ( Ε.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ.), σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, η κατάρτιση του οποίου βρίσκεται στην τελική ευθεία από τον υπουργό Παιδείας Κ. Πιερρακάκη.
Ειδικότερα, πολυδύναμα campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ( Ε.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ.), θα ιδρυθούν στις εξής Περιφέρειες:
- Αττική 12
- Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης 4
- Δυτική Ελλάδα 6
- Δυτική Μακεδονία 3
- Ηπείρου 4
- Θεσσαλία 3
- Ιονίων Νήσων 1
- Κεντρική Μακεδονία 13
- Κρήτη 2
- Βόρειο Αιγαίο 1
- Νότιο Αιγαίο 2
- Πελοποννήσου 4
- Στερεά Ελλάδα 5
Τα κριτήρια
Τα κριτήρια που έβαλε το Υπουργείο Παιδείας για την ίδρυση των παραπάνω Κ.Ε.Ε.Κ. ήταν δύο:
- Να λειτουργούν στο ίδιο σχολικό συγκρότημα Ε.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ. και
- Να μην λειτουργεί στο ίδιο σχολικό συγκρότημα Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο.
“Μάνατζερ” σε κάθε Κ.Ε.Ε.Κ
Με το σχέδιο νόμου, σύμφωνα με το esos, θα θεσμοθετηθούν 60 θέσεις “Μάνατζερ” οι οποίοι θα φέρουν το τίτλο “Εκτελεστικός Διευθυντής” ή πρόεδρος ή άλλη ονομασία και θα τοποθετούν στα ισάριθμα campus.
Ο “Μάνατζερ” θα επιλεγεί, μετά από δημόσια πρόσκληση, ενώ δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη εάν τις θέσεις αυτές θα μπορούν να τις διεκδικούν και ιδιώτες.
Η πρόταση του υπουργείου είναι οι θέσεις αυτές να καταλαμβάνονται και από ιδιώτες, αλλά τον τελικό λόγο θα τον έχει το υπουργείο Οικονομικών.
Ως απαιτούμενα προσόντα τα οποία θα τεθούν είναι τα εξής:
Α. Πτυχίο καθώς και Μεταπτυχιακό
Β. Άριστη γνώση τουλάχιστον μιας ξένης γλώσσας (Αγγλικά)
Γ. Προϋπηρεσία δυο πενταετίες σε συναφή αντικείμενο που αφορά την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Αρμοδιότητες
Ο “Μάνατζερ” θα έχει τέτοιες αρμοδιότητες που δικαίως μπορεί να βαφτιστεί το “μεγάλο αφεντικό”. Θα θεωρείται η “ψυχή” του campus.
Μερικές από αυτές θα είναι:
- Θα καλείται ο ίδιος να καταρτίζει τετραετές στρατηγικό σχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενώ θα είναι ο ετήσιος “ελεγκτής” με ειδικές εκθέσεις των διευθυντών των Ε.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ., για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου.
- Θα κάνει προτάσεις ανά δύο έτη για παύση λειτουργίας ειδικοτήτων ή ίδρυσης νέων.
- Θα είναι ο “κρίκος” συνεργασίας ανάμεσα στα Πανεπιστήμια και τα πολυδύναμα campus.
- Θα επιδιώκει συνεργασίες με αντίστοιχες δομές του εξωτερικού.
Μετονομάζονται τα ΙΕΚ
Πολλά ονόματα μετονομασίας των ΙΕΚ έχουν πέσει στο τραπέζι του υπουργού Παιδείας Κ. Πιερρακάκη, μεταξύ των οποίων και Ανώτερες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΝ.Σ.Ε.Κ.).
Το σχέδιο νόμου, το οποίο βρίσκεται στο γραφείο του Κ. Πιερρακάκη για την τελική διαμόρφωση, εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο στο τέλος της άλλης εβδομάδας.
Στις ΑΝ.Σ.Ε.Κ. (ΙΕΚ) θα λειτουργούν δύο επιμέρους τομείς:
Α. Ο Τομέας Επαγγελματικής Κατάρτισης και
Β. Ο Τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής.
Ο τομέας Επαγγελματικής Κατάρτισης θα παρέχει:
- Προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης επιπέδου 5 του ΕΠΠ.
- Προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων, βραχείας διάρκειας, αποκλειστικά για τους μη πιστοποιημένους τελειόφοιτους επιπέδου 5 του ΕΠΠ.
- Προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών πρακτικής άσκησης των επιχειρήσεων υποδοχής.
Ο τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής θα προσφέρει:
- Υπηρεσίες συμβουλευτικής σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και σταδιοδρομίας στους καταρτιζόμενους. Καθιερώνονται προγραμματισμένες ατομικές συνεδρίες στην αρχή και στο τέλος κάθε εξαμήνου σπουδών.
- Υπηρεσίες διασύνδεσης με επιχειρήσεις υποδοχής και παρακολούθησης της εξέλιξης της πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων.
- Υπηρεσίες παρακολούθησης και υποστήριξης της σταδιοδρομίας των πιστοποιημένων αποφοίτων για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών από την ημερομηνία πιστοποίησης.
- Υπηρεσίες σύζευξης προσφοράς-ζήτησης σε τοπικές και κλαδικές αγορές εργασίας. Μέσω του Τομέα Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής συνάπτονται μνημόνια συνεργασίας και κατανόησης με τοπικές επιχειρήσεις, με τις οποίες αναπτύσσουν προνομιακές σχέσεις συνεργασίας.
Καθιερώνεται σήμα ποιότητας για επιχειρήσεις, το οποίο απονέμεται βάσει κριτηρίων σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό επίπεδο.
- Υπηρεσίες καθοδήγησης και συμβουλευτικής στην ανάπτυξη επιχειρηματικών δράσεων και εγχειρημάτων από καταρτιζόμενους και αποφοίτους.