εξαγωγές

Με αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες κυρίως μεταφοράς containers να συνεχίζουν να αποφεύγουν την Ερυθρά θάλασσα, οι ναύλοι στις γραμμές Ασίας – Ευρώπης έχουν εκτοξευτεί πάνω από 100%. Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης, την ίδια στιγμή, επιδεικνύουν νέα όπλα για τις επιθέσεις τους στα πλοία, όπως τα drones επιφανείας, με τα χρηματιστήρια πάντως να βλέπουν ευκαιρίες από την εξέλιξη αυτή στις μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίες καταγράφουν συνεχή άνοδο το τελευταίο διάστημα.

Η μετοχή της Maersk όπως τονίζει το capotal.gr από τις 10.500 δανικές κορόνες στα μέσα Δεκεμβρίου έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή στις 13.975 κορόνες. Η μετοχή της Cosco από τα 5,34 δολ. Χονγκ Κονγκ στις 13 Δεκεμβρίου ανέβηκε στα 5,71 δολ. και της Hapag Lloyd από τα 103,40 ευρώ στις 13 Δεκεμβρίου διαπραγματεύεται στα 170 ευρώ.

Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των πλοίων που διέρχονται από τη διώρυγα, καθώς και ο μέσος αριθμός των διελεύσεων έχει μειωθεί κατά 14% από τα μέσα Δεκεμβρίου 2023, σε περίπου 50 ημερήσιες διελεύσεις, δηλαδή σχεδόν 17% λιγότερες σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.

Η αναμενόμενη ανακοίνωση της Maersk ότι και εκείνη ανακατευθύνει τα πλοία της, επιλέγοντας να κάνει τον γύρο της Αφρικής πλέοντας από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αύξησε σημαντικά τα μίλια που κάνουν τα πλοία της στη νέα τους διαδρομή που είναι σχεδόν διπλάσια για την Ευρώπη. Αυτό δημιουργεί πρόσθετες καθυστερήσεις στις ημέρες παράδοσης, ενώ οδηγεί και σε μείωση της διαθέσιμης χωρητικότητας.

Για αυτό και η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει θετικό αντίκτυπο στις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων, με τον δείκτη FBX να σκαρφαλώνει στις 2.606 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη Νοεμβρίου 2022 και να σημειώνει σχεδόν 105% αύξηση από τις 5 Δεκεμβρίου 2023.

Το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία στην Ευρώπη, στη spot αγορά, εκτινάχθηκε μέχρι και 115% μέσα σε μια εβδομάδα, στη γραμμή Σαγκάη προς το Ρότερνταμ στα 3.577 δολ. ανά container 40 ποδών (feu), ενώ λίγο χαμηλότερα (ποσοστιαία) κατά 114% εκτινάχθηκε το κόστος μεταφοράς από τη Σαγκάη στη Γένοβα (στα 4.178 δολ.). Η τιμή spot από τη Σαγκάη προς τη Μεσόγειο έχει αυξηθεί στα 3.620 δολάρια ανά κουτί, δηλαδή 187% υψηλότερα σε σύγκριση με τις τιμές των αρχών Δεκεμβρίου. Ο σύνθετος δείκτης Drewry World Container Index αυξήθηκε στα 2.670 δολ και είναι μόλις τρία δολάρια χαμηλότερος από τον μέσο όρο της προηγούμενης δεκαετίας, ο οποίος αυξήθηκε την περίοδο της πανδημίας. Επίσης είναι ψηλότερα κατά 88% από τον μέσο όρο του 2019 (το τελευταίο έτος πριν από την πανδημία) που κινούνταν στα 1.420 δολ. ανά feu.