Δωρεάν και σε αφθονία οι σελίδες με πορνογραφικό περιεχόμενο
Δωρεάν και σε αφθονία οι σελίδες με πορνογραφικό περιεχόμενο

Καταστροφικά «μαθήματα» σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης μέσω πορνογραφικών σελίδων που διατίθενται δωρεάν και σε αφθονία στο διαδίκτυο, «διδάσκονται» παιδιά του δημοτικού στην Κρήτη που έχουν την πρώτη τους επαφή με την βιομηχανία του πορνό στα 11 χρόνια τους.

Για τις συνέπειες που υπάρχουν στην σωματική και ψυχική υγεία τους, μιλά στην «Π» η ειδική σε θέματα σεξουαλικής εκπαίδευσης κ.Μαργαρίτα Γερούκη , υπογραμμίζοντας ότι οι ενήλικες που φροντίζουν παιδιά είτε ως γονείς είτε ως εκπαιδευτικοί, έχουν καθήκον να παρακολουθούν τις εξελίξεις και να μαθαίνουν τρόπους για να τα προστατεύσουν.

Η συζήτηση με την κ.Γερούκη ακολουθεί:

-Τι ποσοστό παιδιών και ποιων ηλικιών, βλέπουν πορνό στο ίντερνετ στην Κρήτη;

Τα στοιχεία από την Ευρωπαϊκή ένωση δείχνουν ότι όλο και περισσότερα παιδιά σε όλο και μικρότερη ηλικία παρακολουθούν πορνογραφικό υλικό στο διαδίκτυο. Στη Μ. Βρετανία πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι ένα στα δέκα παιδιά ηλικίας εννέα ετών, έχει παρακολουθήσει τέτοιο υλικό.

Στην Ελλάδα η μέση ηλικία πρώτης έκθεσης στην πορνογραφία είναι τα έντεκα χρόνια. Είμαι σίγουρη και από τις συζητήσεις μου με παιδιά δημοτικού στην Κρήτη, ότι τα ίδια ισχύουν και εδώ. Με άλλα λόγια, κάπου στην Πέμπτη Δημοτικού τα παιδιά μας, είτε καταλάθος, είτε εξεπίτηδες, έχουν εκτεθεί σε πορνογραφικές εικόνες και βίντεο. Δυστυχώς, σε αυτές τις ηλικίες είναι κάτι σαν ντόμινο. Φέρνει ένα παιδί κάτι στο κινητό του και σε λίγες μέρες το έχει δει όλο το σχολείο.

Τα αγόρια, κυρίως τα έφηβα αγόρια, είναι πρωταθλητές στην παρακολούθηση πορνογραφίας. Γενικά, άτομα εφηβικής ηλικίας, περίπου το 70% – 80% των αγοριών 14-19 χρονών, επισκέπτονται πιο συστηματικά τέτοιες σελίδες. Τα έφηβα κορίτσια που παρακολουθούν πορνογραφικές σελίδες είναι λιγότερα. Επίσης, όπως εξομολογούνται κορίτσια γυμνάσιου και λυκείου, πολλές φορές παρακολουθούν τέτοιες ταινίες για να «ευχαριστήσουν» το αγόρι τους και όχι γιατί οι ίδιες το επιθυμούν.

-Όταν λέμε πορνογραφικό υλικό, τι μπορεί να είναι αυτό;

Πορνογραφικό θεωρείται γενικά υλικό που αποτυπώνει με άσεμνο τρόπο τα γεννητικά όργανα, το ανθρώπινο σώμα και την ερωτική δραστηριότητα, που έχει ως στόχο τον σεξουαλικό ερεθισμό. Μπορεί να είναι εικόνες, βίντεο, ηχητικό υλικό, κινούμενες εικόνες, κλπ. Διακρίνεται πολλές φορές από το ερωτικό υλικό, καθώς παρουσιάζει όλα τα παραπάνω με πολύ κοντινό, αδιάκριτο, ακραίο και βίαιο τρόπο.

-Το πορνό είναι πλέον δωρεάν και σε αφθονία στο διαδίκτυο, αυτός είναι ο λόγος που είναι τόσο διαδεδομένο ακόμη και στα παιδιά του δημοτικού;

Φυσικά, από τη μία μεριά η πληθώρα της προσφοράς πορνογραφικού υλικού και η εύκολη πρόσβαση στο Διαδίκτυο, τα δύο αυτά συνδέονται άλλωστε, κάνουν το φαινόμενο τόσο διαδεδομένο, ακόμη και στα παιδιά του δημοτικού. Από την άλλη μεριά η απουσία αντίλογου, δηλαδή η έλλειψη συστηματικής ολοκληρωμένης σεξουαλικής εκπαίδευσης στα σχολεία αφήνει τα παιδιά εκτεθειμένα και στον κίνδυνο της πορνογραφίας.

-Τα περισσότερα παιδιά από ότι φαίνεται «πλουτίζουν» τις γνώσεις τους για το σεξ μέσω των πορνογραφικών σελίδων.Αυτό τι επιπτώσεις έχει ή θα έχει, στην μετέπειτα σεξουαλική τους ζωή και γενικά στη ζωή τους;

Πολλές φορές τα παιδιά ξεκινούν να καταναλώνουν τέτοιο υλικό θεωρώντας το «παιχνίδι» ή «πλάκα». Λένε ότι πρόκειται για αστείο! Η αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζουν πόσο επικίνδυνο είναι, ειδικά στις παιδικές και εφηβικές ηλικίες, που δεν έχουν ούτε αναπτυγμένη κριτική σκέψη, ούτε φυσικά προσωπική, ερωτική εμπειρία. Όπως και αν ακούγεται, από κουβέντες με παιδιά της Γ’ Γυμνασίου στην Κρήτη, καταλάβαμε, ότι ένα στα τρία παρακολουθούσε πορνό γιατί νόμιζε ότι έτσι θα μάθει να «κάνει έρωτα».

Η κ.Μαργαρίτα Γερούκη, εκπαιδευτικός, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής για τη Σεξουαλική Εκπαίδευση – Παγκόσμιος Οργανισμός Σεξουαλικής Υγείας
Η κ.Μαργαρίτα Γερούκη, εκπαιδευτικός, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής για τη Σεξουαλική Εκπαίδευση – Παγκόσμιος Οργανισμός Σεξουαλικής Υγείας

Κανένας, δυστυχώς, δεν έχει ενημερώσει τα παιδιά μας, πόση πραγματικά ζημιά στη σωματική και ψυχική τους υγεία κάνει η έκθεση σε αυτό το υλικό, τόσο όσο αφορά την αυτό-εικόνα τους, δηλαδή πώς βλέπουν τον εαυτό τους και το σώμα τους, όσο και στις διαπροσωπικές τους σχέσεις, δηλαδή πώς βλέπουν τους άλλους ανθρώπους και πώς μπορούν να σχετιστούν ρομαντικά και ερωτικά, αργότερα, μαζί τους.

Δε θα μιλήσω για τις περιπτώσεις νέων που είναι εθισμένοι στην πορνογραφία. Δυστυχώς υπάρχουν και τέτοια στατιστικά. Θα μιλήσω για τα παιδιά που νομίζουν ότι αυτό που βλέπουν στις πορνό ταινίες είναι η πραγματική ανθρώπινη οικειότητα και επαφή και προσπαθούν να το αναπαράγουν και στις σχέσεις τους.

Υπάρχουν ερευνητικά στοιχεία που μιλούν για αύξηση της βίας στις νεανικές σχέσεις, για αύξηση μισογυνιστικών συμπεριφορών, για αδυναμία των νέων να αναπτύξουν συναισθηματικές σχέσεις, για την αντίληψη ότι ο έρωτας και η ερωτική σχέση είναι καταναλωτικό προϊόν. Τα είδαμε πρόσφατα όλα αυτά με το συγκλονιστικό περιστατικό στα Λιόσια και το βιασμό ενός μαθητή. Παιδιά σκηνοθετούσαν, παιδιά πρωταγωνιστούσαν και παιδιά παρακολουθούσαν! Τα παιδιά μας χάνουν την ευαισθησία και την ανθρωπιά τους και εμείς παραμένουμε απαθείς!

-Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί ξέρουν τι παρακολουθούν τα παιδιά ή εκπλήσσονται;

Συνήθως «πέφτουν από τα σύννεφα», κατά την προσφιλή μας τακτική στο άκουσμα δυσάρεστων στην Ελλάδα. Αλλά στην πραγματικότητα, έχω την αίσθηση, ότι ξέρουν. Απλά προσπαθούν να το κρύψουν «κάτω από το χαλί», επίσης προσφιλής μας τακτική στα δύσκολα. Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα θα πρέπει να κάνουν κάτι. Δηλαδή, να πάρουν πρωτοβουλίες, να επιμορφωθούν οι ίδιοι, να νιώσουν ενδυναμωμένοι και ασφαλείς για να συζητήσουν με τα παιδιά.

Να βγουν με άλλα λόγια από τη ζώνη ασφάλειάς τους. Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, αλλά στην περίπτωση της πορνογραφίας, είναι απαραίτητο αν θέλουμε να μεγαλώνουμε υγιή παιδιά.

Από την άλλη, δυστυχώς, έχουμε ακούσει και περιπτώσεις όπου οι ίδιοι οι γονείς (πατέρες) ενθαρρύνουν την κατανάλωση τέτοιου υλικού από τα αγόρια τους, πιστεύοντας ότι έτσι θα γίνουν «άνδρες».

Αυτό θα το ονομάζαμε, εγκληματική άγνοια!

-Τι προτείνετε να γίνει ώστε τα παιδιά να ενημερώνονται σωστά για το σεξ και τι πρέπει να κάνουν οι γονείς και οι δάσκαλοι αφού και εκείνοι δεν είναι εκπαιδευμένοι, ώστε να κάνουν τους εκπαιδευτές;

Οι ενήλικες που φροντίζουμε παιδιά είτε ως γονείς είτε ως εκπαιδευτικοί έχουμε καθήκον να παρακολουθούμε τις εξελίξεις και να μαθαίνουμε τρόπους να τα προστατεύσουμε. Στα πανεπιστήμια δε μας δίδαξαν για την πορνογραφία, αλλά αλίμονο αν ως εκπαιδευτικοί δεν αναζητούσαμε τρόπους να επιμορφωθούμε και με τη σειρά μας να ενημερώσουμε τα παιδιά και τους γονείς. Όταν κάναμε το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στο Πειραματικό Γυμνάσιο στο Ρέθυμνο, από το 2017, συζητήσαμε με τα παιδιά τι είναι η «βιομηχανία του πορνό».

Δεν γνώριζαν ούτε για την εκμετάλλευση ανθρώπων που κυριαρχεί στο χώρο αυτό, ούτε για τα δισεκατομμύρια που αποφέρει σε κάποιους, ούτε φυσικά για τις συνέπειες που έχει στην υγεία τους, με απλούστερο παράδειγμα το θέμα της προφύλαξης. Δε γνώριζαν καν ότι αυτά που βλέπουν στα πορνό δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Η εμπειρία μου στα σχολεία δείχνει ότι τα παιδιά χρειάζονται αυτές τις συζητήσεις και πολύ περισσότερο, ανταποκρίνονται θετικά όταν το σχολείο αναλάβει αυτή την πρωτοβουλία. Οι γονείς με τη σειρά τους θα μπορούσαν, αναγνωρίζοντας την ανάγκη επιμόρφωσης, να συζητήσουν με το σχολείο ενθαρρύνοντας τους/τις εκπαιδευτικούς να αναλάβουν μαθήματα σεξουαλικής εκπαίδευσης.

Ένα πάντως είναι σίγουρο, κάτω από το χαλί είναι σκοτεινά και βρώμικα.