Η ανανέωση διπλώματος οδήγησης σε ανθρώπους της Τρίτης Ηλικίας ήταν πάντα μια οδυνηρή υπόθεση. Το «λάδωμα» απευθείας στους γιατρούς, μέχρι πριν από δυο – τρεις δεκαετίες, προκειμένου οι υποψήφιοι να λάβουν τις πολυπόθητες γνωματεύσεις, ήταν εκ των ων ουκ άνευ. Οι ιατρικές εξετάσεις γίνονταν «στο πόδι» και όχι όλες… Οσο για οδήγηση – πορεία, ούτε λόγος.
Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση έχει γίνει πιο… κυριλέ. Οι υποψήφιοι δεν χρειάζεται να τρέχουν σε Υπουργεία και γιατρούς. Έναντι των Διευθύνσεων Μεταφορών σε όλη τη χώρα, που λειτουργούν ως παραρτήματα του αρμόδιου Υπουργείου, έχουν ανοίξει εδώ και τουλάχιστον μια δεκαπενταετία – μπορεί και περισσότερο καιρό – γραφεία γενικής εξυπηρέτησης. Οι ουρές που σχηματίζονται καθημερινά, ασύλληπτες. Τί κάνουν αυτά τα γραφεία; Από φωτοαντίγραφα μέχρι έκδοση και ανανέωση διπλωμάτων οδήγησης. Το μόνο που πρέπει να κάνει ο ενδιαφερόμενος είναι ένα τηλεφώνημα.
Γραφεία Εξυπηρέτησης αναλαμβάνουν ακόμη και τους… γιατρούς
«Για να σας ανανεώσουμε το δίπλωμά σας, χρειαζόμαστε την ταυτότητά σας, το δίπλωμα που έχει λήξει και 200 ευρώ. Όλα τα άλλα, γιατρούς, παράβολα, φωτογραφίες, και οτιδήποτε χρειαστεί, τα αναλαμβάνουμε εμείς», απαντά στο τηλέφωνο μια εξαιρετικά γλυκομίλητη κυρία.
Απ΄ αυτή τη συνομιλία γίνεται αντιληπτό ότι οι ενδιαφερόμενοι δεν χρειάζεται να εξεταστούν από γιατρούς. Ακόμη κι αν είναι περασμένης ηλικίας κι έχουν σοβαρά οφθαλμολογικά ή νευρολογικά προβλήματα, το δίπλωμά τους θα ανανεωθεί. Οι ίδιοι πρέπει να παραστούν μία φορά στο γραφείο εξυπηρετήσεων για τη λήψη φωτογραφιών και οι υπάλληλοι, ως άλλοι… γιατροί, κρίνουν αν πάσχουν, για παράδειγμα, από καταρράκτη και δίνουν το «πράσινο φως» για την ανανέωση του διπλώματος.
Διαγνώσεις εξ αποστάσεως
Το δεύτερο που επίσης γίνεται άμεσα αντιληπτό, και χρήζει σοβαρής διερεύνησης από την Πολιτεία, είναι η ύπαρξη γιατρών οι οποίοι συνεργάζονται με αυτά τα γραφεία και κάνουν διαγνώσεις εξ αποστάσεως με το αζημίωτο. Υπογράφουν ελαφρά τη καρδία βεβαιώσεις που δείχνουν ότι ο τάδε υπερήλικας δεν πάσχει από άνοια ή σοβαρό πρόβλημα όρασης.
Μόνιμη επωδός των υπερηλίκων είναι ότι τα περισσότερα ατυχήματα ή δυστυχήματα γίνονται από νέους οδηγούς, οι οποίοι οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ και αναπτύσσουν ταχύτητα. Και εν μέρει, ισχύει. Αυτό όμως, δεν τους απαλλάσσει από τις ευθύνες τους. Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι άνω των 80 ετών δεν πληρούν τις προϋποθέσεις οδήγησης οχήματος και εξαιτίας των «σκουριασμένων» αντανακλαστικών.
«Εδώ και χρόνια είναι τυπικότατοι οι έλεγχοι, γραφειοκρατικοί. Φωνάζουμε για το όριο ηλικίας, για το όριο ταχύτητας, την κατανάλωση αλκοόλ… Τίποτα δεν έχει γίνει. Η κατάσταση είναι πια απογοητευτική», δηλώνει στο ΒΗΜΑ ο Μανώλης Σταυρούλακης, μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα. Αξίζει να αναφερθεί ότι στον συγκεκριμένο σύλλογο συμμετέχουν, από το 2010, άνθρωποι οι οποίοι έχουν χάσει δικούς τους σε τροχαίο. «Δυστυχώς και με τον νέο ΚΟΚ δεν αλλάζει κάτι. Ζητάμε μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις. Είχαν πει ότι θα το κάνουν. Τώρα μας λένε ότι θα υπάρξει μεταβατικό στάδιο για ορισμένες περιοχές. Απ’ όπου και να το πιάσεις το θέμα είναι μια τραγωδία. Πρέπει να μπει φραγμός σε αυτή την αιματοχυσία που έχουμε στη χώρα», προσθέτει.
133 εγκαταλείψεις το 2024
Στοιχεία που δίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου, Γιώργος Κουβίδης, δείχνουν ότι το 2024 είχαμε 133 εγκαταλείψεις θυμάτων τροχαίου.
«Το 2021 οι εκπρόσωποι της Πολιτείας μάς έλεγαν ότι είχαν βάλει στόχο να μειώσουν μέχρι το 2030 τα τροχαία κατά 50%. Βάσει των δεδομένων, ο στόχος αυτός είναι ανέφικτος. Τα νούμερα δεν δείχνουν ιδιαίτερη πτωτική τάση. Μάλιστα, έχουμε φθάσει όλοι στο σημείο να αποδεχόμαστε αυτή την κατάσταση και έτσι να πορευόμαστε», αναφέρει.
Στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι το 2022 οι νεκροί από τροχαία δυστυχήματα ήταν 654, το 2023 ανήλθαν στους 637, και μέχρι τον Νοέμβριο του 2024 είχαν φθάσει τους 616. «Λογικά το 2024 θα έχει περισσότερους νεκρούς από το 2023», εκτιμά ο κ. Κουβίδης, αφού τα νούμερα του Δεκεμβρίου δεν έχουν ακόμη καταγραφεί, και διαπιστώνει: «Είναι φανερή η ανεπάρκεια της Πολιτείας να αντιμετωπίσει αυτό το τεράστιο πρόβλημα».
Πηγή: tovima.gr