πιερρακακης

«Θέλουμε το κράτος να πηγαίνει στον πολίτη, προτείνοντάς του εξατομικευμένες λύσεις» δηλώνει στην «Π» ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης. Σε μία αναλυτική συνέντευξη του, ο Υπουργός περιγράφει την εκθετική αύξηση ψηφιακών εφαρμογών για τους πολίτες, υπενθυμίζει πως 20 εκατομμύρια μπορούν να απορροφηθούν από την Κρήτη για την ανάπτυξη έξυπνων πόλεων, ενώ αναφέρεται ακόμα στην ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών και ειδικότερα της σταθερής τηλεφωνίας, όπου υπάρχουν δυνατότητες τεράστιας προόδου.

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης παράλληλα αναφέρεται στο μέλλον της ψηφιακής διακυβέρνησης, ενώ προαναγγέλλει νέες υπηρεσίες και εργαλεία που θα μπορέσουν να βοηθήσουν σημαντικά τον επαγγελματικό και κοινωνικό ιστό.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Ερ.: Η χώρα βρίσκεται πλέον σε ένα πολύ καλό επίπεδο αναφορικά με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Νέες εφαρμογές εισέρχονται στη ζωή μας για διευκόλυνση των πολιτών. Σε ποιο επίπεδο θεωρείτε ότι βρίσκεται η ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην Ελλάδα και ποια είναι τα βήματα που έπονται;

Απ.: Οι αριθμοί αποτυπώνουν το μέγεθος της προόδου που έχει συντελεστεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Όπως έχει πει και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η ψηφιακή πολιτική είναι κοινωνική πολιτική, μια πολιτική που πρέπει να έχει στο επίκεντρό της τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών. Με αυτό στον πυρήνα της φιλοσοφίας μας, προχωρήσαμε στην ανάπτυξη υπηρεσιών και εφαρμογών με πολιτοκεντρικό σχεδιασμό.

Έτσι, με την υλοποίηση του gov.gr και με την προσφορά από το Ελληνικό Δημόσιο ψηφιακών υπηρεσιών, οι πολίτες εξοικειώθηκαν με αυτές. Αποτέλεσμα είναι να αγκαλιάσουν τις ψηφιακές μας υπηρεσίες, και από τα 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές το 2018 να φτάσουμε στα 567 εκατομμύρια το 2021. Πρακτικά, δηλαδή, την περσινή χρονιά κάθε ενήλικος πολίτης γλίτωσε κατά μέσο όρο περισσότερες από 60 επισκέψεις σε δημόσιες υπηρεσίες.

Στόχος μας είναι η εκθετική αυτή πρόοδος να συνεχιστεί μέχρι το 2025, όταν και θα έχουν ολοκληρωθεί και τα μεγάλα ψηφιακά έργα του Ταμείου Ανάκαμψης. Και βέβαια, είμαστε απόλυτα συνειδητοποιημένοι ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός συνιστά ένα δυναμικό πεδίο, το οποίο εξελίσσεται διαρκώς. Όπως έχουμε δείξει στην πράξη, είμαστε πάντα έτοιμοι να παρεμβαίνουμε ανάλογα με τις εξελίξεις.

Ερ.: Με αυτό το άλμα στις ψηφιακές υπηρεσίες, συμπολίτες μας, ιδίως ηλικιωμένοι, αισθάνονται ότι δυσκολεύονται να ανταποκριθούν. Τι απαντάτε σε αυτό;

Απ.: Αποτελεί θεμελιώδη μας αρχή ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός πρέπει να προχωρήσει γρήγορα, χωρίς να αφήσουμε κανέναν πολίτη πίσω. Για τον λόγο αυτό, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στον όσο το δυνατόν απλούστερο σχεδιασμό των ψηφιακών υπηρεσιών και ταυτόχρονα φροντίζουμε να υπάρχουν εναλλακτικά φυσικά σημεία επαφής για όσους δεν διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες.

Το καλύτερο παράδειγμα της φιλοσοφίας μας αποτελεί το emvolio.gov.gr: δημιουργήσαμε ένα αμιγώς ψηφιακό σύστημα οργάνωσης του εμβολιασμού, από το κλείσιμο του ραντεβού μέχρι την έκδοση των πιστοποιητικών. Παράλληλα, όμως, αξιοποιήσαμε δημιουργικά τόσο τα ΚΕΠ, όσο και τα φαρμακεία, ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα σε όλους τους κατοίκους της χώρας να προγραμματίσουν γρήγορα και εύκολα τον εμβολιασμό τους, είτε χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή, είτε όχι. Στην πράξη μας εκπλήσσει η εξοικείωση που δείχνουν με την τεχνολογία πολλά άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.

Ερ.: Στην Κρήτη ειδικότερα γίνεται πολύς λόγος για τις λεγόμενες «Έξυπνες Πόλεις». Πόσο εύκολο ή δύσκολο πιστεύετε ότι είναι να λειτουργήσουν «Έξυπνες Πόλεις» στο νησί; Πόσο θα ευνοήσουν τους δημότες;

Απ.: Με το πρόγραμμα των «Έξυπνων Πόλεων» επιδιώκουμε να μεταφέρουμε την πρόοδο που καταγράψαμε την τελευταία τριετία ως κεντρικό κράτος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Για να το πετύχουμε αυτό δημιουργήσαμε έναν μεγάλο «κατάλογο» ψηφιακών έργων και δίνουμε σε κάθε Δήμο τη δυνατότητα να διαλέξει ποια από αυτά τα έργα ταιριάζουν στη στρατηγική του.

Είμαστε βέβαιοι ότι η Κρήτη θα ανταποκριθεί εξαιρετικά και σε αυτό το πρόγραμμα, απορροφώντας τα σχεδόν 20 εκατομμύρια ευρώ που προορίζονται για τους Δήμους της. Βασίζουμε αυτή μας τη βεβαιότητα τόσο στις εξαιρετικές επιδόσεις των τεχνολογικών φορέων του νησιού, όσο και στις ψηφιακές πρωτοβουλίες που ήδη έχουν λάβει αρκετοί Δήμοι και η Περιφέρεια Κρήτης, λειτουργώντας ως καλά παραδείγματα για όλη τη χώρα.

Ερ.: Σε ποιο τομέα θεωρείτε ότι έχουν προχωρήσει οι μεταρρυθμίσεις της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και σε ποιο τομέα θεωρείτε πως υπάρχουν σημεία βελτίωσης; Πού πιστεύετε ότι πάσχετε περισσότερο;

Απ.: Σίγουρα η μεγαλύτερη – και πιο εμφανής – πρόοδος έχει γίνει στις ψηφιακές υπηρεσίες, δηλαδή στη δυνατότητα των πολιτών να εξυπηρετούνται από το Δημόσιο χωρίς φυσική παρουσία, αλλά ψηφιακά, μέσα από το κινητό, το τάμπλετ ή τον υπολογιστή τους. Αυτό έγινε χάρη στο gov.gr, στο οποίο συγκεντρώσαμε αρχικά 501 υφιστάμενες ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου. Σήμερα έχουμε φτάσει στις 1.400, ουσιαστικά, δηλαδή, μιλάμε για παραπάνω από μια υπηρεσία την ημέρα κατά μέσο όρο.

Ένας τομέας στον οποίο η Ελλάδα έχει πολύ μεγάλες προοπτικές προόδου το αμέσως επόμενο διάστημα είναι οι τηλεπικοινωνίες και ειδικά η σταθερή τηλεφωνία. Ο σχεδιασμός μας προβλέπει ότι μέχρι το 2025, με τις κατάλληλες επενδύσεις και υποδομές που θα έχουν χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, το τηλεπικοινωνιακό τοπίο στη χώρα θα είναι τελείως διαφορετικό.

«Έρχονται νέες ψηφιακές υπηρεσίες»

Eρ.: Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον;

Ποιες είναι οι νέες υπηρεσίες που έρχονται; Απ.: Πιστεύω απόλυτα στο όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη για μια Ελλάδα ισχυρή, που θα κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία, αυτοπεποίθηση και σωφροσύνη. Συστατικό στοιχείο αυτής της Ελλάδας είναι ένα κράτος σύγχρονο, ψηφιακό, φιλικό προς τον πολίτη, αρωγός της επαγγελματικής και της επιχειρηματικής δραστηριότητας και της καινοτομίας. Και πάνω σε αυτό εργαζόμαστε καθημερινά.

Το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται να ανακοινώσουμε μια σειρά από νέες ψηφιακές υπηρεσίες που θα κάνουν την καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων καλύτερη. Και αναφέρομαι ενδεικτικά στη δυνατότητα αποθήκευσης της αστυνομικής ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης στο κινητό μας τηλέφωνο, αλλά και στην επέκταση των προληπτικών εξετάσεων. Θέλουμε το κράτος να πηγαίνει στον πολίτη, προτείνοντάς του εξατομικευμένες λύσεις και με το πρόγραμμα «Φώφη Γεννηματά» για τον καρκίνο του μαστού κάναμε ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Θα ακολουθήσουν και άλλα, με τα αμέσως επόμενα να είναι ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας, ο καρκίνος του παχέος εντέρου και καρδιαγγειακά νοσήματα.