Ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ

«Μέσα από τον «Μίτο» οι πολίτες πολύ σύντομα θα γνωρίζουν εκ των προτέρων πού θα πρέπει να απευθυνθούν και τι έγγραφα να προσκομίσουν, ενώ οι υπηρεσίες θα δεσμεύονται μέσω αυτού» δήλωσε μιλώντας στην «Π» ο πρώην  υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και υποψήφιος βουλευτής στην Α’ Αθήνας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης.

Στο περιθώριο της επίσκεψης του στην Κρήτη, ο Κυριάκος Πιερρακάκης μίλησε για τις εξελίξεις στις ψηφιακές τεχνολογίες, για την ψηφιοποίηση του Κράτους, τα προβλήματα που εξακολουθούν να υφίστανται, αλλά και για το διακύβευμα των εκλογών της 25ης Ιουνίου.

Ερ.: Ποια ήταν τα σημαντικότερα βήματα που έγιναν την προηγούμενη τετραετία στον ψηφιακό χώρο και κυρίως πόσο ευνοήθηκε ο μέσος πολίτης από αυτά;

Απ.: Η πρόοδός μας στον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι ένα απόλυτα μετρήσιμο μέγεθος, με βαθύ αποτύπωμα στην καθημερινότητα όλων των πολιτών. Αν έπρεπε να κωδικοποιήσουμε αυτή την πρόοδο σε ένα στοιχείο, αυτό πρέπει να είναι οι ψηφιακές συναλλαγές με το Δημόσιο. Με τον δείκτη αυτό μετράμε πόσες φορές ο πολίτης εξυπηρετήθηκε ψηφιακά ή τα μητρώα «μίλησαν» μεταξύ τους για να ανταλλάξουν ένα στοιχείο.

Το 2018 οι ψηφιακές συναλλαγές ήταν 8,8 εκατομμύρια – ουσιαστικά μιλούσαμε για κάτω από μία συναλλαγή ανά πολίτη κατά μέσο όρο. Το 2022 ο αριθμός αυτός ανήλθε σε 772 εκατομμύρια – και, αν συνυπολογίσουμε και τις φορολογικές συναλλαγές, τότε ξεπεράσαμε το 1,2 δισεκατομμύριο. Αυτό μεταφράζεται σε περισσότερες από εκατό ουρές τον χρόνο που μεσοσταθμικά δεν χρειάστηκε να περιμένει ο καθένας μας.

Όσο για τα ορόσημα αυτής της τετραετίας, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για πολλά: για το gov.gr που ξεκίνησε με 501 υπηρεσίες και σήμερα έχει ξεπεράσει τις 1.550, για το Gov.gr Wallet με το οποίο η χώρα πολιτογραφείται στο μέλλον, ωστόσο ως πιο σημαντική στιγμή θα ξεχώριζα το emvolio.gov.gr. Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ένα από τα καλύτερα συστήματα οργάνωσης εμβολιασμού, αμιγώς ψηφιακό και φιλικό για τον πολίτη.

Και αυτό είχε μια διπλή προστιθέμενη αξία: αρχικά βοήθησε τη χώρα να βγει γρηγορότερα από την πανδημία και αφετέρου έδωσε τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό το μήνυμα ότι η Ελλάδα μπορεί να πετυχαίνει, δίνοντας τις σωστές απαντήσεις στις νέες προκλήσεις που ανακύπτουν.

Ερ.: Η τεχνητή νοημοσύνη πλέον μπαίνει ακόμα και σε φθηνές συσκευές κινητών τηλεφώνων. Πώς θεωρείτε ότι θα ωφελήσει την Πολιτεία το επόμενο διάστημα; Πώς θα βοηθήσει τους πολίτες;

Απ.: Κάθε τεχνολογική εξέλιξη είναι από μόνη της ουδέτερη και επαφίεται σε εμάς να της δώσουμε θετικό ή αρνητικό πρόσημο. Σε ό,τι αφορά στην τεχνητή νοημοσύνη και ευρύτερα σε εκείνες τις αλλαγές που ονομάζουμε 4η Βιομηχανική Επανάσταση, αυτό που πιστεύουμε ότι θα κάνει τη διαφορά είναι ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα ενθαρρύνει την ανάπτυξη αυτών των εφαρμογών και ταυτόχρονα θα έχει στο επίκεντρό του τον άνθρωπο και την προστασία των δικαιωμάτων του.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, κινούμαστε σε δύο άξονες: αφενός συμμετέχουμε δυναμικά στη διαμόρφωση της νομοθεσίας για την Τεχνητή Νοημοσύνη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφετέρου ρυθμίζουμε εκ των προτέρων επιμέρους ζητήματα σε εθνικό επίπεδο, ώστε να μπορούμε να βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων. Στις προηγούμενες τρεις Βιομηχανικές Επαναστάσεις η Ελλάδα είχε τον ρόλο του παρατηρητή.

Σε αυτή που συντελείται στις μέρες μας, φιλοδοξούμε να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, προβάλλοντας τις αρχές και τις αξίες μας τόσο σε νομοθετικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο εφαρμογής τους στην πράξη.

Ερ.: Ενώ οι τεχνολογίες προχωρούν κι ενώ το δίκτυο 5G αναπτύσσεται, αυτή η εξέλιξη παραμένει εξέλιξη για λίγους και δυστυχώς είναι ακόμα ακριβή. Έχετε σκεφτεί δράσεις αναχαίτισης αυτών των δεδομένων;

Απ.: Είναι αλήθεια ότι οι χρεώσεις κινητής ήταν αρκετά υψηλές, όχι όμως τόσο όσο δείχνουν οι ονομαστικές τιμές. Ωστόσο, εμείς δεν μείναμε στις διαπιστώσεις, αλλά σε συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους πετύχαμε σημαντική αποκλιμάκωση μέσα στην περασμένη τετραετία. Μάλιστα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι τηλεπικοινωνίες ήταν ο μόνος κλάδος που καταγράφηκε πτώση τιμών μέσα στο 2021 και το 2022, χρονιές έντονων πληθωριστικών πιέσεων.

Σε αυτή την πτώση των τιμών συνέβαλε και το κράτος, καθώς σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών μειώσαμε οριζόντια το τέλος κινητής και καρτοκινητής στο 10% για όλους τους πολίτες, μηδενίζοντάς το για τους νέους μέχρι 30 ετών.

Ερ.: Ο πρωθυπουργός δεσμεύθηκε ως το τέλος της επόμενης τετραετίας να έχουμε ηλεκτρονική διακυβέρνηση σχεδόν παντού. Πόσο εφικτός θεωρείτε ότι είναι αυτός ο στόχος;

Απ.: Πράγματι, το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας προβλέπει την ψηφιοποίηση του συνόλου σχεδόν των αλληλεπιδράσεων του πολίτη με το κράτος σε ορίζοντα τετραετίας. Μιλάμε για περίπου 5.500 διαδικασίες, τις οποίες έχουμε χαρτογραφήσει μέσα από τον «Μίτο». Πρόκειται για έναν φιλόδοξο, αλλά απόλυτα εφικτό στόχο, καθώς έχουμε το σχέδιο, έχουμε τον μηχανισμό και, χάρη στο Ταμείο Ανάκαμψης, διαθέτουμε και τους πόρους ώστε να τον πετύχουμε.

Και η καλύτερη απόδειξη ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε αποτελεί η προηγούμενη τετραετία: από τις 501 ψηφιακές υπηρεσίες ξεπεράσαμε τις 1.550, ψηφιοποιώντας τις συχνότερες αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το κράτος. Όλα αυτά φαίνονταν μακρινά το 2019, όμως πλέον αποτελούν πραγματικότητα και κεκτημένο κάθε πολίτη. Και έτσι θα συνεχίσουμε – όχι μόνο στον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά σε κάθε τομέα πολιτικής, εφόσον οι πολίτες μας εμπιστευτούν στις 25 Ιουνίου.

Ερ.: Έχετε κάποιο τρόπο για να καλυφθούν τα «κενά» σε σχέση με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση; Για παράδειγμα, πολλές φορές αστυνομικοί δεν αναγνωρίζουν την ηλεκτρονική ταυτότητα ή υπηρεσίες δεν δέχονται την ψηφιακή υπογραφή πολιτών. Υπάρχει σχέδιο για τέτοιου τύπου ζητήματα;

Απ.: Όταν συντελείται μια αλλαγή μεγάλης κλίμακας, είναι αναμενόμενο να υπάρχουν ορισμένες αρρυθμίες μέχρι όλοι να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Το πιο σημαντικό είναι να στηριχθεί αυτή η μετάβαση, επιλύοντας τις μεμονωμένες περιπτώσεις. Αυτό κάναμε και στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: όποτε κάποιος πολίτης μας επισήμαινε ένα ζήτημα σαν αυτό που περιγράφετε, επικοινωνούσαμε με την υπηρεσία και ενημερώναμε για το τι ισχύει. Και το τελευταίο διάστημα αυτά τα φαινόμενα έχουν σχεδόν εξαλειφθεί.

Ωστόσο, δίνουμε παράλληλα έμφαση στην δημιουργία μηχανισμών που θα αυτοματοποιούν την επίλυση τέτοιων καταστάσεων. Και ένας τέτοιος μηχανισμός είναι ο Μίτος, το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, το οποίο όταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία θα αποτελεί δεσμευτικό εγχειρίδιο για κάθε υπηρεσία. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα γνωρίζει επακριβώς και εκ των προτέρων πού θα πρέπει να απευθυνθεί, τι δικαιολογητικά θα πρέπει να προσκομίσει και πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να διεκπεραιώσει μια συναλλαγή με το Δημόσιο.

 

Το διακύβευμα των εκλογών της 25ης Ιουνίου

Ερ.: Δεν θα μπορούσα να μην σας ρωτήσω για τις εκλογές. Ποιό είναι το διακύβευμα και ποιά η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας;

Απ.: Το διακύβευμα των εκλογών παραμένει ίδιο με τον Μάιο, κύριε Ζωράκη. Και είναι αν η Ελλάδα θα συνεχίσει να προοδεύει με μεταρρυθμίσεις και τομές με ορίζοντα το μέλλον ή αν θα επιστρέψει στις μάχες οπισθοφυλακής και στην αστάθεια.

Ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ ΣΤΗΝ «Π»
Σε αυτό το διακύβευμα οι πολίτες απάντησαν εμφατικά: είναι η πρώτη φορά στη Μεταπολίτευση που αυξάνονται τα ποσοστά και τον απόλυτο αριθμό ψήφων του κυβερνώντος κόμματος και ταυτόχρονα υποχωρεί σημαντικά η αξιωματική αντιπολίτευση. Αυτό συνέβη για δύο λόγους: αφενός γιατί η Νέα Δημοκρατία είναι το μόνο κόμμα που απευθύνθηκε στους πολίτες με όρους μέλλοντος και αφετέρου γιατί θεμελιώσαμε την αξιοπιστία μας από την περασμένη τετραετία.

Στις 25 Ιουνίου, όμως, οι κάλπες θα είναι άδειες και θα πρέπει οι πολίτες να επιλέξουν ξανά ποιος μπορεί να εγγυηθεί καλύτερα το κοινό μας μέλλον.

Η πρότασή μας, λοιπόν, είναι ότι πρέπει όλοι μαζί να πάμε σταθερά και τολμηρά μπροστά, χωρίς να αφήσουμε κανέναν πίσω. Και πιστεύω ότι οι πολίτες θα επιδοκιμάσουν ξανά την πρότασή μας, δίνοντάς μας ισχυρή εντολή διακυβέρνησης.