Κάποτε ο σχολικός εκφοβισμός ήταν… αναλογικός. Συμμαθητές κορόιδευαν ένα παιδί της τάξης μπροστά ή πίσω από την πλάτη του. Πλέον το bullying γίνεται ψηφιακό και μεταφέρεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όχι τόσο στο facebook που θεωρείται… για τους παππούδες, όσο στο Instagram και κυρίως το TikTok. Έτσι, ξεφεύγει από τα όρια του σχολείου και το θύμα εκτίθεται σε όλους του χρήστες του διαδικτύου!
Όπως λένε στην «Π» εκπαιδευτικοί, η τελευταία λέξη της μόδας είναι οι θύτες να τραβούν βίντεο από ντροπιαστικές στιγμές του θύματός τους και να το αναρτούν στο διαδίκτυο.
Η ρίζα του κακού ξεκινάει από το γεγονός πως παρόλο που είναι σαφές ότι τα κινητά στην τάξη απαγορεύονται, όλοι, κυρίως στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, τα χρησιμοποιούν.
Καθηγητής μαθηματικών αναφέρει πως το κινητό είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στο μάθημα, ο ίδιος ζητάει από τους μαθητές του να κάνουν εκεί πράξεις, όταν χρειάζεται.
Ωστόσο, όπως όλοι γνωρίζουν, η χρήση του δεν περιορίζεται εκεί. Πέρα από το προφανές, ότι μάθημα δε γίνεται όταν τα παιδιά ανταλλάζουν μηνύματα μεταξύ τους, μπορεί να αποτελέσει και ένα «όπλο» για κάποιον που θέλει να εκφοβίσει έναν συμμαθητή του. Υπάρχουν γνωστές περιπτώσεις διακίνησης βίντεο με ακατάλληλο περιεχόμενο ακόμα και στην Κρήτη.
Διευθύντρια Λυκείου ανέφερε στην «Π» πως αν ο νόμος εφαρμοστεί και αρχίσουν οι τιμωρίες για όσους έχουν μαζί τους κινητό, τότε θα πρέπει να αποβληθούν όλοι οι μαθητές αφού δεν υπάρχει πλέον παιδί χωρίς κινητό. Μάλιστα, κάποιες φορές οι καθηγητές βρίσκουν απέναντί τους τους γονείς των μαθητών, οι οποίοι αντιδρούν όταν μαθαίνουν πως κατασχέθηκε το κινητό του παιδιού τους.
Δυστυχώς, υπάρχουν και καθηγητές που απαντούν σε κλήσεις την ώρα του μαθήματος και, φυσικά, δίνουν το κακό παράδειγμα στα παιδιά, όπως αναφέρουν γονείς στην «Π».
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μία σημαντική προσπάθεια με την ένταξη ψυχολόγων και κοινωνιολόγων στα σχολεία. Ωστόσο, για παράδειγμα ένας ψυχολόγος μοιράζεται σε πολλά σχολεία. Έτσι δεν είναι πάντα παρών όταν τα παιδιά ίσως τον χρειάζονται και, όπως είναι λογικό, δεν προλαβαίνουν να αναπτυχθούν σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ των μαθητών και του ψυχολόγου, για να μπορέσει ένα παιδί να ανοίξει την καρδιά του και να μιλήσει για ό,τι το απασχολεί.
1 στα 3 παιδιά πέφτει θύμα bullying
Με την αφορμή της Πανελλήνιας Ημέρας κατά της Σχολικής Βίας και του Ενδοσχολικού Εκφοβισμού, το “Χαμόγελο του Παιδιού”, με την ενεργή συμμετοχή των έφηβων εθελοντών του, παρουσίασε τα ευρήματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε 2.293 παιδιά, τα στατιστικά στοιχεία που έχει συγκεντρώσει από τη γραμμή άμεσης παρέμβασης 1509 αλλά και τις προτάσεις των ίδιων των μαθητών-εθελοντών οι οποίοι μάλιστα υλοποίησαν πανελλαδική σχολική εκστρατεία ευαισθητοποίησης υπό τον τίτλο «Μίλα Τώρα».
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, «1 στα 3 παιδιά εκφοβίζεται από συμμαθητές του, ο σχολικός εκφοβισμός είναι φυλετικός, ενώ εκδηλώνεται περισσότερο εις βάρος κοριτσιών και φτωχών παιδιών».
Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι «τα παιδιά που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να καταστούν θύματα εκφοβισμού από συμμαθητές τους είναι καταρχήν όσα έχουν μεταναστεύσει στην Ελλάδα από άλλες χώρες, τα κορίτσια, τα παιδιά που βιώνουν υλική στέρηση και τα παιδιά που διαβιούν σε μονογονεϊκό νοικοκυριό με μητέρα» και, συνεπώς, τα παιδιά με αυτό το προφίλ πρέπει να λαμβάνουν ιδιαίτερη φροντίδα εντός του σχολικού περιβάλλοντος με βάση την αρχή της πρόληψης.
Ως προς τις πιο συχνές συμπεριφορές bullying, τα παιδιά απάντησαν ότι αυτές εκδηλώνονται με δύο τρόπους: «το να πειράζεις-κοροϊδεύεις κάποιον εξαιτίας της εξωτερικής του εμφάνισης» και «το να είσαι κακός με κάποιον κοροϊδεύοντάς τον, κάνοντας πλάκα εις βάρος του, ασκώντας του φυσική ή λεκτική βία περισσότερες από μια φορές». Οι συχνότερες επιλογές για να ζητήσουν βοήθεια είναι, με σειρά ιεράρχησης, οι κηδεμόνες, οι φίλοι/συμμαθητές και οι καθηγητές.