Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και ελπίδες τα σημερινά παιδιά να είναι καλύτεροι οδηγοί στο μέλλον από τους σημερινούς οδηγούς, πιστεύει ο πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ στην Κρήτη και υποδιοικητής της Τροχαίας Ηρακλείου, Στέλιος Καρακούδης, ο οποίος με συναδέλφους του «έχει οργώσει» τον νομό, για να ενημερώσει μαθητές σχολείων γύρω από θέματα οδικής ασφάλειας.
Ο κ. Καρακούδης σε συνέντευξή του στην «Π» απαντά μεταξύ άλλων στο ερώτημα εάν οι μελλοντικοί οδηγοί θα είναι καλύτεροι από τους οδηγούς του σήμερα, για τους στόχους του προγράμματος που έχει εκπονήσει η τοπική ΕΛ.ΑΣ και αφορούν την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχολείων, αλλά και το τι απαντούν οι αστυνομικοί σε παιδιά που με προτροπή των γονιών τους έχουν πιάσει ήδη το τιμόνι.
Από πότε ξεκίνησε το πρόγραμμα και πότε θα τελειώσει;
«Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ενημέρωσης για θέματα οδικής ασφάλειας σε μαθητές κάθε βαθμίδας της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στον νομό Ηρακλείου ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2017 για τη σχολική περίοδο 2017-2018 και συνεχίζεται και τη φετινή χρονιά σε όλα τα σχολεία του νομού μας. Το πρόγραμμα αυτό έγκειται στον σχεδιασμό που εκπονήσαμε ως υπηρεσία σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Αστυνομίας Ηρακλείου υπό την έγκριση της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κρήτης και στοχεύει στη σωστή διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς και στη διαμόρφωση ορθής κυκλοφοριακής συνείδησης και κουλτούρας για τους αυριανούς οδηγούς με απώτερο σκοπό τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στον τόπο μας».
Τι είναι αυτό για το οποίο μιλάτε στους μελλοντικούς οδηγούς;
«Υπάρχουν τρία διαφορετικά προγράμματα, ανάλογα με την ηλικία κάθε μαθητή. Το πρώτο πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας από Νηπιαγωγείο μέχρι Τρίτη Δημοτικού, το δεύτερο για μαθητές της Τετάρτης – Πέμπτης και Έκτης Δημοτικού και το τρίτο πρόγραμμα σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Στα δύο πρώτα προγράμματα αναλύονται οι σωστές πρακτικές που πρέπει ως χρήστες των οδών να ακολουθούμε, είτε κινούμαστε ως πεζοί, είτε ως αναβάτες σε ποδήλατο ή μηχανή είτε ως επιβάτες σε όχημα. Το τρίτο πρόγραμμα που απευθύνεται στους μεγαλύτερους μαθητές έχει τίτλο «Τροχαίο Ατύχημα: Προεκτάσεις και Συνέπειες».
Μέσα από αυτή την παρουσίαση γίνεται μία προσπάθεια ο-η κάθε μαθητής-τρια να διαισθανθεί τις προεκτάσεις και τις συνέπειες που μπορεί να έχει ένα τροχαίο δυστύχημα, «να μπει ο-η ίδιος-α στη θέση του θύματος», να αντιληφθεί τη σπουδαιότητα της χρήσης των μέσων παθητικής ασφάλειας και πόσο αυτά μπορούν να προστατεύσουν ακόμη και την ίδια τους τη ζωή, τους κινδύνους που ελλοχεύουν η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η ανάπτυξη μεγάλης ταχύτητας στο όχημα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ κ.λπ., μέσα από επιχειρήματα και παραδείγματα που προβάλλουμε καθ’ όλη τη διάρκεια. Με λίγα λόγια επιδιώκουμε να προβληματίσουμε, να ευαισθητοποιήσουμε και να “αφυπνίσουμε” το ακροατήριο».
Πόσα σχολεία έχετε επισκεφθεί και πόσοι μαθητές το έχουν παρακολουθήσει;
«Τη σχολική περίοδο 2017 – 2018 παρακολούθησαν τα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας του Τμήματος Τροχαίας Ηρακλείου συνολικά 56 σχολεία κάθε βαθμίδας ενώ φέτος ήδη το έχουν παρακολουθήσει 31 σχολεία. Και τα δύο αυτά χρόνια οι μαθητές που έχουν ενημερωθεί έχουν ξεπεράσει τους 8.000 μέχρι στιγμής».
Τι έχετε αποκομίσει από την επαφή σας με τους μαθητές;
«Αισθάνεσαι πολύ όμορφα όταν έρχεσαι κοντά στα παιδιά και προσπαθείς να τους μεταδώσεις κάποιες γνώσεις και εμπειρίες που έχεις αποκτήσει από τη δουλειά σου, πράγματα τα οποία μπορούν να τα βοηθήσουν στη ζωή τους. Τη μεγαλύτερη ικανοποίηση βέβαια την έχουμε λάβει από τους ίδιους τους γονείς των παιδιών και από την κριτική που έχουμε δεχθεί μετά από συζήτηση που επακολούθησε μεταξύ τους πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Αυτό και μόνο το γεγονός αποδεικνύει ότι τα παιδιά προβληματίζονται και σκέφτονται και αυτό είναι ενθαρρυντικό».
Υπάρχει ενδιαφέρον από τα παιδιά να μάθουν αυτά τα οποία τους λέτε;
«Και οι τρεις παρουσιάσεις είναι τόσο ενδιαφέρουσες που κρατούν το κοινό συνεχώς σε εγρήγορση. Το ενδιαφέρον είναι έντονο και αυτό φαίνεται καθόλη τη διάρκεια της παρουσίασης ιδίως από την προσήλωση των παιδιών αλλά και από τη συμμετοχή τους σε ερωτήσεις που τους απευθύνονται αλλά και που τα ίδια κάνουν. Έντονο ενδιαφέρον επίσης υπάρχει και από την πλευρά των σχολείων κρίνοντας από τα αιτήματα που δεχόμαστε καθημερινά στην υπηρεσία μας για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης δράσης στο χώρο τους και την ενημέρωση των μαθητών».
Ποια είναι τα ποιο συχνά ερωτήματα που σας θέτουν οι μαθητές;
«Τα ερωτήματα που θέτουν οι μαθητές είναι πάρα πολλά. Τα αγόρια μεγαλύτερης ηλικίας ζητούν να ενημερωθούν κυρίως για τις επιπτώσεις που προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για διάφορες παραβάσεις. Τα παιδιά του Δημοτικού κυρίως αρέσκονται να εξιστορούν γεγονότα που τα ίδια έχουν ζήσει.
Γενικότερα έχουν τεθεί ερωτήματα που έχουν να κάνουν με τη σωστή χρήση της ζώνης ασφαλείας, το ύψος που θα πρέπει να έχει κάθε άνθρωπος για να μην τον πνίξει η ζώνη ασφαλείας σε περίπτωση ατυχήματος, ερωτήματα σχετικά με τον σωστό τύπο και τις προδιαγραφές που θα πρέπει να έχει ένα προστατευτικό κράνος, για τα ελαστικά των οχημάτων και τον χρόνο ζωής τους κ.λπ.».
Βάσει στοιχείων φαίνεται ότι τα τροχαία αποτελούν «μάστιγα» για την Κρήτη. Οι επισκέψεις αυτές στα σχολεία είναι ικανές να δημιουργήσουν πιο ευσυνείδητους οδηγούς στο μέλλον;
«Από το 2010 μέχρι και σήμερα στην Περιφέρεια της Κρήτης υπάρχει μία σημαντική μείωση στον αριθμό των ατόμων που έχουν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε ποσοστό που αγγίζει το 30%. Για παράδειγμα ενώ το 2010 στην Κρήτη είχαμε 82 νεκρούς, το 2017 φθάσαμε να έχουμε 55, ενώ το 2018 είχαμε 58 νεκρούς.
Ομοίως και σαν χώρα τα τελευταία δέκα έτη έχουμε επιτύχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μείωσης των θανάσιμων τροχαίων ατυχημάτων (σε ποσοστό που αγγίζει το 52%) σε όλη την Ευρώπη, ωστόσο όμως, η Ελλάδα εξακολουθεί να κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε αριθμό θανάτων από οδικά ατυχήματα. Υπό το πρίσμα αυτό τα τροχαία, ναι, αποτελούν μάστιγα για τον τόπο μας. Συνεπώς υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης ακόμη και αυτό προσπαθούμε να επιτύχουμε μέσα από κάθε μας ενέργεια».
Έχετε συναντήσει παιδιά, στα οποία, αν και είναι σε μικρή ηλικία οι γονείς τους έχουν δώσει ήδη να κρατήσουν το τιμόνι; Αν ναι, πώς το αντιμετωπίζετε αυτό;
«Κυρίως στην ενδοχώρα πολλοί γονείς και ιδίως οι πατεράδες μαθαίνουν στους γιους τους να οδηγούν οχήματα σε πολύ μικρή ηλικία, εκτιμώντας εσφαλμένα ότι κατά αυτόν τον τρόπο τα αγόρια τους από παιδιά γίνονται σιγά – σιγά άντρες.
Σε κάθε περίπτωση ενημερώνουμε τα παιδιά για τις επιπτώσεις που έχει κάποιος εφόσον ως οδηγός εμπλακεί σε ένα τροχαίο ατύχημα ενώ δεν έχει δίπλωμα. Σε συντρέχουσα -ή μη γένοιτο- περίπτωση, η ασφαλιστική εταιρεία δεν θα καλύψει τον οδηγό και εφόσον το κόστος της προκληθείσας ζημιάς είναι αρκετά μεγάλο, η ίδια η οικογένειά του θα αντιμετωπίσει τεράστιο οικονομικό πρόβλημα για την αποζημίωση και την αποκατάσταση της ζημιάς».