«Μπαλάκι» στους Δήμους η κατάργηση των σχολικών επιτροπών

Την  κατάργηση των σχολικών επιτροπών και  μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στους Δήμους από τον ερχόμενο Ιούνιο,προβλέπεται με  άρθρο σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών.

Από τις 29 Ιουνίου 2024 θα σταματήσει -όπως τονίζει το  alfavita.gr-  η λειτουργία των περισσότερων από 600 σχολικών επιτροπών και των δημοτικών επιτροπών και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται στους οικείους δήμους, με τα όποια προβλήματα προκύψουν, να εμφανιστούν στα σχολεία από το επόμενο σχολικό έτος.

Ωστόσο ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης με διάταξη που κατέθεσε στη Βουλή, θέσπισε εξαίρεση από την κατάργηση για σχολικές επιτροπές σε δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά περισσότερες από εκατό (100) σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή στους μεγάλους Δήμους.

Και προχτές, με διευκρινίσεις για το ζήτημα που  εξέδωσε ο αναπληρωτής υπουργος Εσωτερικών κ.Θ.Λιβάνιος, πετάει το «μπαλάκι» σε όσους Δήμους εμπίπτουν στη δυνατότητα υπό προϋποθέσεις που παρέχει ο Νόμος (παρ. 5 του άρθρου 28 του ν. 5056/2023) κι έχουν τη βούληση να διατηρήσουν τις σχολικές επιτροπές τους, να αποστείλουν πριν την 31η.3.2024 στις οικείες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις την προβλεπόμενη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

Μεγάλοι Δήμοι αλλά δύο ταχυτήτων

Επίσης ζητά από όσους Δήμους δεν εμπίπτουν στην ανωτέρω ρύθμιση ή εμπίπτουν αλλά δεν κάνουν χρήση της δυνατότητας διατήρησης των σχολικών τους επιτροπών, να αποστείλουν πριν την 30η.6.2024 στις οικείες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις όλα τα απαραίτητα στοιχεία των σχολικών επιτροπών τους (συστατικές πράξεις του κάθε ν.π.δ.δ. και τροποποιήσεις τους ) που αυτοδικαίως καταργούνται. Με απλά λόγια, θα δημιουργηθούν μεγάλοι Δήμοι δύο ταχυτήτων, όσοι θα διατηρήσουν σχολικές επιτροπές και όσοι θα τις καταργήσουν, όπως προβλέπεται να γίνει με όλους τους μικρότερους δήμους.

Η κυβέρνηση φαίνεται να ενοχλείται από το γεγονός ότι στις σχολικές επιτροπές συμμετέχουν με δικαίωμα ψήφου διευθυντές των σχολείων, εκπρόσωποι των γονέων και εκπρόσωποι των μαθητών, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι αλλάζει η κύρια ευθύνη του δήμου στις πιστώσεις για τα σχολεία.

Θέλει λοιπόν να καταργήσει ακόμα και τα  στοιχειώδη κριτήρια των σχολικών επιτροπών στην κατανομή των πιστώσεων, όπως αυτά του αριθμού των μαθητών, των τμημάτων, των αιθουσών, των γυμναστηρίων, των αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, των εργαστηρίων, των βιβλιοθηκών κ.λ.π., αλλά και την παλαιότητα των κτιρίων, καθώς και τις ειδικότερες ανάγκες των σχολικών μονάδων.

Σύμφωνα με την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών, σε τέτοιες συνθήκες χάνεται κάθε είδους αναλογία και ισότητα στο μοίρασμα των πιστώσεων, πράγμα που θα οδηγήσει σε αυθαιρεσίες και κάθε είδους συναλλαγές και πιέσεις προς τις διευθύνσεις των σχολείων. Καταργείται κάθε στοιχειώδης συνέχεια, διαφάνεια και έλεγχος στην κατανομή πιστώσεων που μπορούσε να αξιοποιηθεί από τους μαζικούς φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας στην διερεύνηση και αγωνιστική διεκδίκηση της κάλυψης των αναγκών των σχολείων.

Ποιός θα βγάλει το «φίδι από την τρύπα»;

Το υπουργείο   μεταβιβάζει τις αρμοδιότητες τους στους διευθυντές των σχολείων, δίνοντας τους,όπως αναφέρει το alfavita.gr-  ποσά που περισσότερο αντιστοιχούν σε χαρτζιλίκι σε σχέση με τις ανάγκες του σχολείου, αφήνοντας τους να βγάλουν το φίδι από την τρύπα. Μάλιστα τους αναθέτει να διενεργούν με απόλυτη ευθύνη τους άπειρες αρμοδιότητες από τεχνικές βλάβες πάσης φύσεως συντηρήσεις μηχανημάτων και εξοπλισμού και ορίζονται ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΟΛΟΓΟΙ όλων των οικονομικών στοιχείων. Οι αρμοδιότητες του δήμου περιορίζονται στην προμήθεια πετρελαίου και στις επισκευές μεγάλης κλίμακας, καθότι τα σχολεία αποτελούν περιουσία του Δήμου).

“Τέτοιες ενέργειες δεν βοηθούν την αποκέντρωση των εξουσιών και την συμμέτοχη της τοπικής κοινωνίας στα κοινά. Αντίθετα αφήνεται σε μια μικρή ομάδα να διαχειρίζεται τεράστια ποσά χωρίς να γνωρίζει τις πραγματικές και ειδικές ανάγκες – συνθήκες, του κάθε σχολείου π.χ. σχολεία με μαθητές από φτωχές οικογένειες, με μαθητές από αποκλεισμένες κοινωνικά ομάδες κ.α. Με λίγα λόγια αφαιρείται από τους πολίτες, τους εκπροσώπους των γονέων και των Εκπαιδευτικών, ο έλεγχος, η συμμετοχή και η παρέμβαση τους…

Στην ίδια κατεύθυνση καταργούν τις Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας (ΔΕΠ) μεταβιβάζοντας τις αρμοδιότητές τους στα δημοτικά συμβούλια”.

Εκπαιδευτικοί

Σύμφωνα εξάλλου με την Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών (ΠΕΚ) η απόφαση αυτή:

  1. Οδηγεί σε υπερσυγκεντρωτισμό αφού μεταφέρει όλες τις σχετικές αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο, που ειδικά σε περιπτώσεις μεγάλων Δήμων με πολλές σχολικές μονάδες είναι βέβαιο ότι δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν.
  2. Καταργεί τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας σε ένα σημαντικό όργανο διαχείρισης των αναγκών των σχολείων, αφού με το ισχύον πλαίσιο στη σχολική επιτροπή συμμετείχαν Διευθυντές σχολείων καθώς και εκπρόσωποι γονέων αλλά και μαθητών (στην περίπτωση της Β/θμιας).
  3. Καθιστά πιο αδιαφανή τη διαχείριση των οικονομικών πόρων.
  4. Φορτώνει με ακόμη περισσότερη γραφειοκρατία και διοικητική δουλειά τα σχολεία (που στερούνται διοικητικής υποστήριξης) και ειδικότερα τους διευθυντές τους οποίους καθιστά υπόλογους πάγιας προκαταβολής. Πράγμα που σημαίνει υποχρεωτική δήλωση πόθεν έσχες, απευθείας ελέγχους από το Ελεγκτικό Συνέδριο και καταλογισμό ευθυνών σε περίπτωση λαθών.