Η επικοινωνία μου με συμμαθητές μου μέσω των ποιημάτων που μας δίδαξε η Ντιάνα γέννησε τον πρώτο μου έρωτα, τους πρώτους μου προβληματισμούς και αμφισβητήσεις, το πρώτο άνθος της προσωπικής μου δημιουργίας
-Παντελής Καλογεράκης
Πιστεύουν στην αγνότητα της εποχής μας και τον ρομαντισμό της, εξάλλου, κάθε εποχή έχει παιδιά χαρούμενα που ονειρεύονται.
Ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης επιστρέφουν στο Ηράκλειο μετά από δυο χρόνια για να μας αφηγηθούν το ταξίδι τους. Μιλούν στην «Π» για την καθηγήτριά τους που «έφυγε» πρόωρα, Ντιάνα Μανουρά, το ρόλο που παίζει η ποίηση στη ζωή τους και το μονοπάτι που έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν, και ας ακούν της Σειρήνες…
Η παράσταση που παρουσιάζουν την ερχόμενη Τετάρτη 7 Αυγούστου στις 9 το βράδυ στο κηποθέατρο “Μ. Χατζιδάκις” έχει ως σημείο αναφοράς μελοποιημένα ποιήματα που περιλαμβάνει το άλμπουμ «ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ» και «ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΞΕΝΟ».
Μαζί τους στο πιάνο και στο ακορντεόν θα είναι ο Χάρης Σταυρακάκης.
Η συνέντευξη που παραχώρησαν στην «Π» έχει ως εξής:
Θα ξεκινήσω λίγο ανάποδα τη συνέντευξη, δεν μπορώ να μη σας ζητήσω ένα σχόλιο για τη Ντιάνα Μανουρά, στη μνήμη της οποίας είναι αφιερωμένη η εκδήλωση. Τι σήμαινε για εσάς η παρουσία της;
Παντελής Καλογεράκης: «Η Ντιάνα με έμαθε να αγαπάω την ποίηση, να αντιλαμβάνομαι την τέχνη ως ένα υψηλό καθήκον και να καταπιάνομαι με τα ποιήματα χωρίς ίχνος σοβαροφάνειας. Θυμάμαι να μας μιλάει για την Μαρία Φαραντούρη και θυμάμαι όταν γνώρισα την Μαρία πώς είδα την Ντιάνα στα μάτια της. Θυμάμαι αυτά τα χρόνια στο Λύκειο που την είχαμε καθηγήτρια όπου ασχοληθήκαμε με τα ποιήματα των Μήνα Δημάκη και Άρη Δικταίου, και πολλών άλλων, του Μιχάλη Γκανά, του Οδυσσέα Ελύτη, ως τα ευτυχέστερα σχολικά μου χρόνια, η επικοινωνία μου με συμμαθητές μου μέσω των ποιημάτων που μας δίδαξε η Ντιάνα, γέννησε τον πρώτο μου έρωτα, τους πρώτους μου προβληματισμούς και αμφισβητήσεις, το πρώτο άνθος της προσωπικής μου δημιουργίας.
Η Ντιάνα ήταν ο πρώτος άνθρωπος που μου μίλησε για το ντουέντε, οι συμβουλές της είναι γραμμένες στην καρδιά μου και είναι για τα καλά η ψυχή της ριζωμένη μέσα μου. Το ποίημα του Μάνου Χατζιδάκι «Καληνύχτα» που τραγουδάμε στις παραστάσεις μας, σε μουσική του αδελφού μου, την φέρνει κυριολεκτικά δίπλα μου κάθε φορά».
Μιχάλης Καλογεράκης: «Η Ντιάνα υπήρξε πηγή για εμένα, ένα παράθυρο με θέα. Ο Ελύτης γράφει “Στον Παράδεισο έχω σημαδέψει ένα νησί, Απαράλλαχτο εσύ”. Αυτό το νησί είναι η Ντιάνα».
Πότε και πώς μπήκε η ποίηση στη ζωή σας;
Π.Κ. «Η ποίηση εμφανίστηκε στη ζωή μας από μόνη της. Θυμάμαι ένα περιστατικό όπου γύρω στα 14 είμαστε στο χωριό και μαζεύουμε τα Χριστούγεννα ελιές. Στο διάλειμμα για κολατσιό, με το Μιχάλη βρήκαμε στο σπίτι μια ποιητική συλλογή του Σεφέρη και διαβάζαμε τα ποιήματα σαν ένα τρελό ημερολόγιο κάποιου ξένου».
Μ.Κ. «Το θυμάμαι πολύ έντονα αυτό που αναφέρει ο Παντελής. Μπήκε η ποίηση από παντού στη ζωή μας, από πολύ νωρίς. Οι γονείς διάβαζαν ποίηση, η Ντιάνα μάς δίδαξε πώς να την διαβάζουμε χωρίς να της προσθέτουμε βαρύγδουπες αντιλήψεις, η έντονη σχέση μου με τον Παντελή μάς ένωσε σε αυτήν την περιέργεια να καταλάβουμε τι οδήγησε τον Νίτσε και τον Γκανά και τον Ρίτσο και τον Νερούδα να γράψουν όσα έγραψαν».
Σε μικρότερη ηλικία, ως έφηβοι, τι μουσική ακούγατε; Η ροκ, η ποπ, η χιπ χοπ είχαν θέση στη ζωή σας;
Π.Κ. «Στο Δημοτικό και Γυμνάσιο θυμάμαι να ακούω Σαββόπουλο και να χορεύουμε με τον Μιχάλη στο σαλόνι με το «Φορτηγό». Στο Λύκειο άκουγα Beatles, Janis Joplin, ήταν η αγαπημένη μου, άκουγα ελληνική ροκ. Από ποπ άκουγα ABBA και Mika. Θυμάμαι ωστόσο στην Τρίτη Λυκείου να ακούω Laura Marling και να ερωτεύομαι».
Μ.Κ. «Janis Joplin άκουγα αρκετά από την Ροκ σκηνή, κυρίως όμως άκουγα Σαββόπουλο, Θανάση Παπακωνσταντίνου, Μάρθα Φριντζήλα, Φοίβο Δεληβοριά. Πάντως από μικρή ηλικία η μουσική για μένα είχε άμεση σχέση με τη δημιουργία».
Αισθάνομαι ότι είστε “εραστές” μιας άλλης εποχής, πιο ρομαντικής, ίσως. Θεωρείτε πως οι περασμένες δεκαετίες ήταν πιο αγνές ή είναι απλώς ένας μύθος κι αυτός;
Π.Κ. «Πιστεύω στην αγνότητα της εποχής μας και στον ρομαντισμό της. Μόνο που θεωρώ πως χρειάζεται μια πιο γενναία ποιητικοποίηση των στιγμών. Η ταχύτητα του σήμερα είναι χαώδης και διασπαστική, ωστόσο είμαι βέβαιος πως οι άνθρωποι βαθιά μέσα τους είναι πάντα έτοιμοι να ανοίξουν και να ακούσουν».
Μ.Κ. «Δεν πιστεύω ότι βρίσκομαι σε μια άλλη εποχή, πιο ρομαντική, άλλωστε θεωρώ πως δεν υπάρχουν εποχές πιο ρομαντικές από άλλες. Ίσως κάποτε να έδινε ο κόσμος περισσότερο χρόνο στο να βιώσει από ό,τι στο να καταναλώσει. Δεν νομίζω να ήταν πιο αγνά τα πράγματα παλιότερα, μπορεί να ήταν πιο απλά, αλλά και τότε ο κόσμος πεινούσε ή πέθαινε άδικα, κάθε εποχή όμως έχει παιδιά χαρούμενα που ονειρεύονται».
Πώς φαντάζεστε την πορεία σας τα επόμενα δέκα χρόνια; Θα χωρίσουν οι δρόμοι σας, θα ακούσετε τις Σειρήνες ή δε θα ξεφύγετε από το μονοπάτι που επιλέξατε να ακολουθείτε;
Π.Κ. «Οι δρόμοι μας δεν χωρίζουν. Δεν γίνεται αυτό. Οι παραπόταμοι είναι μέσα στο σχέδιο αλλά το δέλτα μας πάντα θα είναι η ποίηση και στην ποίηση είμαστε μαζί. Τις Σειρήνες τις ακούς αναπόφευκτα από ό,τι θυμάμαι, ωστόσο εδώ θα είμαστε και εσείς θα βγάλετε το συμπέρασμα, αν θα ξεφύγουμε ή όχι. Μια φορά πάντως, σας διαβεβαιώ, το μονοπάτι μας είναι γεμάτο με πανέμορφες Σειρήνες, με φανταστικές φωνές και είμαστε πολύ χαρούμενοι».
Μ.Κ. «Το μονοπάτι αφού το επιλέξεις είναι το μονοπάτι σου, τις Σειρήνες προσωπικά χαίρομαι να τις ακούω γιατί κι αυτές κάτι έχουν να μου δώσουν, οι δρόμοι μας με τον Παντελή δεν χωρίζουν διότι είναι στην ουσία ο ίδιος δρόμος που τον διασχίζουμε μαζί. Σε δέκα χρόνια από σήμερα ελπίζω να συνεχίζω να κάνω αυτό που κάνω και τώρα, με αρτιότερη τεχνική, μεγαλύτερη ωριμότητα και δίπλα σπουδαίους ανθρώπους».
Κοινή πορεία για τα δύο αδέλφια
Ο Μιχάλης και ο Παντελής Kαλογεράκης είναι δύο νέοι μουσικοί από τo Ηράκλειο Κρήτης που μελοποιούν ποιητικό λόγο. Εμφανίστηκαν και διακρίθηκαν στην 4η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου.
Το 2016 κυκλοφόρησε η πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά τους με τίτλο «ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ» που περιέχει μελοποιημένα ποιήματα των: Μιχάλη Γκανά, Γκρέγκορυ Κόρσο, Μηνά Δημάκη, Γιάννη Ευθυμιάδη, Πάμπλο Νερούδα, Ντίνου Σιώτη, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Πάουλ Τσέλαν, Φερνάντο Πεσσόα, Τζελαλαντίν Ρουμί με τη συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη.
Το Δεκέμβριο 2017 εκδόθηκε μία νέα δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Κάτι Παράξενο» σε σύνθεση Μιχάλη Καλογεράκη πάνω σε ποίηση με ερμηνευτή τον νέο ταλαντούχο Απόστολο Κίτσο, συμμετέχει ερμηνευτικά ο Παντελής Καλογεράκης και η Έλλη Πασπαλά.
Το καλοκαίρι του 2017 συμμετείχαν στην παράσταση του Θοδωρή Γκόνη στο Φεστιβάλ Αθηνών «Εθνικός κήπος–Περίπατος μαθητείας και αλητείας» με τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και την Ελένη Κοκκίδου (22-26 Ιουνίου), ενώ οι δυο τους, παράλληλα με τις εμφανίσεις τους στο πλευρό της Μαρίας Φαραντούρη, πραγματοποίησαν παραστάσεις στο 60ο Φεστιβάλ Φιλίππων στη Καβάλα, στη Καστοριά, Αθήνα και Ηράκλειο.
Τον Οκτώβρη του 2017 συνεχίζουν τις εμφανίσεις τους σε διάφορους χώρους στην Αθήνα όπως στον Ιανό, στο Café του Νομισματικού Μουσείου, στην Οικία Κατακουζηνού ενώ τραγούδησαν στην τελετή λήξης του 3ου Διεθνές Φεστιβάλ ποίησης (Σεπτέμβριος 2017) στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη.
Την ίδια περίοδο η σκηνοθέτης Μαρία Γιαννούλη δημιούργησε ένα ντοκιμαντέρ για τα δυο αδέλφια για λογαριασμό της ΕΡΤ με τίτλο: «Εις αύριον τα σπουδαία».
Το καλοκαίρι του 2018 συνεχίζουν στην παράσταση του Θοδωρή Γκόνη στο Φεστιβάλ Αθηνών «Εθνικός κήπος–Περίπατος μαθητείας και αλητείας» ενώ συμμετέχουν στο Φεστιβάλ Δελφών 2018 όπου τους αναθέτει ο καλλιτεχνικός διευθυντής Δημήτρης Μαραμής να µελοποιήσουν ποίηση του Άγγελου Σικελιανού και πιο συγκεκριμένα τα ποιήματα: Στ’ Όσιου Λουκά το µοναστήρι | Η αυτοκτονία του Ατζεσιβάνο | Αναδυοµένη (23 & 24 Ιουνίου 2018).
Τα Χριστούγεννα του 2018 πραγματοποιήθηκε στην Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου με μεγάλη επιτυχία η μουσική παράσταση «Κάτι Παράξενο» που βασίστηκε στα δύο άλμπουμ που κυκλοφορούν. Η παράσταση ήταν sold out και αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επανάληψή της, στον ίδιο χώρο, τον Απρίλιο (12/4/2019). O Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης έχουν συνεργαστεί με τον Μιχάλη Γκανά, τον Νίκο Μοσχοβάκο, τον Γιώργο Χρονά, τον Ντίνο Σιώτη, την Κατερίνα Αγγελάκη – Ρουκ και άλλους ποιητές σε ποιητικές παρουσιάσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Ναύπλιο και Κρήτη.