Από την πρώτη κιόλας νύχτα της 25ης Φεβρουαρίου που έγινε η σύσκεψη για τις ζημιές από τη θεομηνία στην Αντιπεριφέρεια Χανίων, επισημάναμε από κοινού με τον δήμαρχο Αποκορώνου αλλά και παρευρισκόμενους πολίτες στον αρμόδιο υπουργό κ. Σπίρτζη, τη σοβαρότητα του προβλήματος της καθίζησης του ΒΟΑΚ στα Μεγάλα Χωράφια καθώς και την ανάγκη εξεύρεσης προσωρινής λύσης για κίνηση σε δύο λωρίδες. Τονίσαμε το επείγον της παρέμβασης πριν αυξηθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος και δημιουργηθούν πολύ σοβαρά προβλήματα στη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών από και προς τα Χανιά.
Παρά το γεγονός ότι το έργο αυτό ήταν αρμοδιότητα του ΥΠΟΜΕΔΙ που είχε ήδη αναθέσει τη μελέτη αποκατάστασης, πρότεινα μετά από επιτόπιο έλεγχο μια λύση προσωρινή για σηματοδότηση δύο λωρίδων κυκλοφορίας χαμηλής ταχύτητας με χρήση και του ρείθρου. Με δεδομένη την έλλειψη ενδιαφέροντος από πλευράς ΟΑΚ για συνεργασία, δεσμεύτηκα προσωπικά κατά την έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αποκορώνου ότι η Περιφέρεια Κρήτης θα αναθέσει μελέτη, και ότι συνολικά μέχρι την υλοποίηση του έργου θα απαιτηθεί περίπου ένα δεκαήμερο. Ενώ είχαμε προχωρήσει τη διαδικασία ανάθεσης της μελέτης, ο μελετητής στον οποίο το ΥΠΟΜΕΔΙ είχε αναθέσει τη μελέτη αποκατάστασης, επικοινώνησε μαζί μου και μου ανέφερε ότι έχει σχεδόν έτοιμη μια μελέτη για προσωρινή αντιμετώπιση του προβλήματος στη συγκεκριμένη θέση. Μου διευκρίνισε μάλιστα ότι δεν επιθυμούσε αμοιβή και απλά ήθελε να την προσφέρει στην Περιφέρεια.
Εμείς βέβαια σταματήσαμε κάθε άλλη ενέργεια σε αναμονή της μελέτης αυτής που ουδέποτε μας κοινοποιήθηκε, και διαβάσαμε απλά τις δηλώσεις του Διευθύνοντα Συμβούλου του ΟΑΚ κ. Καζάση στα Χανιώτικα Νέα στις 10/4/2019 ότι την εν λόγω μελέτη την έχουν ήδη υποβάλλει για έγκριση στο αρμόδιο Υπουργείο (ΥΠΟΜΕΔΙ).
Όπως δήλωσε ο κ. Καζάσης, προκειμένου να εφαρμοστεί η προσωρινή λύση για δύο ρεύματα κυκλοφορίας χαμηλής ταχύτητας, απαιτείται μια παρέμβαση ενίσχυσης του πρανούς, με δεδομένο ότι οι εργαστηριακές αναλύσεις των δειγμάτων των γεωτρήσεων που έγιναν αμέσως σχεδόν μετά την κατάρρευση δεν πληρούσαν έναν συντελεστή ασφαλείας για την αναμενόμενη διπλή φόρτιση. Με απλά λόγια όταν θα είχαμε δύο σειρές οχημάτων να κινούνται ταυτόχρονα, το συνολικό τους βάρος δεν διασφάλιζε ότι δεν θα πέσει και ο υπόλοιπος δρόμος με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των διερχομένων.
Η λύση που εξετάστηκε δεν είναι βέβαια αυτή ακριβώς που εγώ είχα προτείνει, με δεδομένο ότι ο μελετητής αρνήθηκε να χρησιμοποιήσει το ρείθρο πλάτους 1,2 έως 1,5μ, που μετατόπιζε τα φορτία νοτιότερα προς το σταθερό έδαφος και πιθανότατα πληρούσε τον συντελεστή ασφαλείας, πλην όμως δεν έγινε αποδεκτή για τους δικούς του (τεχνικούς θέλω να πιστεύω) όρους. Για την ιστορία, χάθηκαν στα γρανάζια της αθάνατης ελληνικής γραφειοκρατίας αρκετές μέρες μέχρις ότου βρεθεί ο αρμόδιος φορέας που θα την εγκρίνει (ΥΠΟΜΕΔΙ, ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ ή ΟΑΚ) και βέβαια δοκιμάστηκε σκληρά και η υπομονή όλων μας, ιδίως αυτών που κατ ανάγκη διέρχονται καθημερινά σχεδόν από εκεί.
Το σημαντικό είναι ότι το Υπουργείο τελικώς ανέθεσε το έργο σε έμπειρη τεχνική εταιρεία η οποία έχει ήδη ξεκινήσει επισκευάζοντας ή μετακινώντας τα δίκτυα ύδρευσης, άρδευσης και οπτικών ινών που βρέθηκαν θαμμένα στο πρανές. Στη συνέχεια θα κάνει τις εργασίες ενίσχυσης του πρανούς που προβλέπονται από την μελέτη προσωρινής κυκλοφοριακής αποκατάστασης (προβλεπόμενος χρόνος 6 έως 7 ημέρες) και αμέσως μετά με νέα σήμανση θα δοθούν οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας, ενώ ο ανάδοχος θα μπορεί να εργάζεται απρόσκοπτα στην κατασκευή του κυρίως έργου αποκατάστασης που θα απαιτήσει 2 με 3 μήνες.
Όσο και να φαίνεται οξύμωρο θεωρώ ότι, για τα ελληνικά δεδομένα πάντοτε, τα πράγματα προχώρησαν αρκετά γρήγορα και εκτός απροόπτου σε λίγες μέρες θα έχουμε κυκλοφορία σε δύο ρεύματα μειωμένης ταχύτητας, χωρίς την ανάγκη παρουσίας στο σημείο αστυνομικής δύναμης της τροχαίας του ΒΟΑΚ που με πυκνή παρουσία, συνέβαλαν αποφασιστικά στην αποκατάσταση της κυκλοφορίας τις δύσκολες μέρες και ώρες από το Πάσχα μέχρι και σήμερα. Μετά τα παραπάνω έχω την άποψη ότι κάποια παράπονα και διαμαρτυρίες για ευθύνες της Περιφέρειας Κρήτης στο ζήτημα των Μεγάλων Χωραφιών δεν έχουν καμιά απολύτως βάση, γιατί από την πρώτη μέρα μέχρι και σήμερα ούτε είχαμε και ούτε μας εκχωρήθηκε κάποια αρμοδιότητα.
Αντίθετα η Περιφέρεια Κρήτης επιχείρησε ουσιαστικά «να βάλει την κεφαλή της εκεί που δεν χωρεί» στην προσπάθειά της να ξεπεράσει τις γνωστές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις της δημόσιας διοίκησης και να δώσει ένα τέλος στην ταλαιπωρία των χιλιάδων ανθρώπων που διέρχονται καθημερινά από τα Μεγάλα Χωράφια.
ΥΓ: Για τις συνεχείς πιέσεις και τις καθημερινές παρεμβάσεις προς το αρμόδιο Υπουργείο από τον Περιφερειάρχη, από εμάς εδώ στα Χανιά αλλά και από τα στελέχη του ΟΑΚ δεν θέλω να επεκταθώ, θεωρώ όμως ότι καταφέραμε να τους μεταδώσουμε τα άγχη μας και την αγωνία μας, ώστε να ξεφύγουν κι αυτοί από τους συνήθεις ρυθμούς τους στις διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων έργων.
Παράλληλα όμως το έργο στα Μεγάλα Χωράφια σε σύγκριση με το έργο αποκατάστασης της Γέφυρας Κερίτη στον Πλατανιά που κατασκεύασε σε χρόνο ρεκόρ η Περιφέρεια και παραδόθηκε ήδη στην κυκλοφορία, είναι μια τρανή απόδειξη για την αξία της αποκέντρωσης πόρων και αρμοδιοτήτων, για γρήγορες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις προς όφελος των πολιτών και της ανάπτυξης.
*Ο Νίκος Καλογερής είναι αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Ενέργειας Περιφέρειας Κρήτης