Με τη θετική γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας παραπέμπονται στην τελική κρίση του Υπουργικού Συμβουλίου προς διορισμό τους στην Επιτροπή Ανταγωνισμού οι προτεινόμενοι Ιωάννης Λιανός (για τη θέση του προέδρου), Καλλιόπη Μπενετάτου (για τη θέση της αντιπροέδρου) και Μαρία Ιωαννίδου και η Μαριάννα Ράντου (ως τακτικά μέλη-εισηγητές).
Υπέρ της εισήγησης του αρμόδιου υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, για την τοποθέτηση των τεσσάρων αυτών προσώπων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ψήφισαν τα 10 μέλη της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής από την πλευρά της πλειοψηφίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ αποχώρησε από τη διαδικασία έκφρασης γνώμης, ενώ συμμετείχε καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης. Τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης (ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25) τοποθετήθηκαν με το «παρών».
Εισηγούμενος στην Επιτροπή τους υποψήφιους, ο αρμόδιος υπουργός επικέντρωσε στο γεγονός ότι οι τρεις εκ των τεσσάρων (ο κ. Λιανός, η κ. Ράντου και η κ. Ιωαννίδου) εγκατέλειψαν την καριέρα τους στο εξωτερικό και τις πολύ μεγαλύτερες αποδοχές τους για να παράσχουν τις υπηρεσίες τους στην πατρίδα τους, έκανε λόγο για τα λαμπρά βιογραφικά τους και την εξειδίκευσή τους στον τομέα, ενώ τόνισε ότι η κ. Μπενετάτου θα εισφέρει στην ανεξάρτητη Αρχή την πολυετή εμπειρία της στον χώρο.
Ο κ. Γεωργιάδης έκανε ειδική αναφορά στην περίπτωση της Μαριάννας Ράντου χαρακτηρίζοντας «αδιανόητο» να επιχειρείται η δημιουργία εντυπώσεων τόσο από τη Βασιλική Θάνου όσο και τον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη (ο οποίος κατέθεσε σχετική ερώτηση προς την Κομισιόν) για δήθεν ασυμβίβαστο της υποψήφιας επειδή ο πατέρας της τυγχάνει αντιπρόεδρος του ΣτΕ και μάλιστα σε τμήμα που δεν έχει καμία σχέση με τον Ανταγωνισμό, ενώ η θητεία του λήγει σε λίγους μήνες. Ο κ. Γεωργιάδης έκανε λόγο για ξεκάθαρη προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων σε βάρος των ίδιων των θεσμών εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ και ζήτησε να υπάρξει πολιτική καταδίκη «αυτού του αίσχους», όπως είπε. Ειδικώς για την κ. Θάνου είπε πως είναι τουλάχιστον «γραφικό» να επιλέγει να παρουσιάζεται ως «έκπτωτη πρόεδρος», όταν έχει περάσει από τα αξιώματα της πρωθυπουργίας και της προεδρίας του Αρείου Πάγου κι αυτό σε μια προσπάθεια «θυματοποίησής της».
Υπόθεση Θάνου
Ο υπουργός Ανάπτυξης απάντησε και στον ισχυρισμό ότι κάτι τέτοιο μπορεί να αποτελέσει παράγοντα επηρεασμού της απόφασης επί της αίτησης ακυρώσεως της κ. Θάνου στο ΣτΕ, καθώς και στον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Λάππα, που κατηγόρησε τον υπουργό Ανάπτυξης και την κυβέρνηση για «υποκρισία» με αιχμή την όλη διαδικασία. «Δείτε τώρα, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, τι θα πει υποκρισία», είπε ο Άδ. Γεωργιάδης και ανέφερε συγκεκριμένα ότι η κ. Θάνου είχε μία μήνυση από τον επιχειρηματία Βγενόπουλο ότι ζήτησε χρήματα για να βγάλει ευνοϊκή απόφαση.
Συνέχισε ότι την καταγγελία αυτού του επιχειρηματία την έθεσε στο αρχείο επί προεδρίας της κ. Θάνου, η εισαγγελέας κ. Ζαΐρη, η οποία με μία ψήφο διαφορά (αυτή της κ. Θάνου) διορίστηκε σε μια επίζηλη θέση του κράτους, για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
«Άρα μπορεί ένας κακόβουλος να πει ότι η υπόθεση της κ. Θάνου τέθηκε στο αρχείο με αντάλλαγμα μια θέση. Δεν το λέω εγώ, αλλά μιας και το θέτει η κ. Θάνου, μήπως θα άξιζε τον κόπο η ηγεσία της Δικαιοσύνης να ανασύρει από το αρχείο και να δούμε μήπως υπάρχει κάτι τέτοιο;
Γιατί ξέρετε τι με προβληματίζει; Για να το λέει η κ. Θάνου πάει να πει ότι το έχει κάνει, το έχει δει να συμβαίνει. Αλλιώς πώς το σκέφτηκε; Αυτήν υπερασπίζεστε. Αυτήν είχατε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ως δήθεν μη έχουσα πολιτική επιρροή κι έρχεστε κι εδώ και βλέπετε τέσσερις υποψήφιους-διαμάντια για τους οποίους δεν έχει κανείς να πει τίποτα.
Εγώ δεν θα μπω σε εικασίες όπως η κ. Θάνου. Θα εξακολουθήσω να πιστεύω στους θεσμούς και να υποθέτω ότι δικαίως η κ. Ζαΐρη έθεσε στο αρχείο τη μήνυση του αείμνηστου Βγενόπουλου και ότι αυτό δεν ήταν προϊόν επηρεασμού ούτε συναλλαγής. Κατά τον ίδιο τρόπο θα εξακολουθήσω να εμπιστεύομαι απολύτως το ΣτΕ ότι αδέκαστα θα κρίνει την αίτηση ακυρώσεως που νομίμως έχει δικαίωμα να κάνει η κ. Θάνου για να υπερασπιστεί τα δικαιώματά της και να κριθεί όπως όλων των Ελλήνων πολιτών, αρμοδίως από τα δικαστήρια.
Αυτό όμως σε καμία απολύτως περίπτωση δεν αναιρεί τον ψόγο προς τον ΣΥΡΙΖΑ για την προσπάθειά του φεύγοντας από την εξουσία να εξακολουθήσει να ελέγχει την Επιτροπή Ανταγωνισμού και βεβαίως δεν αναιρεί το άριστο των τεσσάρων προτεινόμενων προσώπων», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Το “όχι” του ΣΥΡΙΖΑ
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος εξήγησε τη στάση του κόμματός του να απέχει από την έκφραση γνώμης των προτεινόμενων προσώπων, μιλώντας για ρύθμιση αντισυνταγματική και αντίθετη στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Όπως υποστήριξε, πρόκειται για ρύθμιση «φωτογραφική», γιατί εισάγει κριτήρια χωρίς αυτά να τα επεκτείνει σε άλλες Αρχές -και μόνο για να αντιμετωπίσει την περίπτωση της κ. Θάνου- καθώς και γιατί έχει χαρακτηριστικά αναδρομικότητας και εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα στο θέμα του ανταγωνισμού. Ο κ. Κατρούγκαλος έθεσε ακόμη προς τον κ. Γεωργιάδη το ερώτημα αν έχει υπόψη του συγκεκριμένα θέματα που να αποδεικνύουν ότι η κ. Θάνου ξέφυγε από τα καθήκοντά της.
«Βγάζουμε την κ. Θάνου διότι ήταν ΣΥΡΙΖΑ, όπως θα βγάζαμε και οποιονδήποτε άλλον αν ήταν ΝΔ, διότι το πνεύμα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας είναι να μην έχει ίχνος πολιτικής επιρροής οποιοδήποτε στέλεχος της ανεξάρτητης αρχής. Τη βγάλαμε επειδή δεν επιτρέπεται να υπάρχει πρόσωπο που θα μπορούσε να ταυτιστεί με ένα πολιτικό κόμμα -και της ΝΔ συμπεριλαμβανομένης.
Γι’ αυτό και χαίρομαι διότι σε αυτή τη συνεδρίαση ξοδέψαμε το μεγάλο μέρος του χρόνου για πολιτικά ζητήματα αλλά ουδείς προσπάθησε να πει ότι κάποιο από τα προτεινόμενα πρόσωπα έχει οποιαδήποτε σχέση με οποιοδήποτε κόμμα. Σεβόμενοι πλήρως το Σύνταγμα, τους νόμους του κράτους, την Ευρωπαϊκή Οδηγία επιλέξαμε πρόσωπα υπεράνω πάσης υποψίας και κριτικής» ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης.
Αντίδραση και για την ψήφο των ομογενών
Αντιδρά ο ΣΥΡΙΖΑ στην προωθούμενη ρύθμιση για την ψήφο των ομογενών. Όπως αναφέρει η Αυγή στο πρωτοσέλιδό της, το κόλπο της κυβέρνησης προβλέπει την αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών, μέσα από τη μαζική εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους αποδήμων τρίτης και τέταρτης γενιάς.
Η Αυγή ερμηνεύει τη δήλωση του υπουργού Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου για το «δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων σε όλη τη Γη» καθώς και τη δήλωσή του στη Βουλή, ότι «τα παιδιά των Ελλήνων είναι Έλληνες πολίτες, όπου κι αν γεννιούνται», σαν την πρόθεση της κυβέρνησης να εγγράψει στους εκλογικούς καταλόγους της χώρας τους Ελληνες όλης της γής και τα παιδιά τους και τα παιδιά των παιδιών τους.
Ο ΣΥΡΙΖΑ διαφωνεί και με την ισοτιμία της ψήφου και παραδόξως και με την επιστολική ψήφο, σημειώνοντας ότι «μπορεί να υποκρύπτουν προθέσεις κομματικής “εργαλειοποίησης” του εκλογικού δικαιώματος των αποδήμων».
Όπως αναφέρει το κύριο άρθρο της Αυγής, «αν η Ν.Δ. θέλει να προχωρήσει συναινετικά, ας υιοθετήσει το πόρισμα της προηγούμενης κυβέρνησης, που προτείνει ορθολογικές λύσεις για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού. Ή ας καλέσει τα άλλα κόμματα σε διαβούλευση».
Και προσθέτει ότι «αυτά τα εκβιαστικά, του τύπου “δεν πιστεύω να υπάρξει ελληνικό κόμμα που δεν θα ψηφίσει”, θυμίζουν την πατριδοκάπηλη εθνικοφροσύνη της ΕΡΕ. Τα κόμματα θα κάνουν αυτό που νομίζουν. Κριτήριο του πατριωτισμού τους δεν είναι η συναίνεση στα μικροπολιτικά σχέδια του Μητσοτάκη και του Θεοδωρικάκου».
Ποιο είναι το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ, στο σχέδιο που είχε ετοιμάσει αλλά δεν έφερε ποτέ στη Βουλή, δεν ήθελε η ψήφος των ομογενών να προσμετράται στον συνολικό αποτέλεσμα των εκλογών. Υποστηρίζει ότι πρέπει να θεσπιστεί ένας συγκεκριμένος αριθμός εδρών στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας.
«Η λύση αυτή επιλέχτηκε γιατί δεν μπορεί ο Έλληνας από την Αστόρια να ψηφίζει για τον βουλευτή στη Χίο, αλλά θα μπορεί να εκλέγει βουλευτή Επικρατείας», όπως είχε πεί ο Ηλίας Νικολακόπουλος.
Έτσι λοιπόν προτείνει έδρες των βουλευτών Επικρατείας να αυξηθούν από 12 στις 15 και οι Έλληνες ψηφοφόροι που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους στις κατά τόπους διπλωματικές Αρχές, να ψηφίζουν μόνο γι’ αυτούς, σαν να είναι λίστα, χωρίς δηλαδή να βάζουν σταυρούς. Η ψηφοφορία θα διεξάγεται στις έδρες των κατά τόπους διπλωματικών Αρχών.
Επίσης προβλέπεται ότι «οι έδρες που πρόκειται να κατανεμηθούν βάσει των αποτελεσμάτων των εκτός επικρατείας εκλογικών τμημάτων είναι τουλάχιστον τρεις (3) αν ο αριθμός των εγγεγραμμένων είναι κάτω από εκατόν ογδόντα χιλιάδες (180.000) και αυξάνονται κατά μία (1) για κάθε εξήντα χιλιάδες (60.000) επιπλέον εγγεγραμμένους, με ανώτατο όριο τις δώδεκα (12) έδρες. Οι υπόλοιπες έδρες κατανέμονται βάσει των αποτελεσμάτων των εντός επικρατείας εκλογικών τμημάτων”.