Τρεις μόλις ημέρες μετά από την επίσημη έναρξη διανομής του πετρελαίου θέρμανσης στα νοικοκυριά ήταν αρκετές προκειμένου διυλιστήρια, εταιρείες και κυβέρνηση να αρχίσουν «διορθωτικές» κινήσεις.
Την πρώτη «σοβαρή» διορθωτική κίνηση προς όφελος καταναλωτών, αλλά και πρατηριούχων, έκανε η εταιρεία HELLENiQ ENERGY, που αποτελεί τη μετεξέλιξη των «Ελληνικών Πετρελαίων» η οποία κι έδωσε έκπτωση στο λίτρο στην τιμή διυλιστηρίου στα 6 λεπτά. Το παράδειγμα της ακολούθησε και η Motor Oil, με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων να ευχαριστούν τις δύο εταιρείες για τις προσπάθειες που κάνουν να περιορίσουν τις τιμές στα καύσιμα.
Την ίδια ώρα, οι εταιρείες πώλησης καυσίμων έχουν ήδη ανακοινώσει συγκεκριμένες εκπτώσεις και οφέλη στην περίπτωση αγοράς πετρελαίου θέρμανσης με κάρτα, στο πλαίσιο των οποίων δίνονται κάποιες εκπτώσεις της τάξεως του 5 % ανά παραγγελία ή κάποιοι πόντοι που μεταφράζονται στη συνέχεια σε χρήματα.
Κι όλα αυτά, ενώ η κυβέρνηση έχει ανοίξει ήδη τη συζήτηση για την συνέχεια της επιδότησης των 25 λεπτών ανά λίτρο και μετά τον Δεκέμβριο του 2022. Η κυβέρνηση επεξεργάζεται παράλληλα την παροχή επιδόματος και για το πετρέλαιο κίνησης, προκειμένου να αναχαιτιστεί η πολύ άσχημη κατάσταση που επικρατεί στην αγορά.
Ενώ όμως πραγματοποιούνται μια σειρά από κινήσεις προκειμένου να ανασχεθεί η ακρίβεια στην αγορά, οι καταναλωτές – τουλάχιστον για το Ηράκλειο – διαπιστώνουν με μια επίσκεψη στο παρατηρητήριο των τιμών ότι για να αγοράσουν πετρέλαιο θέρμανσης θα πρέπει να πληρώσουν 1.49 ανά λίτρο κατά μέσο όρο τη δεδομένη στιγμή.
Στο παρατηρητήριο υπάρχουν και πολύ χαμηλότερες τιμές της τάξεως του 1.41, ωστόσο αφορούν σε αγορές ποσοτήτων μεγαλύτερες του τόνου και ελεύθερα πρατήρια καυσίμων, από τα οποία παραμένει άγνωστη η ποιότητα και το είδος του καυσίμου. Στο μεταξύ, οι τόσο μεγάλες διακυμάνσεις δεν μπορούν παρά να προβληματίσουν, αφού θεωρείται τουλάχιστον περίεργο σε μια αγορά όπως του Ηρακλείου να παρουσιάζονται τόσο μεγάλες διαφορές στις τιμές.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, μια τιμή που αγγίζει το 1.50 ευρώ ανά λίτρο δεν μπορεί παρά να θεωρείται απαγορευτική για τα περισσότερα νοικοκυριά, ενώ δημιουργεί και τεράστια προβλήματα στις πολυκατοικίες και ειδικότερα στις μεγαλύτερες.
Με βάση τις υφιστάμενες συνθήκες, στις περισσότερες πολυκατοικίες φαίνεται πως δεν θα υπάρξουν συμφωνίες για μαζική αγορά πετρελαίου, οπότε και ενοικιαστές ή ιδιοκτήτες θα πρέπει να αναζητήσουν άλλες μεθόδους θέρμανσης για τον χειμώνα που έρχεται. Ανεξάρτητα όμως από πολυκατοικίες ή μονοκατοικίες, η ζήτηση στο πετρέλαιο εξακολουθεί να παραμένει μηδενική, με τους καταναλωτές να περιμένουν νέες, διορθωτικές κινήσεις απ’ όλες τις πλευρές προτού αγοράσουν πετρέλαιο θέρμανσης.
Την ίδια ώρα, σοβαρά ερωτηματικά υπάρχουν σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου κίνησης, το οποίο ακολούθησε μια τρομακτική κούρσα ανόδου, χωρίς να υπάρχει κανένας ουσιαστικός λόγος. Κι αυτό γιατί, σε διάστημα μερικών μηνών, η τιμή του έφθασε να είναι ίδια ή και υψηλότερη από τις αμόλυβδης βενζίνης, χωρίς να έχει διαφοροποιηθεί η διεθνής συγκυρία και χωρίς να έχουν αλλάξει τα δεδομένα των φόρων.
Ακόμα κι αν συνυπολογιστεί στη διαφορά που διαμορφώνεται και το ύψος του επιδόματος που υπολογίζεται σε 15 λεπτά ανά λίτρο, πάλι δεν μπορεί να δικαιολογηθεί λογικά η τόσο μεγάλη εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου. Οι διεθνείς αναλυτές υποστηρίζουν πως η διαφορά όντως υπάρχει και δικαιολογείται εξαιτίας των αυξήσεων στις τιμές του φυσικού αερίου που είχαν ως αποτέλεσμα να συμπαρασύρουν προς τα πάνω και την τιμή του diesel κίνησης.