Ο εμπνευστής του βιωματικού σεμιναρίου γνωριμίας με τον ρυθμό, κ. Γιάννης Παπατζανής που εφαρμόζεται ήδη ως πυλώνας εθνικής στρατηγικής από το Υπουργείο Παιδείας της Σουηδίας

Ένας μουσικός καταφέρνει να θέσει την εκπαίδευση πέρα από τα στενά της όρια και να μυήσει δασκάλους, καθηγητές, φοιτητές και επαγγελματίες υγείας στην τέχνη του ρυθμού.

Η επιτυχία του προγράμματος είναι τέτοια που εφαρμόζεται ήδη ως πυλώνας εθνικής στρατηγικής από το Υπουργείο Παιδείας της Σουηδίας για το διάστημα 2018-2021 σε συνεργασία με το Εργαστήρι Ψυχολογίας & Ειδικής Αγωγής και με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών ιδρυμάτων από την Αγγλία, την Κύπρο και τη Σουηδία.

Ο εμπνευστής του βιωματικού σεμιναρίου γνωριμίας με τον ρυθμό, κ. Γιάννης Παπατζανής, μιλά στην «Π» για το πρόγραμμα, που υλοποιείται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με την στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, και αναμένεται να διευρυνθεί και σε άλλες πληθυσμιακές ομάδες.

 

Ο κ. Γιάννης Παπατζανής
«Πρόκειται στην ουσία για ένα “ζωντανό εργαστήριο”, όπου δίνονται αφορμές για έκφραση, πειραματισμό και νέες ιδέες», περιγράφει ο εμπνευστής του προγράμματος, κ. Γιάννης Παπατζανής

Μας… ζήλεψαν οι Σουηδοί

«Η τέχνη του ρυθμού ως πρόγραμμα κατάφερε μέχρι τώρα να δημιουργήσει τις συνθήκες στο να ξαναδούμε την εκπαίδευση και το σχολείο έξω από τα στενά πλαίσια που ορίζει συστηματικά η επίσημη πολιτεία.

Να γίνουν κουβέντες με αφορμή τον μουσικό ρυθμό, να αντιληφθούμε από κοινού πόσο σημαντικό είναι να ακούσουμε τους εκπαιδευτικούς καταρχάς και εν συνεχεία και εκείνοι να ακούσουν νέες ιδέες σε σχέση με την προσωπική τους ανάπτυξη μέσω της καλλιέργειας της μουσικής τους αντίληψης», αναφέρει ο κ. Παπατζανής.

Μέχρι σήμερα έχουν παρακολουθήσει το σεμινάριο 867 άτομα σε τρεις περιφερειακές ενότητες της Κρήτης, Ηράκλειο, Ρέθυμνο και Χανιά, και έχουν συνεργαστεί σε αυτό 27 διακεκριμένοι καλλιτέχνες.

«Πρόκειται στην ουσία για ένα “ζωντανό εργαστήριο”, όπου δίνονται αφορμές για έκφραση, πειραματισμό και νέες ιδέες. Ο κεντρικός πυρήνας των εργαστηρίων είναι ο ρυθμός αλλά η “ολιστική διάστασή” του μέσα στην εκπαίδευση, και όχι μόνο, μας οδηγεί στο να εντάσσουμε και να συνδέουμε τέχνες όπως τα εικαστικά, το θέατρο, η κίνηση αλλά και το τραγούδι.

βιωματικο σεμινάριο γνωριμίας με τον ρυθμό

Υπάρχει δηλαδή μια παλέτα από δράσεις που αναδεικνύει δυναμικές που ξεπερνούν τις περισσότερες φορές τις αρχικές μας προσδοκίες. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι πρόκειται για μια εμπειρία και όχι ένα μάθημα», περιγράφει ο κ. Παπατζανής.

Προγράμματα όπως αυτό που υλοποιείται στην Κρήτη δεν υπάρχουν στην Ελλάδα, τουλάχιστον με αυτό το μοντέλο. «Ένας λόγος μάλιστα που το πρόγραμμα υιοθέτησε και χρηματοδοτεί ως πιλοτικό στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής της για την παιδεία μια χώρα όπως τη Σουηδία καθιστά το πρόγραμμα διεθνές. Συμμετέχουν σε αυτό και το Πανεπιστήμιο του Κόβεντρι στη Βρετανία και ένα σημαντικό ινστιτούτο κατάρτισης από την Κύπρο», εξηγεί.

Αναφέρει πως υπάρχει ο σχεδιασμός στο να επεκταθεί το πρόγραμμα και σε άλλες ομάδες πληθυσμού ώστε να μπορέσουμε να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη και σε άλλες δομές και ηλικιακά γκρουπ. «Αντιλαμβανόμαστε και συστήνουμε, άλλωστε, την δράση ως κοινωνικό αγαθό για την ευημερία, την πρόοδο και τη συνοχή.

Είμαστε σε πρώτες διερευνητικές κουβέντες και με τον Δήμο Ηρακλείου πάνω στο θέμα αυτό. Έχουμε ήδη συμφωνήσει με τον Δήμο Χανίων και τη νέα δημοτική Αρχή εκεί και συγκεκριμένα με τον δήμαρχο Χανίων, ο οποίος και από τη θέση του αρμόδιου αντιπεριφερειάρχη Παιδείας πριν τρία χρόνια στήριξε καθοριστικά τον πρώτο κύκλο κατά το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018 αλλά και τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Πολιτισμού και Παιδείας.

Πολύ σημαντική υπήρξε και συνεχίζει να είναι η στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, όπου σε προγραμματική σύμβαση με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και συγκεκριμένα τον τομέα Θεατρολογίας-Μουσικολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής μπορούμε να υλοποιούμε το εν λόγω πρόγραμμα χωρίς καμία επιβάρυνση για τους συμμετέχοντες, σε μια εποχή που όλοι γνωρίζουμε ότι η εκπαίδευση, όπως και πολλά ακόμα σημαντικά αγαθά, δεν είναι εύκολα προσβάσιμα σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας», τονίζει.

Επί ποδός για τη νέα χρονιά

Το βιωματικό σεμινάριο «Η τέχνη του ρυθμού στην εκπαίδευση»
Μέχρι σήμερα έχουν παρακολουθήσει το σεμινάριο 867 άτομα

Χθες έγινε η έναρξη του προγράμματος στα Χανιά, σήμερα, στις 5 το απόγευμα, ακολουθεί η συνάντηση στο Ρέθυμνο και στο Φοιτητικό Πολιτιστικό Κέντρο ‘Ξενία’ (Νικολάου Ψαρρού 46),  ενώ η πρώτη συνάντηση του Ηρακλείου θα γίνει αύριο, Τετάρτη 23 Οκτωβρίου, στο 20ο και 56ο Δημοτικό σχολείο Ηρακλείου (Καρδίτσης 12) στις 7 το απόγευμα.

Το πρόγραμμα υλοποιείται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης.

Είναι ένα καινοτόμο, ερευνητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα από τον τομέα Θεατρολογίας – Μουσικολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής σε συνεργασία με το Εργαστήρι Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Η ιδέα, ο σχεδιασμός και η επιμέλεια του προγράμματος ανήκει στον μουσικό Γιάννη Παπατζανή. Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος Φιλολογίας Εμμανουήλ Σειραγάκης. Συνεργάτης σε θέματα παιδαγωγικής ευθύνης είναι ο καθηγητής Ψυχολογίας Ηλίας Κουρκούτας.

Υπεύθυνη συντονισμού – διδασκαλίας είναι η μουσικός Ανθή Φουρκή, σε συνεργασία με τους παρακάτω μουσικούς εισηγητές: Χάρη Μπάκα, Κατερίνα Λακιωτάκη και Θεοδώρα Μαργαρίτη. Πλειάδα διακεκριμένων καλλιτεχνών θα εμπλουτίσουν εποικοδομητικά τους ποικίλους εκπαιδευτικούς άξονες ως επισκέπτες εισηγητές.

Η συμμετοχή είναι δωρεάν στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης Περιφέρειας Κρήτης και Πανεπιστημίου Κρήτης.

Η διοίκηση του ιδρύματος συνεχίζει να στηρίζει σθεναρά τόσο τον ακαδημαϊκό προσανατολισμό (διαρκής εποπτεία – χορήγηση βεβαίωσης) όσο και τις ανάγκες σε υλικοτεχνική υποδομή, όπως άλλωστε έπραξε με συνέπεια έως τώρα.

Το πρόγραμμα υλοποιείται στα Χανιά σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τον ΚΕΠΠΕΔΗΧ ΚΑΜ, την Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης, το Πνευματικό Κέντρο Χανίων και το Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφορικών Συστημάτων και Εφαρμογών του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Υλοποιείται, επίσης, και στον Δήμο Κερατσινίου – Δραπετσώνας.