Μ. Σταυρουλάκης – Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα»: Κάθε μήνα στους δρόμους μας έχουμε ένα «έγκλημα των Τεμπών»

«Στη χώρα αυτή, τα θύματα των τροχαίων θεωρούνται θύματα μιας αποδεκτής κατάστασης», αναφέρει μιλώντας στο News247.gr ο Μανώλης Σταυρουλάκης ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα».

Ο κ. Σταυρουλάκης συνεχίζει λέγοντας: «Αποδεχόμαστε αυτή τη συμπεριφορά κι έτσι φτάσαμε στο σημείο να θεωρούμε θέμα τύχης ότι γυρίσαμε στο σπίτι μας. Κανείς δεν θέλει να αναλάβει τις ευθύνες που απορρέουν από ένα τροχαίο. Ούτε η πολιτεία, ούτε οι πολίτες. Είκοσι χρόνια τώρα δεν έχει γίνει ούτε μία συντονισμένη προσπάθεια από την πλευρά της οργανωμένης πολιτείας για αυτή την πραγματική γενοκτονία. Κάθε μήνα, στους δρόμους μας, έχουμε ένα ‘έγκλημα των Τεμπών’».

«Σε επίπεδο πολιτείας δεν υπάρχει καμία μέριμνα, καμιά δομή για να ζητήσει ψυχολογική βοήθεια μια οικογένεια που βίωσε την απώλεια, εκτός αν μιλάμε για πολύνεκρα δυστυχήματα», λέει στο News247 ο κ. Σταυρουλάκης στον απόηχο της είδησης της παράσυρσης και εγκατάλειψης της Παραολυμπιονίκη, Ειρήνης Κουρουβάνη, από μεθυσμένο οδηγό στην Πατησίων, καθώς κι εκείνης του 66χρονου μοτοσικλετιστή, ο οποίος παρασύρθηκε και στην συνέχεια εγκαταλείφθηκε από όχημα στην Σαντορίνη.

Ο ίδιος περιγράφει την ριζική αλλαγή που συμβαίνει στη ζωή εκείνων που έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους στην άσφαλτο. «Αλλάζουν τα πάντα», δηλώνει χαρακτηριστικά, ενώ στέκεται και στις περιπτώσεις ανθρώπων που έμειναν ανάπηροι κι οι οποίοι πλέον καλούνται να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της καθημερινότητας χωρίς καμία βοήθεια από πουθενά.

Σε ένα κείμενό του στην «Εφημερίδα των Συντακτών» το μακρινό 2013, ο σπουδαίος συγγραφέας, ποιητής, ακτιβιστής και πολιτικός Περικλής Κοροβέσης, διαπίστωνε πως κάθε χρόνο, στη χώρα μας εξαφανίζεται από τα τροχαία εγκλήματα μια πόλη του μεγέθους της Θήβας. Είναι αυτή η αναφορά του Περικλή Κοροβέση που συχνά – πυκνά χρησιμοποιείται από τότε για να καταδείξει τη σοβαρότητα του προβλήματος.

Μια 10ετία και κάτι μετά, οι αριθμοί – με κάποιες αυξομειώσεις – παραμένουν σχετικά σταθεροί. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της Τροχαίας, το πρώτο εξάμηνο του 2024 καταγράφηκαν 263 δυστυχήματα, 229 σοβαρά ατυχήματα και 5.143 ελαφρά, όταν το ίδιο διάστημα ένα χρόνο πριν είχαν γίνει 267 θανατηφόρα τροχαία, 242 σοβαρά και 4.627 ελαφρά.

Πίσω από τους αριθμούς βρίσκεται ο θάνατος 278 συμπολιτών μας, καθώς και ο τραυματισμός άλλων 267, με τον αριθμό των νεκρών να παραμένει ίδιος σε σχέση με το 2023 και μειωμένος κατά 8 άτομα αναφορικά με τους τραυματίες.

Για τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Θανάση Τσιάνο η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί τον βασικό παράγοντα πρόκλησης ατυχήματος σε συνδυασμό με μια σειρά άλλων παραμέτρων, όπως η απόσπαση προσοχής των οδηγών (πιθανά λόγω χρήσης κινητού τελεφώνου), η χρήση αλκοόλ από οδηγούς αλλά και ο παλιός «στόλος» αυτοκινήτων που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους, αρκετά από τα οποία δεν συντηρούνται όπως προβλέπεται.

Πράγματι, αν κοιτάξει κανείς τα στοιχεία της Στατιστικής Επετηρίδας της Ελληνικής Αστυνομίας για το 2023 θα βγάλει μερικά χρήσιμα συμπεράσματα για τις αιτίες του μακελειού των ελληνικών δρόμων.

Στον Πίνακα 94 (σελ. 180) αναφέρεται ότι μόνο για υπερβολική ταχύτητα καταγράφηκαν 70.052 παραβάσεις που αφορούσαν φορτηγά ΔΧ, 35.675 για φορτηγά ΙΧ και 148.557 για επιβατηγά ΙΧ αυτοκίνητα. Για οδήγηση σε κατάσταση μέθης (0.25- 0.40 mgr) σημειώθηκαν 802 παραβάσεις που αφορούσαν οδηγούς φορτηγών ΙΧ και 12.662 οδηγών ΙΧ επιβατηγών.

Αντίστοιχα υψηλά είναι τα νούμερα για παραβίαση σηματοδότη και αντικανονικούς ελιγμούς (ενδεικτικά 9.284 και 5.902 αντίστοιχα, για ΙΧ επιβατηγά), καθώς και για χρήση κινητού τηλεφώνου (2.151 για φορτηγά ΙΧ, 12.595 για επιβατηγά ΙΧ και 1.274 για μοτοσικλέτες).

Βέβαια, εκτός από την ατομική, υπάρχει κι η κρατική ευθύνη, ειδικά σ’ ό, τι αφορά την κατάσταση των οδικών δικτύων. Όπως εξηγούσε ο κύριος Τσιάνος, μιλώντας στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» (21/7), βασικούς ρόλους στα ατυχήματα έχουν ο άνθρωπος, το όχημα, αλλά και η υποδομή. «Υπάρχουν επικίνδυνα οδικά τμήματα, ενώ και σε πολλές διασταυρώσεις δεν υπάρχει ορατότητα».

«Πόσοι από τους εμπλεκόμενους βρίσκονται σήμερα στα χέρια της αστυνομίας» είναι η ερώτηση του News247 προς τον κύριο Σταυρουλάκη. Από τα 46 περιστατικά, μόλις 13 κι αυτοί, αφού παρουσιάστηκαν μόνοι τους, μετά  την παρέλευση του αυτόφωρου. «Η εγκατάλειψη», εξηγεί «ζει και βασιλεύει εδώ και χρόνια στην Ελλάδα. Η νομοθεσία μας είναι που τους επιτρέπει να εγκαταλείπουν. Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο που να τιμωρεί την εγκατάλειψη. Αναφέρομαι φυσικά στο άρθρο 43 του ΚΟΚ, ο οποίος τιμωρεί με έξι μήνες, ως πλημμέλημα  την εγκατάλειψη θύματος στην άσφαλτο. Πρόκειται για παράβαση της ισονομίας, αφού σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, εκτός των οδηγών, το να αφήσεις αβοήθητο ένα θύμα, δικάζεται ως κακούργημα με βάση το άρθρο 306 του ΠΚ που προβλέπει έξι χρόνια κάθειρξη».

Μαζί με το ελλιπές νομοθετικό πλαίσιο, αρκετοί είναι εκείνοι που συνδέουν τα περιστατικά εγκατάλειψης με τη γενικότερη ψυχολογία της οδήγησης στην ελληνική κοινωνία.

Για τον κύριο Σταυρουλάκη, οι δρόμοι, ειδικά στην επαρχία αποτελούν ένα πεδίο εκτόνωσης. «Εδώ στο Ηράκλειο που βρίσκομαι, έχουμε 17 νεκρούς μέσα σε μια πενταετία, σ’ έναν δρόμο πέντε- έξι χιλιομέτρων»…

Στο κείμενο που συνοδεύει την επισκόπηση για το Α΄ εξάμηνο του 2024 από τον σύλλογο «SOS Τροχαία Εγκλήματα», μία από τις προτεραιότητες κατά την άποψη των συντακτών που πρέπει να έχει μια πολιτεία, προτεραιότητα μάλιστα που απορρέει από την χρόνια διάσταση του φαινομένου, είναι η αλλαγή της ποινικής αντιμετώπισης των εγκληματιών που εγκαταλείπουν τα θύματα τους και των συνεργών τους.

Η αυστηροποίηση των προβλέψεων του νέου ΚΟΚ για τις περιπτώσεις επικίνδυνης οδήγησης είναι προς αυτή την κατεύθυνση, εξηγούν νομικοί στο News 24/7. Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι η εγκατάλειψη θύματος τροχαίου πρακτικά πέραν της παράβασης του άρθρου 43 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αποτελεί παράβαση και του άρθρου 314 του Ποινικού Κώδικα για σωματική βλάβη για την οποία προβλέπεται ποινή έως και δύο έτη, ενώ το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει και άλλα δύο χρόνια για την εγκατάλειψη.

Οι ποινές είναι ακόμη μεγαλύτερες αν επέλθει θάνατος του θύματος, οπότε τότε μιλάμε για φυλάκιση από δύο έως πέντε έτη συν δύο χρόνια για την εγκατάλειψη.

Οι νέες προβλέψεις ποικίλλουν ανάλογα με τα αδίκηματα τα οποία διέπραξε ο οδηγός, ωστόσο είναι ενδεικτικό της στόχευσης του νομοθέτη ότι εάν κάποιος οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και επιφέρει βαριά σωματική βλάβη ή ακόμη χειρότερα θάνατο, οι ποινές δεν εξαγοράζονται και η φυλακή είναι μονόδρομος.

Σε πολλές χώρες της Ευρώπης προβλέπονται εξίσου αυστηρά μέτρα που σε μερικές περιπτώσεις φτάνουν ακόμη και στην κατάσχεση του οχήματος (προσωρινή ή και οριστική) για υπερβολική ταχύτητα ή επικίνδυνη οδήγηση.

Σύμφωνα με διεθνή Μέσα, η πιο αυστηρή νομοθεσία ισχύει από το 2023 στην Αυστρία, με τις αρχές της χώρας πλέον να έχουν το δικαίωμα να προχωρήσουν σε κατάσχεση όταν το όχημα κινείται με ταχύτητα άνω των 60χλμ./ώρα στην πόλη ή 70 χλμ./ώρα εκτός αυτής.

Σε άλλες χώρες όπως στη Γερμανία μία υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά 20χλμ. επιφέρει πρόστιμο 100 ευρώ, όταν στην Ιταλία η ίδια ακριβώς παράβαση τιμωρείται με πρόστιμο 175 ευρώ, ενώ στην Ολλανδία, χώρα η οποία τα τελευταία χρόνια μειώνει το όριο ταχύτητας τόσο μέσα στις μεγάλες πόλεις, όσο και στους αυτοκινητοδρόμους, το πρόστιμο αγγίζει τα 215 ευρώ.

Κατάσχεση όμως προβλέπεται και στη Γερμανία όταν το αδίκημα αφορά την συμμετοχή σε παράνομους αγώνες αυτοκινήτων. Σύμφωνα με ειδικούς που μίλησαν στην γερμανική «Deutsche Welle» (28/3/2024), όταν μιλάμε για αγώνες, αυτό δεν σημαίνει αυτόματα ότι πρέπει να συμμετέχουν κι άλλοι οδηγοί. «Ακόμη και αν οδηγείτε μόνος, με μοναδικό αντίπαλο το ταχύμετρο, μπορεί να εφαρμοστεί η διάταξη περί κατάσχεσης του οχήματος, όταν για παράδειγμα τρέχετε στον αυτοκινητόδρομο με υπερβολική ταχύτητα, θέτοντας σε κίνδυνο τους άλλους οδηγούς…».

Η θέσπιση νέου ορίου ταχύτητας (στα 30χλμ./ ώρα) στις κατοικημένες περιοχές, κύριο τόπο τροχαίων, αποτελεί αίτημα του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», ως δοκιμασμένο μέτρο ιδιαίτερα όσον αφορά στην ασφαλή μετακίνηση των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου. Όπως λένε οι άνθρωποι του Συλλόγου, πρόκειται για μέτρο που «η ελληνική κυβέρνηση εξήγγειλε επίσημα στις 21 Φεβρουαρίου 2021, αλλά έκτοτε αρνείται να νομοθετήσει».

Οι ίδιοι ζητούν την τοποθέτηση καμερών στο οδικό δίκτυο των πόλεων, κάτι που όπως υποστηρίζουν θα επιφέρει μία θεαματική αναστροφή των περιστατικών τροχαίων με εγκατάλειψη και των ποσοστών ταυτοποίησης- έγκαιρης σύλληψης των δραστών.

Πηγή: news247.gr