Το Ιράν ανακοίνωσε χθες ότι αναλαμβάνει την ευθύνη για την πειρατεία και την κατάληψη του τάνκερ ελληνικών συμφερόντων στον Κόλπο του Ομάν, όπως μεταδίδει το Reuters. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας μεταξύ των μελών του πληρώματος είναι και ένας Έλληνας που είναι ναυτολογημένος ως δόκιμος πλοίαρχος. Τα υπόλοιπα 18 μέλη πληρώματος είναι Φιλιππινέζοι.
Σημειώνεται ότι μετά την κατάσχεση του σκάφους πέρυσι, το Ιράν είχε προειδοποιήσει τις ΗΠΑ ότι η κίνηση «δεν θα μείνει αναπάντητη». Το 2023 το πλοίο St Nikolas, το οποίο τότε έπλεε με το όνομα Suez Rajan είχε κατασχεθεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες σε επιχείρηση επιβολής κυρώσεων.
Τι ανακοίνωσε το Ναυτικό του Ιράν
«Το Πολεμικό Ναυτικό του Στρατού του Ιράν ανακοίνωσε την κατάσχεση ενός αμερικανικού πετρελαιοφόρου στον Κόλπο του Ομάν με δικαστική εντολή», ανέφεραν τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης επικαλούμενα ανακοίνωση του Στρατού.
Το πλοίο St. Nikolas φέρει σημαία Νήσων Μάρσαλ, αλλά είναι ελληνικών συμφερόντων και είχε ναυλωθεί από εταιρεία στην Τουρκία προκειμένου να μεταφέρει πετρέλαιο.
Το χρονικό
Η βρετανική εταιρεία ναυτικής ασφαλείας Ambrey ανέφερε ότι στο δεξαμενόπλοιο στα ανοιχτά του Ομάν επιβιβάστηκαν 4-5 ένοπλοι ενώ στη συνέχεια το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης του πλοίο AIS απενεργοποιήθηκε.
Πειρατεία σε πλοίο ελληνικών συμφερόντων από ενόπλους στον Κόλπο του Ομάν: Επιβαίνει και Έλληνας ναυτικός
Σύμφωνα με την εταιρεία Empire Navigation, με την οποία επικοινώνησε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επαφή με το δεξαμενόπλοιο St. Nikolas χάθηκε περίπου στις 06:30 ώρα Αθήνας καθώς έπλεε στα ανοιχτά των ακτών του Ομάν, κοντά στο Sohar. Το σκάφος είναι επανδρωμένο με συνολικά 19 μέλη πλήρωμα, 18 υπηκόοι Φιλιππίνων και ένας Έλληνας.
Το πλοίο είχε φορτώσει τις προηγούμενες ημέρες στη Μπάσρα του Ιράκ φορτίο περίπου 145.000 τόνων αργού πετρελαίου με προορισμό την Aliaga (Τουρκία), μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Ο ναυλωτής του πλοίου είναι η Tupras
Όπως αναφέρθηκε από την διαχειρίστρια εταιρεία έχει ήδη ενεργοποιηθεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης ενώ καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση της επικοινωνίας με το πλοίο St. Nikolas.
Η ιστορία του πλοίου
Το πλοίο βρέθηκε στο επίκεντρο της διαμάχης ΗΠΑ – Ιράν για 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου. Τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα United Against Nuclear Iran δήλωσε ότι υποπτεύεται ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.
Για μήνες, το πλοίο St. Nikolas (πρώην Suez Rajan) είχε ακινητοποιηθεί στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση. Το πλοίο εκφόρτωσε σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο.
Τον Σεπτέμβριο, η Empire Navigation δήλωσε ένοχη για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις και συμφώνησε να καταβάλει πρόστιμο ύψους 2,4 εκατ. δολαρίων για μια υπόθεση που αφορούσε το δεξαμενόπλοιο, σύμφωνα με το Sky News.
Υπενθυμίζεται πως τον Μάιο του 2022 οι Ιρανοί Φρουροί της Ισλαμικής Επανάστασης κατέλαβαν δύο ελληνόκτητα πλοία και τον Ιούλιο του 2023, το πλοίο Richmond Voyager ελληνικής ιδιοκτησίας αλλά ναυλωμένο από την αμερικανική Chevron δέχτηκε πυροβολισμούς από πλοίο του ιρανικού πολεμικού ναυτικού κατά τη διάρκεια προσπάθειας για κατάληψη.