Μορφή χιονοστιβάδας παίρνουν οι απάτες με sms αλλά και e-mail που δήθεν στέλνουν υπάλληλοι των Ελληνικών Ταχυδρομείων με σκοπό να παραπλανήσουν ανυποψίαστους πελάτες και να τους αδειάσουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
Αναγνώστες της «Π» ανέφεραν ότι έχουν δεχτεί αυτού του είδους τα παραπλανητικά μηνύματα, χωρίς ευτυχώς να συνεχίσουν τη διαδικασία που τους ζητούνταν. Τα μηνύματα είχαν ως περιεχόμενό τους την καθυστέρηση παράδοσης ενός προϊόντος που δήθεν είχαν παραγγείλει και ζητούνταν η ενεργοποίηση ενός υπερσυνδέσμου.
Εάν κάνει κάποιος το λάθος και πατήσει το link τότε οι δράστες αποκτούν πρόσβαση στα προσωπικά τους στοιχεία στις τραπεζικές κάρτες και κατ’ επέκταση στον τραπεζικό τους λογαριασμό. Στην απάτη αυτή του ηλεκτρονικού ψαρέματος έχουν καταγραφεί αρκετά θύματα πανελλαδικά και ήδη η δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος διερευνά τις καταγγελίες που έχει δεχτεί.
Σύμφωνα με αρμόδιες αστυνομικές πηγές, τα άτομα που κρύβονται πίσω από την απάτη χρησιμοποιούν bots για την αποστολή μαζικών μηνυμάτων. Από την μέχρι στιγμής έρευνα της Αστυνομίας δεν έχουν προκύψει στοιχεία για το προφίλ των δραστών και εάν πρόκειται για άτομα που βρίσκονται στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, αν και όπως είπε αστυνομικός, η πρώτη περίπτωση φαίνεται να είναι η πιο πιθανή.
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία εξέδωσαν ανακοίνωση για την ενημέρωση των πολιτών στην οποία αναφέρεται:
«Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία δεν πρόκειται, σε καμία περίπτωση, να σας ζητήσουν στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού ή πιστωτικής κάρτας! Οποιοδήποτε μήνυμα τέτοιου περιεχομένου (π.χ. για χρέωση με σκοπό την παράδοση κάποιου δέματος, μέσω email ή SMS) δεν προέρχεται από τα ΕΛΤΑ, αλλά από κακόβουλους χρήστες οι οποίοι προσπαθούν να σας εξαπατήσουν και να υποκλέψουν δεδομένα σας.
Το Γραφείο Εκτελωνισμού Ταχυδρομικών Αντικειμένων (ΓΕΤΑ) δεν πρόκειται, σε καμία περίπτωση, να σας ζητήσει κάποιο χρηματικό ποσό με κατάθεση σε τράπεζα ή με χρήση πιστωτικής κάρτας για παραλαβή δέματος, για δασμούς ή τέλη εκτελωνισμού. Οι δασμοί και τα τέλη πληρώνονται αυστηρά και μόνο στα καταστήματα ΕΛΤΑ κατά την παραλαβή του δέματος, με τη φυσική παρουσία του πελάτη.
Οι υπάλληλοι των ΕΛΤΑ δεν επικοινωνούν ποτέ απευθείας με τους καταναλωτές και δεν ζητούν χρήματα ή προσωπικά δεδομένα.
Τα ΕΛΤΑ είναι ενήμερα για περιπτώσεις κακόβουλων επικοινωνιών (email, SMS) προς το κοινό, οι οποίες χρησιμοποιούν παράνομα το λογότυπο των ΕΛΤΑ και με αφορμή δήθεν παράδοση δέματος, παρακολούθηση αποστολής, απλήρωτες χρεώσεις, κλπ., επιχειρούν να αποσπάσουν χρήματα ή/και προσωπικά δεδομένα σας. Η απάτη λειτουργεί ως εξής:
Λαμβάνετε πλαστό μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με θέμα “Ειδοποίηση αποτυχίας παράδοσης”, τα οποία παριστάνουν ότι προέρχονται από τα ΕΛΤΑ και περιλαμβάνουν στοιχεία σχετικά με μια ανεπιτυχή προσπάθεια παράδοσης πακέτου. Το email θα σας ζητήσει να επιβεβαιώσετε τα προσωπικά σας στοιχεία παράδοσης κάνοντας κλικ σε ένα κουμπί ή κατεβάζοντας ένα συνημμένο αρχείο· ενέργειες οι οποίες θα οδηγήσουν σε ενεργοποίηση ιού ή υποκλοπή των δεδομένων σας».