Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Γιατί «έμειναν» στην Αράχωβα προκαλώντας κυκλοφοριακό χάος

Το κυκλοφοριακό κομφούζιο που σημειώθηκε την ημέρα των Χριστουγέννων στον Παρνασσό, και ειδικότερα στον δρόμο από το Λιβάδι προς την Αράχωβα, ανέδειξε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ηλεκτρικά οχήματα σε ακραίες συνθήκες.

Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ, αρκετά από τα αυτοκίνητα που ακινητοποιήθηκαν λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών ήταν ηλεκτρικά, γεγονός που συνέβαλε στο μποτιλιάρισμα που διήρκεσε μέχρι τις 9 το βράδυ.

Η επιστροφή των εκδρομέων από το χιονοδρομικό κέντρο του Παρνασσού εξελίχθηκε σε δοκιμασία για τους οδηγούς, καθώς οι χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούσαν στην περιοχή επηρέασαν τη λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με μαρτυρίες, αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρουσίασαν προβλήματα στην μπαταρία τους, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθούν εν μέση οδώ. Η κατάσταση επιδεινώθηκε καθώς οι οδηγοί προσπάθησαν να διαχειριστούν τη φόρτιση των οχημάτων τους, χωρίς να υπάρχουν διαθέσιμοι σταθμοί φόρτισης στην περιοχή.

Σύμφωνα με το newsauto.gr οι ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως η πτώση της θερμοκρασίας, ή ιδιαίτερα αυξημένη θερμοκρασία, επηρεάζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σε σημείο ακόμα και ακινητοποίησης. Αυτό συμβαίνει ξεκάθαρα εξαιτίας προβλημάτων που σχετίζονται με την απόδοση της μπαταρίας και τις αυξημένες ανάγκες ενέργειας των οχημάτων.

Είναι σαφές λοιπόν πως οι κάτοχοι των συγκεκριμένων αυτοκινήτων που προκάλεσαν το μεγάλο χριστουγεννιάτικο μποτιλιάρισμα, δεν είχαν επαρκή ενέργεια στις μπαταρίες τους, όχι γιατί αμέλησαν αλλά γιατί προορισμοί σαν την Αράχωβα, δεν έχουν υψηλής τάσης φορτιστές. Άλλωστε τέτοιες καιρικές συνθήκες αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους οδηγοί στην βόρεια Ευρώπη, χώρες που οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικά στο 50%. Εχουν ομως επαρκέστατο δίκτυο με φορτιστές μεγάλης τάσης.

Πιθανές αιτίες ακινητοποίησης στις χαμηλές θερμοκρασίες είναι οι εξής:

Πλήρης αποφόρτιση της μπαταρίας

Σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες, η αυτονομία της μπαταρίας μειώνεται δραστικά. Αν δεν υπάρχει επαρκής φόρτιση ή αν η διαδρομή είναι μεγαλύτερη από την προσαρμοσμένη αυτονομία, το όχημα μπορεί να ακινητοποιηθεί πριν φτάσει στον προορισμό του. Σημειώστε πως η ανάγκη θέρμανσης της καμπίνας και των μπαταριών αυξάνει την κατανάλωση ενέργειας, μειώνοντας την αυτονομία έως και 40%.

Αδυναμία ενεργοποίησης της μπαταρίας

Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου λειτουργούν καλύτερα σε ένα συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών. Αν η θερμοκρασία πέσει πολύ χαμηλά, μπορεί να αδυνατούν να παρέχουν την απαιτούμενη τάση για να ενεργοποιηθεί το όχημα.

«Πάγωμα» του συστήματος διαχείρισης ενέργειας

Το Battery Management System (BMS) είναι υπεύθυνο για την προστασία της μπαταρίας από φθορά. Σε ακραίο ψύχος, το σύστημα μπορεί να περιορίσει ή να μπλοκάρει την παροχή ενέργειας προς το όχημα για την αποφυγή βλαβών, αφήνοντας το αυτοκίνητο ακινητοποιημένο.

Εν κατακλείδι, η βασική αιτία που έμειναν τα τρία (σύμφωνα με πληροφορίες) ηλεκτρικά στη διαδρομή Αράχωβα – Λιβάδι, είναι ο μη σωστός υπολογισμός της αυτονομίας της μπαταρίας τους, λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών.