η αγορά
Ακόμα αναζητά λύσεις για τη νέα κατάσταση η αγορά

Μία εβδομάδα μετά την επαναλειτουργία των καταστημάτων στο Ηράκλειο, έστω και με τη μέθοδο του Click in Shop, η αγορά ακόμα ψάχνει να βρει το μοντέλο εκείνο που θα είναι περισσότερο αποδοτικό για όλους.

Είναι γεγονός πως η κίνηση στην αγορά, τόσο εντός, όσο και εκτός των τειχών έχει αυξηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, καθώς υπάρχουν πολλοί καταναλωτές που έχουν να καλύψουν πραγματικές ανάγκες. Ειδικότερα σε καταστήματα, όπως είναι είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς και σε καταστήματα βρεφικών ειδών, όπου υπάρχουν πολλοί «γονείς σε αναμονή» οι λίστες για ένα ραντεβού, μπορεί να έχουν φθάσει πλέον και εβδομάδες.

Ενώ όμως υπάρχει μια έντονα αυξητική τάση σε σχέση με τη λειτουργία της αγοράς, δεν αποτυπώνεται το ίδιο και στους τζίρους που καταφέρνουν να πετύχουν τα καταστήματα. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και μεγάλοι και ισχυροί όμιλοι που ποτέ δεν αντιμετώπιζαν προβλήματα ρευστότητας, τώρα βλέπουν τους τζίρους τους να βρίσκονται ολοένα και χαμηλότερα, διαπιστώνοντας πως η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί αρκετά.

Την ίδια στιγμή και οι καταναλωτές μοιάζουν περισσότερο απρόθυμοι να ακολουθήσουν το μοντέλο των προγραμματισμένων ραντεβού, αφού η λειτουργία της τοπικής αγοράς είχε περισσότερο τη μορφή αναζήτησης και έρευνας και λιγότερο τη μορφή απ’ ευθείας αγοράς από ένα κατάστημα. Ακόμα και για προϊόντα τα οποία θεωρούνται ομοειδή, οι καταναλωτές παραδοσιακά πρώτα προχωρούσαν σε πλήρη έρευνα, έβλεπαν το προϊόν από κοντά και στη συνέχεια αποφάσιζαν.

Τώρα όμως τα δεδομένα έχουν αλλάξει, καθώς και οι ποσότητες που υπάρχουν, αλλά και τα «ετοιμοπαράδοτα» είδη είναι ελάχιστα. Σε πλήθος περιπτώσεων, ο καταναλωτής μπορεί να φθάσει στο κατάστημα, να μην βρει αυτό που αναζητά και να κληθεί από τον επαγγελματία να αναζητήσουν μαζί στο διαδίκτυο το κομμάτι που τον εξυπηρετεί, για να προχωρήσουν σε μια στην ουσία ηλεκτρονική αγορά στην οποία ο καταστηματάρχης έχει το ρόλο του διαμεσολαβητή.

Αυτά τα νέα δεδομένα προβληματίζουν τόσο την αγορά, όσο όμως και τους καταναλωτές αφού φαίνεται ότι εκτός από την επιθετικότητα του ιού, αναπτύσσονται και πρόσθετες παθογένειες σε ένα παραδοσιακό σύστημα αγορών, το οποίο δίνει τη θέση του σε ένα εντελώς διαφοροποιημένο και απρόσωπο σύστημα ηλεκτρονικών διαπραγματεύσεων. Οι επιχειρηματίες πασχίζουν πάντως με πολλούς τρόπους να αντιμετωπίσουν και αυτές τις δυσκολίες, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών έστω και μέσω της διαμεσολάβησης.

Φαίνεται ωστόσο πως αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες κι αν δεν στηριχθεί έμπρακτα το λιανεμπόριο, η επόμενη ημέρα μετά τον κοροναϊό, όποτε κι αν έρθει αυτή, θα έχει αφήσει ανεπανόρθωτες πληγές στην αγορά.