Οι τιμές των καυσίμων

Μπορεί οι τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης να έχουν πέσει αρκετά το τελευταίο διάστημα, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο πως τα καύσιμα στην Ελλάδα κοστίζουν φθηνά.

Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα το γεγονός πως η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην ελληνική αγορά του βασικού μισθού των 500 ευρώ βρίσκεται στα 1,535, τη στιγμή που στη Γαλλία των 1.500 ευρώ βασικού μισθού, εκατοντάδες χιλιάδες πολιτών ξεσηκώνονται διαμαρτυρόμενοι για τιμές κάτω του 1,5 ευρώ.

Βασικός λόγος για τις υψηλότατες τιμές στα καύσιμα στην ελληνική αγορά, είναι η βαρύτατη φορολογία, που δεν έχει διαφοροποιηθεί ούτε επί των ημερών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, της οποίας βασική δέσμευση υπήρξε ο εξορθολογισμός στη φορολογία ενός αγαθού, που θεωρείται κοινωνικό.

Η έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης είναι αποκαλυπτική, αφού αποδεικνύει μια πρωτοφανή δυσαναλογία ανάμεσα στους φόρους καυσίμων και στην πραγματική αξία καυσίμου.

Ειδικότερα, το σύνολο των φόρων στα καύσιμα για την Ελλάδα ανέρχεται στο δυσθεώρητο ύψος του 65,7 % της λιανικής τιμής, που κατατάσσει την χώρα τρίτη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναφορικά με τους φόρους. Μόνες χώρες με υψηλότερη φορολογία από την Ελλάδα είναι η Φιλανδία με ποσοστό 67,3 % και η Ολλανδία με ποσοστό 67,5 %, όπου βέβαια το κατά κεφαλή εισόδημα απέχει παρασάγγας από αυτό της Ελλάδας.

Εκτός όμως από τους φόρους, σημαντικά επιδρούν στις ιδιαίτερα αυξημένες τιμές των καυσίμων για τη χώρα, οι κερδοσκοπικές πρακτικές που ακολουθούνται κατά κανόνα από τις μεγάλες εταιρeίες πώλησης, που ελέγχουν πλέον τα μεγαλύτερα μερίδια πρατηρίων στην αγορά. Τις τιμές των καυσίμων επιπρόσθετα αυξάνουν και οι πρόσθετες κυβερνητικές πολιτικές, οι οποίες έρχονται σε πλήρη αντιδιαστολή με τις προθέσεις κυβέρνησης και υπουργείου οικονομικών για χάραξη πολιτικών προς όφελος των ασθενέστερων κοινωνικά ομάδων.

Ενδεικτικό του τρόπου εκτόξευσης των τιμών στα καύσιμα, είναι το γεγονός πως μόνο  με την αύξηση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας από 23 % σε 24 % τον Μάιο του 2016, η τιμή στην αμόλυβδη βενζίνη από 670 ευρώ ανά χιλιόλιτρο ανέβηκε στα 700 ευρώ, το πετρέλαιο κίνησης από τα 330 ευρώ στα 410 και το πετρέλαιο θέρμανσης από τα 230 ευρώ στα 280.

Την ίδια στιγμή η τιμή του πετρελαίου Brent υποχωρεί διαρκώς, χωρίς οι συγκεκριμένες μειώσεις να «αγγίζουν» την ελληνικά αγορά. Ειδικότερα, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης στο πετρέλαιο μπρεντ υποχωρούν κατά 52 σεντς, ή 0,8%, στα 61,04 δολάρια το βαρέλι. Τα αντίστοιχα συμβόλαια για το αμερικανικό αργό υποχωρούσαν κατά 51 σεντς, ή 1%, στα 52,38 δολάρια το βαρέλι.

Σύμφωνα με χρηματιστές, οι τιμές του πετρελαίου επηρεάζονται αρνητικά από τις απώλειες που καταγράφονται στις διεθνείς χρηματιστηριακές αγορές. Από τις αρχές Οκτωβρίου, το αργό πετρέλαιο έχει χάσει περίπου το 30% της αξίας του εν μέσω αύξησης της παραγωγής και φόβων ότι η επιβράδυνση της οικονομίας θα μειώσει τη ζήτηση για καύσιμα.

Στην Ελλάδα παρόλα αυτά, στις 5 Δεκεμβρίου του 2017 η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,535 ευρώ ανά λίτρο, ενώ έναn χρόνο αργότερα ήταν 1,528 ευρώ ανά λίτρο.